Терминът “бранд” е навлязъл широко в ежедневния ни речник и често ще чуете хората да го използват в различен контекст: “Това е най-успешният бранд на пазара”, “купих си обувки от този бранд” или дори “брандирах фирмения автомобил”. Тази широка употреба обаче значително затруднява задачата да дадем точно определение за това какво представлява брандът. Дали е компанията, нейният продукт, логото ѝ или нещо по-различно?
За да отговорим на този важен въпрос, в следващите редове ще обърнем внимание на това какво точно представлява брандът, а също защо той е важен за успеха на всяка компания. Ако вече сме привлекли вашето любопитство, нека да започваме.
Какво представлява брандът?
Нещо много важно, което трябва да уточним още в началото е, че макар компанията, продуктите и нейното лого да имат отношение към бранда, сами по себе си те не са бранд. Брандът е по-скоро интуитивното възприятие (чувството) на потребителя за дадена компания, продукт или услуга. Ако трябва да дадем ясна и кратка дефиниция, той е репутацията, която дадена организация е успяла да изгради у своята аудитория.
Това от своя страна поставя един много интересен казус. Всеки човек изгражда различна представа и чувство относно дадена компания, нейните продукти или услуги. В този ред на мисли брандът означава нещо различно за всеки купувач, потенциален клиент, партньор и т.н. на вашата компания. А както знаем, чувствата са сложна материя, тъй като често те се раждат по-скоро на интуитивно ниво, отколкото са обвързани с логически доводи. Означава ли това, че няма смисъл да полагате усилия в тази посока?
Не, това не означава, че не бива да инвестирате в изграждане на бранд. Точно обратно, усилията в това направление и правилната стратегия имат потенциала да донесат големи ползи и успехи за вашия бизнес. И за да ви убедим, че има смисъл, нека да разгледаме заедно какви са тези ползи.
Защо си струва да инвестирате в изграждането на бранд?
Трудно е да контролирате чувствата на вашата аудитория, но определени похвати и техники могат да ви позволяват да промените възприятията на хората за вашата компания в определена посока. И в това се крие изкуството на добрия брандинг. Той има силата да промени начина, по който потребителите възприемат компанията ви и да увеличи разпознаваемостта на вашия бизнес.
– Брандът помага да се отличите от конкуренцията и да бъдете разпознаваеми
Едно от големите ползи на силния брандинг е, че той е силно конкурентно предимство, тъй като ще ви отличи от всички останали играчи във вашата пазарна ниша и ще помогне повече потребители да научат за вашата компания и продуктите, които предлагате.
Тук е важно да вметнем, че логото на компанията е един от най-важните елементи, на които трябва да обърнете внимание, наред с цялостната визуална бранд идентичност и стратегии в социалните мрежи.
Съветът ни е да заложите на професионален дизайн, който е запомнящ се, кореспондира с бранда ви и да грабва вниманието на потребителите. Не правете компромис с качеството на дизайна на вашия сайт или на графичните материали за реклама, защото потребителите стават все по-взискателни, а по-всяка вероятност вашите конкуренти също инвестират в това направление.
– Брандът помага лесно да достигате до нови клиенти и да растете
Създавайки разпознаваем бранд, вие добавяте повече стойност към вашия бизнес. Това отваря редица възможности: да откриете инвеститори, да разширите производството, да внедрявате нови технологии и да растете.
Освен това, когато се утвърдите като професионалисти или лидери в дадена ниша, значително по-лесно става да привличате нови и нови клиенти, тъй като сте си спечелили репутация на бранд, на който може да се има доверие. А когато вашите потребители ви вярват, то е много по-вероятно да се превърнат в редовни клиенти и да ви препоръчат на свои познати. Излишно е да споменаваме, че това от своя страна води до генериране на по-високи печалби.
– Брандът помага да привличате ценни кадри в екипа си
Не на последно място, тук може да споменем и т.нар. employer branding (работодателска марка). Когато компанията ви се ползва с добра репутация, разпознаваема е и има голям потенциал за развитие, това непременно ще ви помогне да откриете ценни кадри, които искат да работят във вашия екип. Предвид, че както у нас, така и в глобален план, компаниите все по-често се оплакват от невъзможност да открият висококвалифицирани кадри за предлаганите от тях позиции, изграждането на работодателски бранд може да се окаже силно предимство за вашия бизнес.
Все пак, всеки висококвалифициран специалист търси нови възможности и все повече служители посочват, че репутацията на компанията има важно значение за избора им на работно място. В допълнение, добрият брандинг ще това донесе удовлетворение и на служителите, които вече работят в компанията и ще намали текучеството.
Както сами може да видите брандингът има редица ползи. Така че, ако все още не сте разработили своята бранд стратегия или не получавате желаните резултати, време е за промяна! Нашият екип от специалисти е насреща, за да ви даде професионална консултация и да ви помогне изградите и да развиете своя успешен бранд!