GPT & SEO – Какво трябва да знаете?

GPT & SEO - Какво трябва да знаете

В последните няколко месеца професионалистите от IT сферата по целия свят заговориха усилено за GPT. Но защо темата стана толкова гореща именно сега? Все пак езиковият модел GPT-3 съществува от 2020 година. Една от водещите причини несъмнено е фактът, че настоящата версия на най-мощната невронна мрежа е толкова добра в генерирането на текст, че би могла да напише сама статия, която почти не се различава от такава, създадена от човек.

Последното обновление на технологията, което Open AI (компанията, разработваща тази технология) пусна през лятото на 2022 г. има наистина впечатляващи възможности – тя не просто може да отговаря на въпроси, предвиждайки следващата дума. Тя може да разбира въпроси, да пише смислен текст по сложни тематики и дори да създава стихотворения. След като на 30 ноември 2022 г. беше пуснат и новият продукт на компанията, Chat GPT – чатбот, задвижван от същата технология – той за броени дни се сдоби с повече от 1 милион потребители!

Дошъл ли е моментът, в който вече можем да заменим работата на копирайтъра изцяло с помощта на изкуствения интелект, или това е просто илюзия? А как е свързана употребата на GPT с SEO оптимизацията на сайта ни? Днес ще се гмурнем в дебрите на изкуствения интелект и невронните мрежи, опитвайки се да дадем своята гледна точка по ключови въпроси, чийто отговор все още никой не знае със сигурност.

gpt trends

Графика от Google Trends, илюстрираща нарастването на интереса към технологията в последните 3 месеца.

Какво е GPT?

Какво е GPT?

GPT е съкращение на израза Generative Pre-trained Transformer – генеративен предварително обучен трансформатор. Уикипедия обяснява, че той е “авторегресионен езиков модел, който използва дълбоко обучение, за да създава текст по подобие на човека”. С други думи, това е софтуер, който въз основа на зададен контекст може прогнозира най-подходящата следваща дума и по този начин да създава съдържание. 

Продуктът е разработен от компанията Open AI. Тя представлява изследователска лаборатория за изкуствен интелект и е създадена през 2015 г. като организация с нестопанска цел, а част от нейните основатели са Илон Мъск, Сам Олтман и Питър Тийл. През 2019 г. компанията се преструктурира в търговско дружество, а Майкрософт инвестира $1 милиард, формирайки по този начин ексклузивно и доста комплексно партньорство с лабораторията.

GPT-3

Третата версия на езиковия модел е обявена през 2020 година, но оттогава претърпява няколко сериозни обновления. Първоначално GPT-3 работи изцяло на принципа на предвиждане на най-подходящите следващи думи. Поради това, качеството на генерирания текст зависи до голяма степен от начина, по който е зададен контекстът (prompt – подкана, задание).

За разлика от първоначалния вариант, обновлението което става достъпно през лятото на 2022 (известно още с името davinci-003) не просто “довършва изреченията”, а може да разбира инструкции. Този вариант на софтуера е обучен, използвайки метода на невронните мрежи. Невронната мрежа е метод за машинно обучение, който използва взаимосвързани възли или неврони в слоеста структура, наподобяваща човешкия мозък.

Софтуерът използва огромно количество текстова информация, за да се обучи да разпознава езикови структури по подобие на начина, по който го прави човекът. Въз основа на това обучение, езиковият модел може да предсказва най-полезната или най-подходящата следваща дума, създавайки текст, който все по-малко се различава от такъв, написан от човек. Впрочем, GPT-3 може да се използва не само за създаването на текстове, а и за друг тип задачи, свързани със структури от езиков тип. Така например, той може да отговаря на въпроси, да прави преводи на други езици, да обобщава дълги текстове и дори да генерира програмен код.

GPT-3 е най-голямата изкуствена невронна мрежа, създадена до момента. Тя е около 10 пъти по-голяма от своя най-близък конкурент, Turing-NLG, с впечатляващите 175 милиарда параметри. За обучението на davinci-003 са използвани няколко различни типа текстови източници, с различен процент на важност. Те включват огромно количество интернет източници, но също така дигитализирани книги и пълния текст на Уикипедия (наличен към онзи момент). Именно предварителното обучение е един от революционните отличителни белези на този софтуер. Според различни източници OpenAI са вложили около $4.6 милиона, а също и огромен времеви ресурс в задачата изкуственият интелект да разбере как са структурирани човешките езици и как функционират те.

Chat GPT

Chet GPT е чатбот, базиран на езиковия модел GPT-3. Както вече споменахме, той беше пуснат в края на ноември и за броени дни успя да набере над 1 милион абонати. Два месеца по-късно, услугата има повече от 30 милиона потребители и около 5 милиона посещения на ден. Какво именно води до главоломния успех на този продукт? Несъмнено това е неговата достъпност. За разлика от някои по-сложни продукти на компанията, Chat GPT е толкова лесен за ползване, че за един обикновен човек без особени технически познания са необходими буквално няколко дни, за да се запознае с него и да започне да го използва в ежедневието си.

