Дигиталният маркетинг предложи на бизнесите още нови начини, по които да достигат до своите потенциални клиенти, да ангажират тяхното внимание и не на последно място – да реализират приходи. За да се случи всичко това обаче, е важно да изберете подходящата маркетинг стратегия за вашия онлайн бизнес.
Именно с тази задача често се затрудняват както стартиращи онлайн търговци, така и собственици на компании с повече опит. Обикновено дилемата се корени в това дали да инвестират в SEO оптимизация на уебсайта си, или да изберат друга популярна стратегия – добре позната платена реклама (pay-per-click).
Ако и вие сте изправени пред същата дилема и се колебаете в коя посока да насочите вашите усилия, в следващите редове ще разгледаме по-задълбочено какви са плюсовете и минусите на SEO оптимизацията спрямо платената реклама.
SEO и платена реклама – какви са разликите?
SEO оптимизацията и платената реклама са две различни по своята същност стратегии. За да може да прецените коя от тях да изберете, дали и как да ги комбинирате, е нужно добре да познавате техните особености, от които произтичат и основните разлики. Нека ги разгледаме накратко.
Накратко за SEO оптимизацията
Има множество сложни определения за SEO оптимизация, но по своята същност това е дългосрочен процес на оптимизация на вашия сайт, с цел той да се класира на челните позиции в резултатите от търсенето по определени ключови думи. Доказано е, че потребителите се доверяват на търсачките и обикновено отварят сайтовете, които са класирани на някоя от първите позиции. Шансът те да продължат към втората или следваща страница с резултатите е близък до нула.
По тази причина основното съревнование между конкурентните сайтове в дадена ниша е да се класират възможно най-напред, за да получат повече видимост, а от там и повече посетители на сайта (органичен трафик). За да постигате резултати от SEO оптимизация е необходимо да познавате начина, по който работят алгоритмите, да следвате стриктно официалните препоръки на Google (и/или други търсачки) и да се стремите сайтът ви да отговаря на техните изисквания.
Накратко за платената реклама
Платените реклами работят на съвсем различен принцип. Най-просто казано, всеки път, когато потребителят реши да кликне върху вашата реклама, тя го прехвърля във вашия сайт, а вие плащате определена цена на клик на рекламната платформа. С други думи, плащате само когато рекламата е докарала някого на сайта ви.
Много от познатите ви социални мрежи, в това число Facebook, Instagram, Linkedin и др. предлагат на бизнесите разнообразни възможности за платена реклама, която може да бъде много прецизно таргетирана. Да не забравяме също и Google Ads, където резултатите от платените реклами в мрежата на търсене се визуализират преди органичните резултати, класирани от търсачката.
Разликите
SEO и платените реклами значително се различават не само по начина, по който работят, но и от гледна точка на колко време е необходимо, за да видите резултатите, колко дълготраен е ефектът и не на последно място – по разходите, които е необходимо да необходими, за да постигнете резултати.
За да ви помогнем да направите правилния избор за вашия онлайн бизнес, в следващите редове ще разгледаме по-детайлно предимствата и недостатъците на SEO оптимизацията в сравнение с платената реклама. Ще обърнем внимание и на това в кои ситуации е по-добре да изберете PPC реклами и кога професионална оптимизация на уебсайт. Знаейки всичко това, ще може по-лесно да вземете решение, което отговаря в най-голяма степен на индивидуалните нуждите на вашия бизнес.
Какви са недостатъците на SEO оптимизацията в сравнение с платената реклама?
Специалистите в платената реклама могат от раз да ви предложат няколко много изкушаващи нейни предимства, които едновременно с това се явяват недостатъци на SEO оптимизацията. Нека ги разгледаме:
SEO е дългосрочен процес и резултатите се появяват по-бавно
Един от най-съществените недостатъци на оптимизацията на уеб сайт, в сравнение с платените реклами, е времето, което е нужно, за да видите резултати от усилията си. Рекламите носят резултати почти веднага. В момента, в който вашата рекламна кампания е пусната, имате възможността вече да наблюдавате статистиките за представянето ѝ и дори да я оптимизирате, в случай, че резултатите не са движат спрямо предварителните ви очаквания.
SEO оптимизацията е продължителен процес и отнема известен период, докато започнете да виждате резултати. Колко точно трябва да бъде инвестирано време в оптимизация е много индивидуално, тъй като зависи от различни фактори. В нашия блог има статия, посветена специално на темата, която ви препоръчваме да погледнете за повече информация.
