През миналия месец много от нас изживяха тотален шок с въвеждането на карантина в цялата страна. Бизнесите имаха ужасяващо кратък срок да променят цялостно процесите си на работа, да се адаптират към създалата се ситуация и да действат по възможно най-добрия начин, както за клиентите си, така и за служителите. Искахме да бъдем максимално полезни за всички, които имат нужда, затова и в предишната ни статия „Бизнес по време на криза – как?“ дадохме съвети, от които вече самите ние виждаме резултати. Това, на което исках да наблегна в тази статия е един по-специфичен отрасъл на дигиталния маркетинг, който успя да бележи върхове през изминалата година у нас, а именно инфлуенсър маркетингът. Макар и много хора все още да отричат силата на този тип реклама, той несъмнено откри своето място в планинга на редица големи бизнеси, а от скоро и при по-малките.
Какво ще се случи с този отрасъл, според световните изследвания и какви съвети дават родните и чуждестранни инфлуенсъри? Ще отговорим на тези въпроси с помощта на Лили (@lilleybon) и Ебру (@travelandmakeuplovers) – две от любимите инфлуенсърки на нашия екип, които редовно ни пренасят на чудни кътчета из България и по целия свят.
„Инфлуенсър маркетингът е един доста умен ход на различните марки да представят продуктите си. Определено миналата година имаше пик на инфлуенсърите, но все пак това е хоби, което иска много време и средства и не всеки се задържа.“ Е.
Този тип маркетинг със сигурност беше сред трендовете, които се очакваше да завладеят онлайн света през 2020 година, но дали това ще се случи наистина? Инфлуенсърите са хората, които ни дават една така силно необходима доза емоция в ежедневието ни. Те са тези, които пътуват по света и снимат чудни кътчета, дават ни съвети в кои хотели да отседнем, кое кафене на Шанз-Елизе да посетим и малките тайни местенца, които големите пътеводители сякаш премълчават за нас. Те са тези, които експериментират и споделят опита си, знанията си и всичко, което би ни било полезно в нашите пътешествия.
„Има пик на инфлуенсърите от поне 2 години насам. В един момент голяма част от познатите ми станаха блогъри или Instagram инфлуенсъри. Онзи ден писах материал за Mary Quant, един от инфлуенсърите на 60-те, и се замислих, че много сме изкривили днес значението на тази дума.“ Л.
За част от инфлуенсърите това е допълнително занимание към тяхната основна работа, но има и редица, за които това е основното им препитание. В рамките на няколко дена хиляди полети от целия свят бяха отменени, хотели бяха затворени и пътувания прекратени. Това беше изключително важен момент, тъй като действията на инфлуенсърите, реално, бяха и доста определящи за това какво следва да направят техните последователи. Макар и много от нас да подценяваме силата на словото, то връзката, която тези хора изграждат с феновете си, е неповторима. Ако в този момент някой от тях каже: „Няма проблем, аз и моите близки решихме, че ще пътуваме“, то се случва вълна от хора, които го подкрепят и вярват в неговото мнение, взимайки своите решения на база неговите.
„На 14.03. трябваше да потегля за Будапеща, където да се срещна със сестра ми. Моят полет беше от София, нейният – от Лондон. Европейска среща. Вече бях набелязала аутфити, кафенета за посещение (там се пие мнооого кофеин, да знаете!), галерии, виждах как ще се насладим на сестринско време и вкусни фалафели. На 12.03. ме изпратиха да хоум офисвам. Вечерта вече имах леки колебания какво да предприема и дали не е най-добре да пропуснем пътуването. На 13.03. се събудих в 6:30 без аларма и започнах да отменям резервациите, които позволяваха това. Взех правилното решение. Оттогава съм си вкъщи и пия кафе на френската ми преса…“ Л.
За съжаление този трус се усети също толкова силно и на регионално ниво, колкото и на световно.
„Тази година трябваше да отпразнувам рождения си ден в Белоградчик , защото Белгорадчишките скали са ми мечта от дете. За съжаление се наложи да отложа това пътуване , но все пак здравето е на първо място. Много хора в моята сфера, а и не само губят работата си.“ Е.
В момент на криза забелязахме, че редица бизнеси насочиха своето присъствие онлайн. Започнаха да помагат на нуждаещите се, да даряват, да подготвят себе си, клиентите си и микросредата си за последващи трусове, с цел те да не бъдат толкова стресиращи. От гледната точка на агенция забелязахме как планирания на наши клиенти, било то краткосрочни или дългосрочни, бяха жестоко нарушени в рамките на няколко дни, но въпреки това успяхме да овладеем ситуацията и да извлечем най-доброто.
„ Голяма част от бизнесите се нагодиха към обстановката, като се прехвърлиха онлайн, а тези, които бяха И онлайн, проявиха креативност да доразвият процесите си. Ето защо не смятам, че за нас ще се усети трусово, точно обратното – ще има още повече работа, тъй като в момента всеки има възможност да се покаже в предимно в мрежата, а знаем как показването е успешно в днешно време: чрез инфлуенс маркетинг.“ Л.
