Ако сте управител или собственик на бизнес, вероятно неведнъж сте чували колко е важно една компания да има brandbook (в буквален превод от английски – “книга на марката”). Това не е случайно: този документ е важен маркетингов актив и крайъгълният камък на всяка стратегия за развиване и налагане на бранд. Преди да отговорим на въпроса как да създадем brandbook, е добре да уточним какво е това и защо е необходимо да го имаме.
Какво всъщност е Brandbook?
Brandbook е справочник, който обединява всички активи на марката и очертава нейната идентичност. Това включва визията и мисията на компанията, но също така и елементите от визуалната ѝ комуникация, както и правилата за използването им. Някои от най-важните елементи, съдържащи се в един брандбук, са лого, шрифтове, цветове и възможности за тяхното съчетаване.
Кой трябва да има брандбук?
Краткият отговор е: всеки бизнес! Разбира се, за големите компании със сложни операции той е абсолютно задължителен. Но истината е, че малките фирми също могат да извлекат огромна стойност както от създаването на brandbook, така и от неговата употреба в последствие.
Защо е необходимо да създадем този документ?
На първо място създаването на brandbook налага да се уточнят изрично неща, които често биват пренебрегвани в натовареното ежедневие, изпълнено със задачи – коя от коя по-належащи. Например – в кои случаи какъв размер шрифтове трябва да се използват? Кой е доминиращият цвят на марката и кой – допълнителен? Процесът по създаване на brandbook помага за изчистването на всички неясноти. Това е особено ценно за компаниите, които все още не са формулирали ясно своята стратегия за брандиране.
Следването на правилата, зададени в едно добре структурирано визуално ръководство осигурява последователност във всички рекламни материали на компанията. Те обхващат сайта, онлайн рекламите, печатните материали, опаковките на продуктите. Но насоките от визуалното ръководство могат да се използват дори при създаването на интериорния дизайн на офисите или физическите магазини на фирмата. По този начин брандът ще стане разпознаваем за своята потребителска база много по-лесно.
Не на последно място, един брандбук е незаменим помощник при разрастването на фирмата, защото позволява всеки нов член на екипа да навлезе безпроблемно в спецификата на бранда. Той е отправната точка, която винаги може да бъде използвана за насока и коректив.
Как да създадем Brandbook в 6 стъпки:
Създаването на брандбук може да звучи като трудна задача, но всъщност е доста просто. Ето как лесно можете да създадете такова ръководство:
Стъпка 1: Определете своята марка
Преди да можете да създадете брандбук, трябва да имате ясна представа за своята марка. Какви са основните ви ценности? Какво ви прави уникални? Как комуникирате с почитателите на марката ви? Отговорите на тези въпроси ще помогнат да разработите здрава основа за вашия brandbook.
Стъпка 2: Определете цветовете си.
Цветовете на вашата марка са един от най-важните визуални елементи. Те трябва да са в съответствие с цялостната ви естетика и да са лесни за запомняне. Когато избирате цветове, имайте предвид как ще бъдат използвани в различни контексти, например на уебсайта ви, в маркетинговите ви материали и в социалните медии. Определете подходящи съчетания между фирмените цветове и се уверете, че те са достатъчно контрастни, за да бъдат използвани в рамките на един и същи дизайн.
Стъпка 3: Разработете логото си.
Вашето лого е централният елемент на идентичността на вашата марка. То трябва да е просто, разпознаваемо и запомнящо се. Ако все още нямате лого, сега е моментът да наемете професионален дизайнер, който да го създаде за вас.
Стъпка 4: Създайте типографията си.
Типографията е често пренебрегван елемент, който обаче използван умело има огромен потенциал. Избраните шрифтове трябва на първо място да бъдат лесни за четене. Ако искате да се откроите сред морето от компании обаче, забравете за стандартни шрифтове като Arial и Times New Roman. Разбира се, никой не очаква от всяка малка компания да разработва свой уникален шрифт! Комбинирането на няколко по-малко популярни шрифта е лесен начин да се откроите. Важно е обаче да се уверите, че съчетанието е стилово издържано. Помислете как комбинациите ще бъдат използвани в различни медии, като например в уебсайта ви, в имейл маркетинга ви и в печатните материали.
Стъпка 5. Разработете изображенията си.
Изображенията на вашия бранд трябва да са в съответствие с цялостната ви естетика. Когато избирате снимки и илюстрации, помислете как ще бъдат използвани в различни контексти. Ако залагате на стокови изображения, проучете лицензите, чрез които са регистрирани, за да сте сигурни, че ги използвате коректно.
Стъпка 6. Обединете всичко в цялостен справочник.
След като сте разработили всички визуални елементи на марката си, е време да ги съберете в brandbook. Този документ не е задължително да бъде дълъг, но със сигурност трябва да бъде изчерпателен! Включете разработките на вашето лого (например хоризонталното и вертикално изчертаване). Опишете всички важни насоки за употребата на цветовете, шрифтовете и изображенията. За финал не забравяйте да добавите съдържание! Ако документът е виртуален, включете към него и активни линкове. Сигурни сме, че всички всички хора, които го използват редовно като справочник, ще ви благодарят за улеснението.
Създаването на брандбук може да изглежда като огромна задача, но всъщност е доста просто. Следвайки тези шест стъпки, ще успеете да създадете документ, който очертава идентичността на вашата марка и улеснява всички ваши служители и сътрудници при популяризирането ѝ. Ако се чувствате несигурни, професионалистите от дигитална агенция SEOMAX ще ви помогнат в изграждането на бранд идентичността на вашата компания. С помощта на своя богат опит и широк спектър от умения, те успешно ще ви насочат как да постигнете целите, които сте си поставили.