Успехът на новия чатбот е неочакван дори за компанията, която го е създала. Анонимни служители на OpenAI намекват, че чатботът е направен достъпен за обикновения потребител с експериментална цел. Непланувано високото потребление обаче скоро довежда до сривове в системата и, в крайна сметка – въвеждането на списъци за изчакване и нов абонаментен план, чиято цел е да покрие разходите, а вероятно дори да реализира печалба.

За какво може да се използва GPT?

Софтуерът има 4 основни функции. Той може да отговаря на въпроси, да пише текстове (например за реклама, за имейли, както и цели абзаци, блогпостове и дори подробни статии на различни теми), да пише програмен код, както и да променя формата на блокове текст. Приложението на технологията от своя страна е ограничено единствено от фантазията и изобретателността на хората, които я използват.

Някои ранни ползватели вече впрягат силата на GPT, за да улеснят живота си – да генерират досадните, но необходими доклади за работа, съчинения за университета или есета за училище. Други пък се концентрират върху задачата да тестват и демонстрират неговите ограничения и несъвършенства. Учениците и студентите си пишат домашните с негова помощ (а вероятно вече са измислили и многобройни начини да преписват). Копирайтъри и собственици на бизнеси създават съдържание за уеб многократно по-бързо от преди. Мнозина експериментират със способността на изкуствения интелект да пише поезия и текстове на песни.

Някои от експериментите дават наистина впечатляващи резултати. През лятото на 2022 г. например шведската изследователка Алмира Тунстрьом (от университета в Гьотенбург) поставя задача на GPT-3 да напише увод към изследователски труд на тема “GPT-3”. Предложеният в отговор текст е толкова впечатляващ, че тя продължава експеримента. Крайният резултат е цяла научна публикация, завършена за около 2 часа, която впоследствие е отпечатана в научно списание, а изкуственият интелект е отбелязан като неин съавтор.

Друго интересно развитие са новите софтуерни продукти, базирани на GPT. Вече съществуват редица такива, използващи различни версии на езиковия модел. Два от най-известните сред тях са Viable (софтуер, който обобщава клиентските отзиви от няколко различни канала за комуникация и помага на компаниите да подобрят своите вътрешни процеси и клиентското преживяване) и Algolia (софтуер, който позволява на бизнесите да ускорят търсенето и откриването на необходимата информация в дигиталните им пространства – уеб сайтове, мобилни приложения и др.) 

В процес на разработка са и многобройни продукти в разнообразни индустрии и сфери: от здравеопазване (където изкуственият интелект би могъл да предоставя персонализирана информация и здравни съвети), през образование (сложни концепции да бъдат обобщени или обяснени на достъпен език) до забавление (например създаването на виртуални преживявания с помощта на герои, задвижвани от изкуствен интелект).

Преди броени дни Microsoft обяви, че разработва версия на търсачката Bing, в която е интегриран Chat GPT и която използва още по-мощна версия на софтуера. Предвид факта, че компанията е един от големите инвеститори в OpenAI, не е нереалистично да се предположи, че новият софтуер ще бъде базиран на GPT-4: версия, за която е известно, че е в напреднал стадий на разработка, но все още не е достъпна за потребителите. 

Предполага се, че търсачката ще комбинира мощта на GPT с възможността да сърфира интернет в реално време, което ще преодолее един от важните недостатъци на ChatGPT – остарялата информация, с която борави той. Ако експериментът е успешен, интеграцията на чатбот, задвижван от изкуствен интелект в интернет търсачка със сигурност ще промени фундаментално начина, по който използваме интернет.

Ограничения

При все революционните си способности, GPT има и сериозни ограничения, с които трябва да бъдем наясно, преди да започнем да го използваме активно. Едно от тях е фактът, че моделът не търси източници от интернет в реално време, за да отговаря на зададените му въпроси. Всяка версия има крайна дата, към която е актуална информацията, като последната версия е обучавана с материали, датиращи до 2021 година.

Точно така: изкуственият интелект не си признава, че не знае отговора на даден въпрос, а просто си измисля такъв. Това означава, че той би могъл да генерира грешна информация с огромно ниво на самоувереност. Именно тук се крие и една от големите опасности в неговата безкритична употреба. За да бъде избегната тя, е нужно да използваме този инструмент само, за да улесним работата и да повишим продуктивността си. Но винаги трябва да проверяваме написаното за фактологически грешки. 