Нещо, което вече сме се убедили, че клиентите не харесват е твърде директната реклама и тази, която не се поднася по правилния начин в подходящия момент. В етапи на криза, социална, икономическа и политическа промяна, потребителското поведение е способно да претърпи значителен крах и действията, които сме свикнали да виждаме у клиентите си се променят. Когато телевизорът те облива с негативна информация, ти често откриваш спокойствието в канали, които знаеш, че са позитивни, носят ти повече оптимизъм и напомнят на тялото ти как се създава ендорфин. В онлайн пространството има БУМ на потребители, които до преди по-малко от месец не вярваха на продукт, освен ако не го докоснат, а темата за онлайн плащания беше все още табу. Това са потребители, които все още нямат доверие в онлайн търговията, но нямат друг избор в момента и най-лесният и дотъпен начин да им се изгради доверието е именно посредством инфлуенс маркетинг.
Брандовете сами по себе си осъзнават, че да стоиш в центъра на вниманието в момента не е най-доброто решение за бизнеса. Бидейки тактически позициониран в полезрението на своите клиенти, били те потенциални или настоящи, би могъл да имаш значително по-високо влияние върху взимането им на решение при бъдеща покупка, заявка или резервация. От гледна точка на e-commerce инфлуенсърите винаги са имали тежест – било то позитивна или негативна. Сега е моментът, ако имате промени в политиките на своя магазин, било то забавяне на поръчки, повишаване цените на някои определени продукти, поради различни външни фактори и чак до промяна на работното ви време, да го съобщите освен по директен начин, но и по индиректния – чрез инфлуенсърите. За да бъде всяка една привидно негативна промяна възприета по по-позитивен начин, то този тип маркетинг ще ви бъде в помощ. Много ресторанти, макар и със затворени врати за клиентите си, правят доставки до домовете. Един от примерите, на които попаднах тези дни беше точно на инфлуенсърка, която в стори сподели, че любимото ѝзаведение за съжаление не прави доставки до нейния квартал. Знаете ли какво стана? На следващия ден си бяха увеличили радиуса на доставки и тя си беше получила желаното меню. Въпреки, че светът е сякаш спрял в момента и бизнесите са замръзнали, то рекламата не бива да спира. Дори и с минимални инвестиции е важно да запазите присъствието си оналйн, за да може щом забраните се вдигнат, вие да сте първите, за които потребителите ще се сетят.
„Смятам , че инфлуенсърите точно сега трябва да се постараят възможно най-много да внесат усмивки в ежедневието на последователите си. Сега, когато всички сме вкъщи имаме повече време за снимки , видеа нямаме място за оправдание. Определено може да се усети трус и в тази област, но смятам , че няма да е толкова сериозен. Инфлуенсърството е много плаващо, така че COVID19 може да нанесе временни, но бързо поправими “щети” върху инстаграмърите и ютубърите.“ Е.
В световен мащаб се забелязва тенденцията инфлуенсърите да създават микрообщности, в които споделят своя опит по време на COVID-19 кризата и се опитват да се справят със създалата се ситуация заедно. А други успяват отново да обиколят света, макар и от уюта на собствения си дом.
„Вече забелязвам как редица инфлуенсъри наблегнаха на снимки в домашна обстановка. Вани с подаващи се глави, легло с перфектни палачинки, смяна на дрехите в гардероба – това са сред най-често срещаните кадри в Instagram, на които попадам. Самата аз страдам най-вече за невъзможността да пътувам, ето защо сътворих хаштага #travelfromhometoday и всеки ден заедно с него споделям кадри от пътешествията ми през изминалите години. Доста от последователите ми вече се включиха в предизвикателството, което отправих, заедно опитваме мислено да се озовем на любими дестинации, които ни липсват.“ Л.
Важна задача за всички инфлуенсъри по света е да се нагодят към създалата се негативна ситуация и посредством опита си, да бъдат опора за хилядите, затворени в домовете си. Да покажат на хората хубавите моменти, нещата, които ги очакват щом тази изолация приключи. Да дават идеи как може да ранообразиш и оползтовориш времето у дома – независимо дали си сам или със семейството си.
„Съветът ми към инфлуенсърите е в този момент да се опитат да внесат светлина и усмивки в ежедневието на аудиторията си. Новините ни засипват достатъчно с тежка информация така , че нека поне ние не го правим. Нека бъдем информирани и поднасяме нещата с позитивизъм. Вярвам , че всичко ще се нареди и всички ни очаква нещо много добро!“ Е.
Напълно очаквано, редица хора изпадат в меланхолични състояния, стоейки у дома. Това, което ние можем да ви препоръчаме е да не спирате да мечтаете за местата, които искате да посетите, да планирате следващите си пътувания, срещи с приятели, разходки със семейството. Не оставяйте този период да наруши баланса в самите вас и създайте цели, към които да насочите вниманието си сега. За идеи, можете да провеите и профилите на Лили и Ебру в инстаграм!
[znhg_column]„Имам толкова набелязани дестинации в България. Много искам да стигна до Белоградчик и да се върна за чаша вкусно кафе в Трявна. Нямам търпение всичко да отмине и да с хвана влака към мечтите си.“ Е.[/znhg_column]
[znhg_column]„Място с вкусна морковена торта, с която да се почерпим с мама. В по-широк план – Лондон.“ Л.[/znhg_column]