SEO оптимизацията е по-трудоемък процес
За да постигнете високи резултати, особено в конкурентна пазарна ниша, изисква да изградите ефективна стратегия, която обхваща различните направления на SEO оптимизацията – техническа SEO оптимизация, създаване на качествено и ангажиращо съдържание, изграждане на качествени линкове (линк билдинг), локална SEO оптимизация и т.н. Сами разбирате, че това изисква екип от специалисти, които да отговарят за създаването, изпълнението и анализирането на резултатите на вашата SEO стратегия. Затова е препоръчително да помислите за изграждане на собствен вътрешен екип, който да се захване с тази дейност, или да заложите на професионални SEO услуги.
Какви са предимствата на SEO оптимизацията в сравнение с платената реклама?
От друга страна, SEO оптимизацията се превръща във все по-предпочитан стратегически подход за привличане на повече посетители и откриване на нови потенциални клиенти за вашия бизнес. В сравнение с платените реклами, SEO предлага някои значителни предимства:
SEO предлага устойчиви резултати
Трябва да мислите за SEO като за маратон, а не за спринт. Факт е, че отнема по-дълъг период да видите резултати, но за сметка на това те са в пъти по-устойчиви в сравнение с платената реклама. При нея резултати има само докато плащате и кампаниите ви са активни.
Ако сайта ви достигне челните позиции, то класирането е значително по-постоянно и вие ще може да се възползвате от предимствата на оптимизацията в продължителен период, за разлика от рекламите, които спират да се появяват, когато определеният от вас бюджет е изразходван.
Разходите за оптимизация са по-ниски в дългосрочен период
Обемът на разходите също е ключов аспект, който трябва да разгледате, тъй като те са от важно значение за стабилността на вашия бизнес. В дългосрочен план, едно от големите предимства на оптимизацията е, че разходите са по-ниски в сравнение с тези за платена реклама. Също така, постигнатите устойчиви резултати от SEO имат потенциал да намалят разходите за платена реклама, тъй като ви позволяват да докарвате повече органичен трафик в сайта ви т.е. такъв, за който не се налага да плащате.
Помага ви да изградите доверие у потребителите
Google и останалите търсачки имат една основна мисия – да предоставят на потребителите релевантно съдържание, което отговаря в най-голяма степен на тяхното търсене. По тази причина, техните сложни алгоритми използват специални критерии, за да преценят как да бъдат класирани сайтовете в органичните резултати от търсенето. Тези, които в най-голяма степен отговарят на изискванията на търсачките, биват класирани на челни позиции и поставени в полезрението на потребителите и потенциалните клиенти. Съответно, колкото по-често се появява сайта ви в търсения, свързани с вашата ниша, толкова по-голям е шансът потребителите да забележат вашия бранд, да се ангажират с него, а вие да спечелите по-голяма разпознаваемост и най-ценното – тяхното доверие.
SEO vs. PPC – кое да изберете за вашия онлайн бизнес?
Ето, че постепенно стигнахме и до ключовият въпрос: кое от двете да изберете за вашия онлайн бизнес. Ако планирате да насочите усилията си само в един от двата канала, то изберете този, който отговаря на вашите цели.
Така, например, ако желанието ви е да постигнете бързи резултати и можете да отделите бюджет, то платена реклама би била по-добрият избор. Същото важи и в случай, че искате да тествате нова оферта или продукт, тъй като с помощта на рекламата ще получите бърза обратна връзка, а и винаги може да я спрете или промените.
SEO оптимизацията е подходящо решение, когато търсите дългосрочни и устойчиви резултати и се стремите да намалите разходите за реклама, особено ако вече сте разработили канали, които да ви носят моменти продажби.
Платената реклама покрива недостатъците на SEO оптимизацията и обратно. Затова оптималният подход за собствениците на онлайн бизнеси е правилното съчетаване между SEO и платени рекламни канали. По този начин те има видимост на сайта си от потенциални нови клиенти през платения канал, като едновременно с това сайта се позиционира по-добре за органично търсене. Така в даден момент приходите от органичния канал стават по-високи и имам потенциал частично или напълно да обезсмислят инвестицията в платена реклама.
Независимо на кой от двата вариант се спрете, екипът на Дигитална агенция SEOMAX ще ви предложи изграждане на ефективни рекламни кампании, както и качествени SEO услуги. Не се колебайте да ни изпратите вашето запитване, а ние ще ви предоставим индивидуални оферти, съобразени с нуждите на вашия бизнес.