Имате страхотна предприемаческа идея. Направили сте проучване, разработили сте своя бизнес план… Цялата предварителна работа вече е приключила и е време да създадете фирма! Щом се стигне до този етап, не един и двама предприемачи попадат в творчески блокаж пред въпроса: “Какво да бъде името на фирмата?”
И това изобщо не е учудващо. Името е първото нещо, което ще представя компанията пред света. И точно тежката отговорност на този избор често блокира мисленето ни. Ако и вие се намирате в подобна ситуация, продължавайте да четете.
Откъде да започнем?
Добре подбраното име е кратко и запомнящо се. В зависимост от бранша, в който ще оперирате, както и вашия собствен стил, то може да бъде ясно или пък да представлява игра на думи, да бъде сериозно или провокативно. Помислете над въпроса “Какво звучене искам да има името на фирмата ми?” За мнозина размислите над този въпрос ще се превърнат в импулса, който ще задвижи творческия процес.
“Ами, ако нямаме абсолютно никакви идеи?” – може би се питате вие. Запазете спокойствие и в никакъв случай не се отчайвайте! Всяко начало е трудно. За да започнете да генерирате идеи, можете да се обърнете към популярната техника “брейнсторминг”.
Брейнсторминг
Целта на брейнсторминга е да стимулира вашето творческо мислене. Състои се от два основни етапа – 1. нахвърляне на голямо количество идеи и 2. тяхното отсяване и рафиниране. В първия етап задачата ви е да измислите максимален брой имена за единица време. Вие решавате колко ще бъде дълга сесията, но нашият съвет е да бъде не по-кратка от 10 минути и не по-дълга от половин час.
Колкото и да е трудно, опитайте се да останете фокусирани през цялото време. Най-важното правило е: в никакъв случай не оценявайте идеите си на този етап! Напротив – развихрете въображението си, нарочно напишете 5-6 напълно абсурдни варианта, за да се отпуснете и да преодолеете страха от “грешка”. В първия етап от брейнсторминга грешки просто не съществуват!
Ако сте подходили към задачата без предразсъдъци (и задръжки), в края на определеното от вас време би трябвало да имате достатъчно богат списък с варианти на имена. Следва вторият етап – тяхното отсяване. Първо прочетете всички опции и премахнете очевидно неподходящите. След това разгледайте внимателно останалите варианти и ги преценете внимателно. Кажете ги на глас, напишете ги няколко пъти на лист хартия. Каква асоциация създават те у вас? Как звучат?
Ако в края на това упражнение не сте избрали все още своето име, то със сигурност ще имате поне няколко варианта, които макар и не безупречни, са напълно приемливи.
Интернет – бездънен източник на идеи
Ако поради някаква причина брейнстормингът не ви харесва, можете да потърсите вдъхновение в интернет. Потърсете статии и уеб сайтове от вашия бранш, гледайте репортажи и видеа, свързани с бъдещата дейност на вашата фирма. Има ли думи или термини, които да са ярки, запомнящи се и подходящи за име?
Съществуват и много автоматични генератори на домейни, които можете да използвате като източник на вдъхновение. Допълнително предимство, ако решите да поемете по този път е, че в крайна сметка ще имате не само име за компанията си, но и свободен домейн за уеб сайта, който неизбежно ще ви се наложи да разработите някой ден.
Огромният недостатък на генераторите за домейни е, че те са приложими само за английски език. Ето защо, ако смятате да оперирате в България, или пък поради друга причина предпочитате името ви да бъде българско, няма да ви бъдат особено полезни.
Използвайте груповата синергия
“Две глави мислят по-добре от една.” – гласи популярната поговорка. И това безспорно е така! Двама души заедно често са много по-креативни, отколкото поотделно. Причината е, че в процеса на обсъждане се раждат страшно много идеи. Ето защо, ако имате възможност да го направите, съберете няколко души, на които имате доверие и обсъдете заедно с тях въпроса.
Можете да включите вашия “мозъчен тръст” още на етап брейнсторминг, или пък да свършите първоначалната работа сами и да представите пред вашите близки, приятели или партньори само най-добрите варианти. Колкото повече различни гледни точки получите, толкова по-голям е шансът вашият финален избор да бъде наистина страхотен.
Свободно ли е името?
След като вече имате една или няколко подходящи идеи, време е да изберете вашия фаворит. Имайте предвид, че за да можете да използвате името, то не трябва да бъде използвано от друга компания. Ето защо е важно да направите проверка за свободно име на фирма в Търговски регистър. За целта просто напишете избраното от вас име в полето за търсене. Преди да натиснете бутона, уверете се, че сте избрали опцията за юридическо лице!
Какво да правим, ако избраното име е заето?
Ако думата или изразът, който сте избрали е често срещан или поради друга причина предпочитан във вашия бранш, твърде възможно е да се окаже, че избраното име вече е заето. За съжаление, единственото, което можете да направите, е да го промените.
Не е задължително промяната да бъде голяма. Ако държите името на фирмата ви да бъде максимално близо до първоначалната идея, можете просто да добавите дума или цифра. Например, ако сте се спрели на името “Идея”, можете да го превърнете в “Добра идея”, “Бизнес идея”, “Блестяща идея” или “Идея 42”. Имайте предвид също така, че името на фирмата не е задължително да бъде същото като името, с което ще наложите бранда си.
При всички положения, ако попаднете в подобна ситуация, помислете задълбочено над въпроса “Наистина ли това е най-подходящото име?” Все пак, не става дума само за законовата възможност да регистрирате фирмата си. Ако вече има компания на пазара, която се е утвърдила с име, подобно на избраното от вас – дори тя да оперира в съвсем различна сфера – готови ли сте да поемете риска клиентите постоянно да ви объркват с нея? Отговорът на този въпрос можете да дадете само и единствено вие!
Надяваме се, че успяхме да ви дадем малко вдъхновение и творчески импулс. Пожелаваме ви успех и нека изборът на подходящо име бъде първата стъпка в пътя към успешното реализиране на вашата бизнес идея!