Афилиейт маркетингът (Affiliate Marketing) е една от бързо разрастващите се индустрии в световен мащаб, която към 2020 г. се оценява на над 12 млрд. долара. Той далеч не е ново явление, тъй като първите подобни програми се появяват още в края на 90-те години, а през последните години става все по-популярен и в България. Въпреки това, все още битуват някои митове и погрешни разбирания относно същността на афилиейт маркетинга. За да направим нещата по-ясни, в тази статия на разбираем език ще изясним какво точно представлява афилиейт маркетингът, как работи той и какви са неговите предимства.
Какво представлява афилиейт маркетингът?
Афилиейт маркетингът, известен още и като партньорски маркетинг, е вид резултатно-ориентиран маркетинг. Днес, той се нарежда сред едни от най-ефективните начини за увеличаване на продажбите и популяризиране на бранда, а също и за изкарване на приходи онлайн. Специфичното за него е, че отговорността за създаване на импресии, популяризирането и продажбата на предлаганите продукти или услуги се разширява към трети страни – партньори. В замяна на постигнати резултати, партньорите получават от търговеца комисионна.
Как работи афилиейт маркетингът?
С цел допълнителна яснота, нека да дадем конкретен пример. Представете си, че вие сте собственик на онлайн магазин за луксозни маркови часовници. С цел да увеличите продажбата на вашите продукти, вие създавате партньорска програма. Вашите партньори (афилиати) започват да рекламират и препоръчат продуктите ви на потребителите в своя уебсайт или в социалните си мрежи. За всеки продаден от тях часовник, вашите партньори получават част от печалбата (комисионна), която предварително сте уговорили.
В един традиционен сценарий, като този, който описахме по-горе, присъстват трима основни играчи. Това са:
Търговец/производител на продукти
Това е бранд или бизнес, който предлага продукти и създава партньорска програма. В примера, който използвахме, това е компанията търговец на луксозни часовници. В различните случаи е възможно фирмата да е не само търговец, но също производител на продукти или създател на услуги.
Партньор/ афилиат
Това може да бъде както човек (обикновено популярна личност или инфлуенсър с голяма фен база), а също и компания, които рекламират продуктите или услугите на търговеца, с цел да получат комисионна. Афилиатите обикновено имат собствен уеб сайт с висок трафик или използват канали като Youtube, Facebook, Instagram и др, за да промотират продуктите. Колкото повече продажби осъществят, толкова по-голяма ще бъде тяхната печалба. Така и двете страни печелят.
Потребител
На края на веригата стои негово величество потребителят, който закупува предлаганите продукти. Понякога афилиатите уведомяват потребителите, че ще получат процент от сумата, ако те закупят продукта през техен линк, друг път – не. В известен смисъл, потребителят също печели, защото благодарение на афилиата, той е успял да открие стоката или услугата, от която е имал нужда.
Как се осъществяват плащанията към партньорите?
Споменахме, че освен ефективен начин брандовете да увеличат продажбите си, афилиейт маркетингът е и добър начин за получаване на допълнителни доходи. Хората или компаниите, които избират да бъдат афилиати, реално печелят от продажба на продукти, които те самите не притежават.
В по-голямата част от случаите, тези резултати са реализирани продажби, но могат също така да бъдат генерирани кликове или лийдове. Това зависи най-вече от целите и желанията на търговеца. Афилиатът получава процент от сумата (или фиксирана комисионна) за всяка продажба на стока или услуга и определена сума, когато генерира трафик към сайта на търговеца (кликове) или ангажира потребителите да попълнят форма, да изпратят запитване и т.н. (лийдове).
Ако не сте запознати отблизо с модела на работа на афилиейт маркетинга, вероятно ще се запитате как точно се отчитат постигнатите резултати, за да може партньорите да получат своята част от печалбата. Това става лесно, с помощта на уникални проследяващи линкове, с които афилиатите разполагат и благодарение на тях могат да бъдат отчетени действията, извършени от потребителите, които са привлекли към сайта на търговеца.
Какви са предимствата на афилиейт маркетинга?
Афилиейт маркетингът продължава да расте и да набира популярност, тъй като цялостният процес е така устроен, че да носи ползи на всички замесени страни.
За компаниите – производители или търговци – той предлага чудесната възможност да генерират по-високи печалби, като едновременно с това изцяло или частично делегират рекламата и маркетинга към афилиати. Освен това, афилиейт маркетингът е ефективен от гледна точка и на направените разходи. За разлика от някои рекламни канали, при този вид маркетинг компанията ще плати единствено когато е получила желаните резултати.
За афилиатите, ползите също са значителни. Това е начин да изкарват пасивен доход и ако имат собствен сайт или блог, който е често посещаван, или пък имат голяма база от последователи в социалните мрежи, могат да монетизират своето влияние върху аудиторията. Да менажират собствен бизнес изисква значително повече усилия, начален капитал и поемане на риск. При афилиейт маркетинга рискът е незначителен, тъй като не се налага да разполагат със склад, да изпращат продуктите към клиенти и т.н. Тяхната единствена задача е да препоръчват и рекламират продукти с цел да постигнат предварително определени резултати и да получат комисионна.
Клиентите също имат полза. Те са открили продукт, който им е бил нужен или им е харесал, благодарение на това, че им е бил препоръчан от партньор.
Може да обобщим, че афилиейт маркетингът носи значителни ползи на всички участници и прогнозите са, че той ще продължи да се развива успешно и през следващите години. Така че, ако сте компания, която търси начин да увеличи продажбите и разпознаваемостта на бранда си, или пък търсите начин да монетизирате сайта или блога си, това може да се окаже отлично решение за вас.