Това е причината, поради която не бива да използваме ChatGPT като патерица и със сигурност не можем да заместим чрез него задълбоченото проучване, което ни е необходимо, за да напишем сложна статия в област, с която не сме запознати в дълбочина. По думите на самия Сам Олтман: “Грешка е да се разчита на [GPT] за сериозни неща. Това е само предвкусване на прогреса.”

Друго нещо, което е изключително важно да не забравяме е, че GPT няма морал. Паралелно с това, той е носител на предразсъдъците на хората и текстовете, които са били част от неговото обучение. Това означава, че изкуственият интелект има потенциала да отговори на определени запитвания с инструкции, които биха могли да навредят. Или пък да генерира съдържание, което расистко, сексистко или белязано от друг вид зловредни стереотипи. 

Отлични примери за това могат да бъдат прочетени в нишката в Туитър, започната от проф. Стивън Пиантадоси – професор в университета Калифорния в Бъркли. (https://twitter.com/spiantado/status/1599462375887114240 ) Два доста фрапиращи случая са твърденията от страна на ChatGPT, че само мъже от бялата или азиатската раса могат да бъдат успешни учени, а също така, че не бива да се спасява живота на дете, ако то е с тъмна кожа. 

Макар Open AI да се опитват предприемат редица стъпки, за да бъде ограничен такъв тип съдържание, очевидно тези усилия все още не водят до значим резултат. Така, всеки потребител би могъл без да иска (или нарочно, впрочем) лесно да създаде огромно количество пропагандни текстове с радикален или конспиративен уклон.

Етична ли е употребата на GPT?

Футуристите отдавна говорят за тъмната страна на изкуствения интелект и етичните дилеми, които неговата употреба би създала. Какви са последствията на тази технология за образованието? Плагиатство ли е употребата на изкуствен интелект? Дали изкуството, създадено от изкуствен интелект ще създаде поредна криза в творческите индустрии, застрашавайки допълнително възможността на творците да живеят от своя труд, или пък заливайки пазара с голямо количество произведения със съмнително качество? А какво ще стане с всички сайтове, в които потребителите няма да влязат, тъй като ще получат отговора на своите въпроси директно от ChatGPT? 

Това е само миниатюрна част от сериозните въпроси и етичните дилеми, пред които вече сме изправени. Окончателни отговори за всеки един от тях все още липсват. Както се случва при появата на всяка революционна технология, и тук съществуват два лагера – хората, които виждат разрушителния ѝ потенциал и онези, които виждат единствено начина, по който тя може да бъде използвана за добро. Несъмнено новост от такъв калибър ще донесе дълбоки промени в обществото ни. Ние смятаме, че с течение на времето изкуственият интелект ще намери многобройни градивни приложения, а ние хората ще се научим да ограничаваме потенциалните вреди от него.

Как GPT влияе на SEO оптимизацията?

Как GPT влияе на SEO оптимизацията?

Това е един от най-актуалните въпроси, които хората си задават напоследък. Тъй като технологията доби масова популярност съвсем скоро, към момента влиянието е минимално. Мнозина специалисти обаче прогнозират както възможните приложения на изкуствения интелект в SEO оптимизацията, така и потенциалните опасности от него.

Възможни приложения

Има редица задачи, за които ChatGPT може да ни бъде полезен в контекста на SEO оптимизацията. На първо място, той може да служи като източник на вдъхновение. Чатботът може например да ни даде идеи за заглавия на блог статии, да създаде съдържанието за секция “Често задавани въпроси” и дори да помогне с проучването на ключовите думи.

Способността на алгоритъма да обобщава големи текстове означава, че той би могъл да се справи отлично и с генерирането на мета данни. Това е приложение, което би могло да спести дълги часове необходима, но рутинна и скучна работа на SEO специалистите – особено, когато става дума за огромни сайтове със стотици и дори хиляди страници.

Потенциални опасности

Можем ли да пишем по-голямата част от съдържанието за уеб сайта си с помощта на изкуствения интелект? Да, това вече е възможно. Но дали е препоръчително е съвсем отделен въпрос. Истината е, че ако разчитате твърде много на съдържание, генерирано от GPT за своя уебсайт, сте само на едно обновление на алгоритъма на Google разстояние от това да изгубите доброто си класиране. 

В това, че търсачките биха могли безпроблемно да различат текстове, написани от изкуствен интелект, няма никакво съмнение. Вече съществуват многобройни инструменти, които с голям процент на точност могат да определят дали един текст е продукт на генеративен алгоритъм като GPT. Самите създатели на софтуера също са разработили начин да поставят дигитални водни знаци в текстовете, създадени с негова помощ. И макар този механизъм за отбелязване все още да не се използва, се предвижда това да стане факт съвсем скоро.

