SEO оптимизацията заслужено си е спечелила слава на една от най-ефективните и успешни стратегии за популяризиране на вашия бранд онлайн, завоюване на първите места в резултатите от класирането на търсачките, както и за повишаване на конверсиите ви. Дори и да не сте добре запознати с възможностите ѝ, сигурни сме, че това изречение е привлякло вниманието ви.
SEO оптимизацията е дългосрочен процес, който включва различни направления. В тази статия ще концентрираме вниманието ви върху т.нар. изграждане на външни връзки, известно още като линк билдинг (link building). Бързаме да ви издадем, че именно линк билдингът е сред най-важните фактори за класирането на вашия сайт.
Готови ли сте да научите повече за това какво е линк билдинг, защо той е важен за вашия онлайн бизнес и как да изградите успешна линк билдинг стратегия, за да привлечете качествени връзки към вашия сайт? В следващите редове обобщаваме отговорите на тези важни въпроси. Нека да започваме!
Какво точно представлява линк билдингът?
Преди да се насочим към ползите, нека първо изясним какво е линк билдинг. Обяснено на достъпен език, линк билдингът е процес на изграждане на качествени външни връзки от авторитетни сайтове, които да водят към страници на вашия сайт. Наличието на множество такива линкове служи като сигнал за търсачките, който им подсказва, че предлаганото от вас съдържание е висококачествено и заслужава да получи внимание (следователно и по-висока позиция в резултатите от класирането).
Качеството, а не количеството на линковете е в основата на успешния линк билдинг
Вероятно вече започвате да мислите за всички места, където може да публикувате линк към вашия сайт – във форуми, любителски блогове на приятели, като коментар в чужди публикации и т.н. За съжаление обаче, това може би не са най-подходящите източници на линкове, които да ви помогнат да подобрите вашето класиране в Google.
Важно е да разберете, че при изграждането на стратегия за линк билдинг качеството на линковете е много по-важно от тяхното количество. И ако се чудите какво точно означава “качествен линк”, нека да разгледаме някои от важните фактори, които определят стойността на външните връзки за вашата цялостно SEO представяне.
От какво зависи качеството на линковете?
Нека разгледаме факторите, които оказват пряко влияние за качеството на външните линкове:
- Авторитет на страницата (Page Authority) – това е един от важните фактори, който определят качеството на линка. Този показател варира в границите от 1-100 и показва каква е вероятността дадената страница да се нареди на челните позиции в страницата с резултатите. Колкото по-висок е авторитетът на страницата, в която присъства външен линк към вашия сайт, толкова по-добре е това за резултатите от вашите линк билдинг усилия.
- Авторитет на домейна (Domain Authority) – по същия начин, значение има и авторитетът на самия сайт, който линква към вашия. Търсачките ще оценят много по-високо линк, който идва от голям новинарски сайт или блог на известен експерт във вашата област, защото тогава линкът има много по-висока стойност в сравнение с линк от неизвестен блогър или позабравен форум.
- До колко релевантен е сайтът – релевантността на сайта е още един важен фактор за качествените линкове. Не звучи съвсем логично вие да имате магазин за часовници, а да получите линк от сайт за моторни маска, например. Обратно, ако имате онлайн магазин за дрехи и бъдете споменати в блога на популярен моден инфлуенсър, то линкът е по-релевантен и следователно би донесъл по-голяма полза за вашето класиране.
- Анкор текст (anchor text) – той представлява текстът, върху който се поставя хипервръзката и върху който потребителите ще натиснат, за да бъдат прехвърлени към вашия сайт. Обикновено той се открояват заради подчертания текст и синия цвят на буквите. Важно е анкор текстът също да бъде релевантен и естествено да се вписва в контекста на останалото съдържание. Това увеличава шанса потребителите, които са заинтересовани, да кликнат върху него и да достъпят сайта ви. Подходящия анкор текст може да даде и повече информация на търсещите маши за какво точно се отнася вашата страница и да помогне за класирането ѝ.
Dofollow и nofollow външни връзки
Още две важни понятия, между които е важно да правите разлика, ако решите да инвестирате време и усилия в линк билдинг за вашия сайт. Основната разлика между dofollow и nofollow линковете е стойността, която носят за SEO оптимизацията.
Връзките от типа dofollow предават авторитет от сайта, в който са публикувани към страницата във вашия сайт, към която тези линкове водят. С други думи, те оказват влияние върху класирането на сайта ви и могат да ви помогнат да подобрите позициите ви по определени ключови думи.
Обратно, търсачките приемат nofollow линковете като неутрални за класирането. Този тип линкове не пренасят авторитета на изходния сайт към сайтът, към който водят.
Какъв ще е типът на линковете, които водят към вашия сайт обаче зависи от сайта, в който те са публикувани. Възможно е да получите линк от авторитетен сайт, но ако той е отбелязан като nofollow, то линкът няма да донесе стойност за резултатите от оптимизацията ви.
Могат ли някои външни линкове да бъдат вредни за вашия сайт?
Краткият отговор на въпроса е “да, могат”. Както вече загатнахме по-горе, не всички връзки, които ще получите, ще работят в полза на вашия сайт. Някои, като nofollow линковете, няма да окажат никакво влияние. Други, които идват от съмнителни сайтове и такива с нисък авторитет, имат потенциал да доведат до негативни резултати и дори наказания за вашия сайт.
Google обаче се е погрижил да осигури инструменти, с помощта на които може да идентифицирате подобни зловредни връзки и да дадете знак на търсачката, че не желаете те да бъдат вземани предвид за класирането на сайта ви.
За да засечете токсичните линкове на време е важно периодично да извършвате т.нар. анализ на линк профила. Той ви позволява да видите всички хипервръзки, които водят към страници на вашия сайт.
Няколко добри причини защо да инвестирате в изграждането на качествени връзки?
Направен професионално, линк билдингът има потенциал да допринесе значително за развитието на вашия онлайн бизнес.
Изграждането на множество качествени линкове, както вече споменахме, има много голямо значение за позициите ви в класирането на търсачките. С постоянство и подходяща стратегия за линк билдинг може да постигнете високи резултати, които са значително по-дълготрайни, в сравнение с тези от платената реклама, например.
Класирането сред първите резултати, както и фактът, че други авторитетни онлайн източници препращат към сайта ви, е и начин да повишете броя на посетителите ви. Това от своя страна пък разкрива потенциал за осъществяване на повече продажби и по-високи приходи.
Не на последно място, изграждането на линкове е стратегия, която може да помогне и за увеличаване на доверието и разпознаваемостта на вашия бранд. Всичко това превръща линк билдинга не само във важна част от SEO оптимизацията, но и цялостната стратегия за развитие на вашия бизнес.
Ако искате да се възползвате от възможностите, които изграждането на линковете предлага, не се колебайте да разгледате нашите професионални линк билдинг услуги.