Когато става въпрос за оптимизация за търсачки (SEO), има много потенциални капани, които могат да спънат дори най-опитния уебмастър. Една от най-често срещаните и потенциално вредни грешки в SEO оптимизацията е известна като канибализация на ключови думи.
Какво е канибализация на ключови думи?
Kанибализацията на ключови думи се случва, когато даден уебсайт се фокусира върху твърде много сходни ключови думи до степен, в която търсачките трудно ги различават. В резултат на това уебсайтът може да се окаже конкурент на самия себе си за позиция в класацията, което може да доведе до по-ниска видимост в търсачките и по-ниски нива на трафик.
Защо канибализацията е толкова често срещан проблем?
Може би най-големият виновник за това е остарялата информация.
В онези години добрата SEO оптимизация на сайт означаваше желаната ключова дума да се използва възможно най-много. Тогава, за да се класира добре уеб сайтът, беше достатъчно да се постави “абзац”, представляващ многократно повторение на ключовата дума с цвета на фона на сайта, който да се вижда само от търсачките.
В днешно време алгоритмите са много по-сложни и взискателни от това. Те са обучени в семантиката на езика. Това означава, че могат да разпознават синоними и до голяма степен могат да разчитат смисъла на даден текст. Вярно е, че семантичното разбиране е много по-съвършено за английски, отколкото за български език. Въпреки това, елементарните стратегии от началото на века вече не просто не помагат, а напротив – вредят на SEO.
Не всяко повторение води до канибализация
Много е важно да отбележим, че не всяко повторение на ключови думи води до канибализация на трафик. Може би вие оптимизирате страниците около определени ключови думи. Истината обаче е, че те ще се класират и за стотици други търсения (това отново е резултат от “разбирането” на семантиката на езика от страна на търсачките). Ако случаят е такъв, всъщност може да се окаже, че “коригирането на проблема” всъщност ще навреди, вместо да помогне.
Същинска канибализация, която действително вреди на вашия уеб сайт, се получава в случаите, в които две (или повече страници) имат не само еднакви ключови думи, но и еднакви цели и сходна информация.
Инструменти за проучване
И така, на първо място трябва да определите дали изобщо имате проблем. Тук идва ролята на инструментите за проучване. Първото, което можете да направите е да накарате Google да провери вашия сайт за ключовата дума, в която се съмнявате и да видите какви ще бъдат резултатите. След това прегледайте информацията, която предоставят Google Analytics и Google Search Console относно трафика към тези две страници.
Съществуват и други изключително добри инструменти за анализиране на съдържанието. Те предоставят задълбочен доклад за представянето на вашия уеб сайт в търсачките. Така можете да видите не само колко трафик генерира всяка от страниците, но и за кои ключови думи се класира. Това ще ви помогне да прецените дали има истинска нужда от корекции, или не.
Обединете страниците
И така, открили сте, че има проблем. Как да го отстраните? Има няколко варианта. Първият от тях е да обедините страниците, които си пречат. Така ще получите един по-дълъг и изчерпателен материал, който ще бъде класиран много по-добре и същевременно ще бъде значително по-полезен и лесен за навигиране от страна на посетителите на уеб сайта ви.
Вариации на ключовите думи
Друг начин да избегнете канибализацията е да използвате различни варианти на ключовите си думи на различни страници на сайта си. Това е особено уместно за онлайн магазините. Например, ако продавате обувки, може да използвате “обувки” на началната си страница, но да използвате “маратонки” или “маратонки за бягане” на продуктовите си страници. Това ще помогне на търсачките да разберат различните значения на вашите ключови думи, а също така ще ви помогне да избегнете случайно канибализиране на собствения си трафик.
Обновете съдържанието си
Представете си, че преди няколко години сте написали страхотна блог статия. Сега обаче има много нова информация по темата, която вие искате да представите на своята аудитория и решавате да напишете нова статия. Това е класическа ситуация на канибализация. Ако направите това, шансът двете статии взаимно да си пречат е огромен.
Вместо това, просто обновете старата статия. Тази стратегия има няколко големи предимства. Така не просто ще избегнете канибализацията на ключови думи, но ще използвате инерцията на старата статия – фактът, че URL-а ѝ има история, евентуалните външни линкове, които водят към нея и т.н. Същевременно, хората ще предпочетат обновения вариант, тъй като той предоставя актуална информация.
Ако решите да предприемете тази стратегия, е важно да добавите думата “обновен” или годината на обновяване в заглавието. Така ще привлечете вниманието на читателите и ще повишите честотата на кликване (а оттук – и трафика).
Както вече сте разбрали, SEO не е лесна материя. Но като следвате тези съвети, можете да избегнете канибализацията на ключовите думи. А това е още една стъпка по посока по-добрата видимост на вашия уеб сайт в интернет.