“Колко време ще е нужно, за да видя резултати от SEO оптимизацията?”. През годините сме имали възможността да работим с много клиенти от разнообразни ниши. Всички те обаче винаги задават този въпрос и очакват да получат много конкретен отговор. Един месец? Два месеца?
Съвсем разбираемо, собствениците на бизнеси искат да знаят в какъв период могат да получат възвръщаемост на направената инвестиция. Ангажирането с конкретен срок обаче, особено ако той е изключително кратък, е по-скоро стреляне в тъмното, отколкото адекватна прогноза. От една страна, защото SEO е стратегически подход и класирането на сайта ви зависи от много фактори. От друга, не бива да забравяте, че конкурентите ви вероятно също инвестират време и усилия в тази посока.
Затова в тази статия ще разгледаме някои важни детайли, които ще ви помогнат по-добре да разберете какво означава успех, когато става дума за SEO оптимизация на сайт. Също така ще обърнем внимание и на факторите, от които зависи колко време ще е нужно, за да видите реалните резултати.
Как да измерите успеха на вашата SEO стратегия?
В представата на много от собствениците на бизнеси, които тепърва започват SEO оптимизацията на своя уеб сайт или онлайн магазин, най-важният резултат е класирането на първа позиция в резултатите от търсенето. Още повече, че днес има немалко фирми, които твърдят, че могат да изкарат сайта ви на първи позиции срещу минимално заплащане и за по-малко от месец. Съжаляваме, че трябва да ви разочароваме, но това не е възможно.
SEO оптимизацията е стратегически процес, а не еднократно действие, което веднага ще доведе до резултати. Класирането на първа страница е важно, но истинското измерване на SEO е да получите качествен трафик, който води до реализации. Да се класирате на челна позиция по някои думи е излишно усилие, ако то няма да повлияе положително на продажбите или запитванията от клиенти. Например, да се класирате по ключова дума “тигани мнения”, едва ли ще донесе висока стойност за вашия бизнес, тъй като потребителят не търси да реализира покупка.
Затова е важно още на ниво планиране на SEO стратегия да заложите реалистични и изпълними цели, както и т.нар. ключови показатели за ефективност (KPIs). Последните представляват конкретни мерки, които да следите по време на изпълнение на стратегията и на база тях да отчетете постигнатите резултати.
Когато залагате цели, трябва да имате предвид, че те са индивидуални за всеки бизнес и се определят от неговите специфики. Стойностите на ключовите показатели за ефективност, постигането на които се определя като успех, също.
Основни SEO фактори, които влияят на позициите на сайта
Никой сериозен SEO експерт няма да ви гарантира успешни резултати в рамките на месец. Всеки от тях обаче ще обърне внимание на основните SEO фактори, от които зависи класирането на сайта и колко дълго време ще мине, за да постигнете заложените от вас цели. Вижте кои са факторите, които непременно трябва да имате предвид:
Възрастта на сайта (domain age)
Google казва, че възрастта на домейна не е фактор за класиране – и нямаме причина да се съмняваме в това. На практика обаче възрастта на домейна може да се използва като индикатор за авторитет. Такива например са натрупаните с годините външни линкове, както и изграденото с времето съдържание, което вдига разпознаваемостта и води повече кликове.
Ако тъкмо стартирате своя онлайн бизнес, това не означава, че не може да постигнете добри резултати от SEO оптимизация, но е възможно това да отнеме малко повече време. Също така, ако ви предстои да закупите домейн, бъдете внимателни с избора. В ниша с по-ниска конкуренция само заради домейна, сайтът ви може да бъде добре класиран. Имайте предвид обаче, че в последните години се забелязва тенденция, че сайтът може да получи наказание, ако се злоупотреби с ключови думи в домейна (т.нар exact match domain).
Качествени обратни връзки
Въпреки че класирането на уеб сайт зависи от стотици различни фактори, изграждането на външни линкове е сред най-важните от тях. Казано с други думи, сайт с качествени връзки ще се класира по-напред и по-бързо от уебсайт с лоши или никакви връзки.
Изграждането на връзки от авторитетни източници (линк билдинг) в конкретната ниша е важно, защото това показва на Google, че съдържанието, което създавате е релевантно, интересно и полезно. Освен че ви помага да подобрите класирането ви и да привлечете повече потенциални клиенти, линк билдингът е и е ефективна стратегия да изградите силен и авторитетен бранд.