Разбира се, по-важният въпрос в случая е дали Google ще счита съдържанието, генерирано от изкуствен интелект за нискокачествено, следователно наказвайки сайтовете, които го използват? Отговорът за момента не е ясен. Първоначалната позиция на корпорацията приравняваше софтуерно генерираните текстове на спам. Това обаче изглежда вече не е така, макар да не е налице официално изявление за промяната във възгледите на компанията по въпроса.

Причината за тази “тиха” промяна в позицията се корени в главоломния напредък на технологията, а също и в еволюцията на нейната употреба. По-рудиментарните варианти на софтуера за генериране на текст създаваше съдържание без особена стойност. Неговата цел беше предимно да включва достатъчно ключови думи, за да класира даден сайт на по-високи позиции. 

Най-новите версии на GPT и ChatGPT обаче са мощен инструмент, който позволява на хората да пишат по-задълбочени статии, които са наистина полезни за потребителите. А доброто потребителско преживяване винаги е било една от пътеводните светлини на Google. Ето защо макар това да е технически възможно, все още не е ясно дали Google ще включи в своя алгоритъм възможност за засичане на съдържание, създадено от ИИ, а още по-малко – дали това ще доведе до наказания в класирането за сайтове, които го използват.

Важно е да уточним, че както обикновено всичко, за което говорихме досега, се отнася напълно за английския език и в доста по-малка степен за българския. GPT-3 може да пише текстове на български, но те далеч не са толкова впечатляващи, колкото тези на английски. Трябва да признаем, че нашите тестове дадоха далеч по-добри резултати с превода на текст, отколкото създаването на такъв. Експериментите с ChatGPT от своя страна са доста по-обнадеждаващи. Това не е изненадващо, тъй като чатботът използва по-нова версия на софтуера.

Също така, за момента все още не са налични инструменти за проверка на машинно генериран текст на български език. Това означава, че някои от потенциалните опасности, които споменахме, вероятно ще станат актуални за сайтовете, насочени към нашия пазар на един доста по-късен етап.

Какви са някои от най-добрите практики за GPT?

Макар за добри практики все още да е твърде рано да се говори, в обобщение, можем да изведем три основни съвета при работата ви с GPT.

1. Не разчитайте прекомерно на него

Първата ни препоръка е да не разчитате твърде много на изкуствения интелект. Той несъмнено би могъл да бъде един полезен инструмент, който значително да подобри продуктивността ви. Все още обаче не е достатъчно съвършен, за да можем да се доверим напълно на работата му, без да се налага човешка намеса.

2. Редактирайте работата на изкуствения интелект

В тази връзка идва и втория ни съвет – задължително редактирайте текстовете, които са създадени от този софтуер. По този начин ще се уверите, че те са напълно изгладени като изказ, не съдържат вредни твърдения, съмнителни оценки или пък отявлено неприемливи мнения. 

Някои от хората, използващи активно езиковия модел, препоръчват да използвате софтуер за “преразказване” на текст. Това е една възможна стратегия, ако ви се налага да генерирате големи количества текст за вашия уеб сайт. Целта ѝ е да промени материала дотолкова, че да не може да бъде засечен от инструментите за проверка. За момента тя работи достатъчно добре, но ние оставаме със смесени чувства към нея и със сигурност ще следим внимателно развитието на алгоритъма на Google в отговор.

3. Винаги проверявайте фактите – особено ако пишете за специфични или отговорни теми

Финалната ни препоръка е да се отнасяте със зрънце съмнение към всичко, което твърди изкуствения интелект. Особено ако ви се налага да пишете на тема, за която не сте добре информирани – не пропускайте предварителното проучване и проверете фактите от поне още един допълнителен източник.

Както вероятно вече сами сте се убедили, GPT е изключително мощна технология за генериране на текст. Тя вече намира безброй приложения и има потенциала да поеме рутинни задачи, като остави на SEO професионалистите повече време да се концентрират върху творчески и стратегически казуси. Вълнуваща ли е? ДА! Ще следим ли развитието ѝ с трепетно очакване? Със сигурност! Дошъл ли е моментът, в който да уволните всичките си копирайтъри и SEO специалисти, защото могат да бъдат заменени от изкуствен интелект? Е, всеки сам си преценя(ва), но ние със сигурност не бихме ви посъветвали да прибързвате с подобна стъпка. Както казва един от създателите на GPT, Сам Олтман – “Изкуственият интелект ще промени света, но GPT-3 е много ранен и бегъл поглед в това бъдеще.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Бюлетин SEOMAX
Top Heading Element

Последни публикации

Съдържание

Top Heading Element

Свържете се с нас

Заявете среща

Обадете ни се

Изпратете запитване

ИЗПРАТЕТЕ ЗАПИТВАНЕ

Моля, попълнете полетата от формата и ние ще се свържем с Вас при първа възможност.