Сигурност на сайта (HTTPS)
Не трябва да е изненада за никого, че Google предпочита уебсайтове, които са надеждни, сигурни и сертифицирани. HTTPS предлага сигурност, която много интернет потребители искат и дори изискват. Използването на SSL сертификат е абсолютно правилният начин, ако искате уебсайтът ви да бъде предпочитан от търсачките, а вашите потребители да бъдат сигурни и спокойни, когато пазаруват или въвеждат данните си.
Качество и обем на съдържанието
Качественото съдържание е още един от важните фактори, които ще ви помогнат да постигнете по-добри SEO резултати. Това означава регулярно да създавате съдържание, което е уникално, полезно и ангажиращо за аудиторията ви. По този начин не само привличате нови посетители, но и дава причина на старите да се връщат отново и отново във вашия сайт.
Трудността на ключовите думи (keyword difficulty)
Трудността на ключовите думи в показател, който идентифицира колко трудно е да се класирате в страницата с резултатите от търсенето по дадена ключова дума. Той се определя от конкуренцията, а също и от дължината на фразата. По-лесно ще се класирате за ключови думи с дълга опашка (long tail keyword), защото конкуренцията не е толкова голяма. Доказано е, че дългите фрази са също толкова печеливши за онлайн магазин.
Конкуренти и ниша
Днес все повече бизнеси обръщат внимание на своето онлайн присъствие и се насочват към електронната търговия. Съответно това води и до по-голяма конкуренция. Ако бизнесът ви е във висококонкурентна ниша и вашите конкуренти полагат активни усилия да оптимизират сайтовете си, по-всяка вероятност ще се наложи и вие да предприемете значителни действия в тази посока. Обратно, в случай че нишата не е препълнена, тогава бихте могли значително по-лесно да подобрите класирането си, като получите повече органичен трафик и повече потенциални клиенти.
UX и скорост на сайта
Представянето на вашия сайт също е един от факторите, които не бива да подценявате. Основната цел на търсачките е да предложат на потребителите релевантно съдържание, но също така и да ги насочат към сайтове, които предлагат добро потребителско преживяване. Фактори като скоростта на зареждане, ясната структура, лесната навигация и мобилната версия не бива да бъдат подценявани, ако искате да се възползвате от предимствата на SEO оптимизацията.
Съвременните потребителите стават все по-взискателни и ако вашият сайт не отговори на окачванията им, те просто ще го напуснат и ще потърсят това, от което се нуждаят, на друго място. За вас остава само повишеният bounce rate (степен на отпадане на потребителите) – показател, който подсказва на търсачките, че нещо във вашия сайт не е наред.
Техническа SEO оптимизация
Техническото състояние на вашия сайт също се нарежда в този списък от основни фактори. Техническата SEO оптимизация цели да изчисти грешките на сайта ви, за да може той да удовлетвори всички изисквания на съвременните търсачки. Няма да изпадаме в повече подробности, но е нужно да отстраните всички сериозни технически проблеми, за да получите видими резултати от SEO усилията ви.
Как може да разберете, че SEO оптимизацията започва да дава резултати?
Колкото и детайлен анализ да се прави, не може да се даде еднозначен отговор на въпроса колко време е нужно, за да получите резултатите SEO оптимизацията на сайта ви. Обикновено този отговор не е задоволителен за собствениците на бизнес и напълно ви разбирамe.
Затова все пак ще опитаме да дадем малко повече специфика. Повечето специалисти биха ви казали, че ще отнеме между 6-12 месеца, за да бъдат налице видими резултати от вашите SEO усилия. Посочваме този срок, с уговорката, че той е условен и може да варира в зависимост от изброените по-горе фактори.
Ето и как може да разберете, че SEO оптимизацията е започнала да дава резултати:
- Увеличава се трафикът към сайта
- Сайтът става по-видим за търсачките – класира се на повече ключови думи на предни позиции
- Реализират се повече продажби / получавате повече запитвания
- Подобрява се потребителското изживяване, престоят в сайта
- Популяризиране/споделяне в социалните медии
- Получава обратни връзки
Ако искате да получите значителни резултати от SEO оптимизацията на вашия сайт, подгответе се не за спринт, а за маратон. С правилната стратегия, целенасочени и постоянни усилия резултатите няма да закъснеят.
В случай, че необятният свят на SEO ви създава стрес и не сте сигурни, че ще се справите сами, не се колебайте да се свържете с нашия екип. Дигитална агенция SEOMAX има дългогодишен опит и предлага високо търсени услуги, включително локална SEO оптимизация, линк билдинг, UX анализ, технически анализ и др. Ние ви гарантираме професионализъм, широка експертиза и индивидуален подход, който отговаря на нуждите на вашия бизнес.