Как да създадете ангажиращо съдържание за вашия блог?

Как да създадете ангажиращо съдържание

Блог статиите са отживелица. Какъв е смисълът да поддържаме блог, когато никой вече не чете?

Това е един популярен мит, който често чуваме. Статистиката обаче сочи друго – около 60 % от онлайн потребителите в глобален мащаб се ангажират с блог статии. От къде тогава идва разминаването?

Факт е, че потребителите стават все по-придирчиви към съдържанието, което консумират. Но поставете се в техните обувки. Те ежедневно биват залети от тонове информация: новини, снимки, статии, видеа, реклами. Списъкът е безкраен, а никой няма нито времето, нито необходимостта да ангажира с всичката тази информация. Затова хората днес са станали професионалисти в безкрайното скролване, а на вас се пада креативната задача да им предложите нещо, заради което си струва да спрат. 

Има само една сигурна формула, която ще накара вашите потребителите да четат блога ви и да се връщат отново в очакване на следващата статия. Просто е, осигурете им качествено и ангажиращо съдържание, което отговаря на техните интереси. Не толкова просто обаче е да го направите.

И все пак, не бързайте да се отказвате от амбициите си да създаде популярен и четен блог. За да ви помогнем, в следващите редове сме ви подготвили 10 важни стъпки, нужни за да създадете наистина ангажиращо съдържание. Това далеч не е всичко! Ще ви издадем и няколко бонус съвета, които ще направят този процес много по-лесен и ефективен.

В края на тази статия вече ще знаете как да създадете качествено блог съдържание, което ще впечатли вашата аудитория и ще ви отличи от вашите конкуренти. Нека да започваме!

Стъпка 1: Всичко започва с идея или не съвсем?  

Всичко започва с идея -

Всички сме виждали онези интересни статии, които мигновено привличат вниманието ни и сме готови да прочетем от край до край. Зад тях винаги стои добра идея. Но нека не се лъжем, добрите идеи рядко се появяват от нищото. Не са резултат от целенасочени усилия и проучване. Затова вместо да чакате просветлението да ви осени и да се надявате на късмет, ето няколко начина да откриете интересни идеи за блог статии.  

Следете новостите във вашата сфера. Когато нещо ново се случи, вашата аудитория по всяка вероятност ще иска да научи повече. Актуалните теми и събития могат да ви дадат добра стартова точка за откриване на подходящи теми за блог съдържание.  

Разгледайте за какво пишат вашите конкуренти и вижте кои техни статии се представят най-добре. Това може да ви даде вдъхновение за темите, които представляват интерес за вашите потенциални потребители. Тук е важно да уточним, че не е добра практика буквално да копирате чуждо съдържание Вместо това помислете за идеи как може да го надградите, като добавите различни идеи, съвети, данни, които ще бъдат полезни за потребителите.  

Не на последно място, следете от какво се интересува вашата аудитория. Обобщете какви въпроси получавате най-често от потенциални или настоящи клиенти. Вижте какви въпроси задават под постове в социалните мрежи или пък в специализирани групи във Фейсбук. Няма нищо лошо в това да сте проактивни и просто да попитате вашите последователи под формата на пост, анкета, стори и т.н. Това може да ви даде много полезна информация.  

Използването на подходящи инструменти, също е още един начин да откриете за какво да пишете. Най-лесният вариант е да проверите  предложенията на Google, които се появяват докато търсите определена информация, както и т.нар. свързани търсения, които ще откриете в края на страницата. Още няколко полезни инструменти, които може да погледнете са Answer the public, Serpstat, Ahrefs, но трябва да имате предвид, че безплатните им версии имат ограничения.  

Бонус съвет: За да получите максимална полза от съдържанието, което създавате, имате нужда от стратегически подход. Единичните блог статии, публикувани от време на време, може да донесат някакъв трафик на сайта ви. Израждането и следването на цялостна контент стратегия обаче би ви донесло много по-големи ползи за постигането на вашите бизнес цели.

Стъпка 2: Бъдете наясно за кого пишете

Бъдете наясно за кого пишете

Както вече споменахме, за да привлече интереса на потребителите, съдържанието трябва да бъде полезно и ангажиращо. Но това, което вълнува един човек, може да не е интересно за друг. Затова е много важно да си представите кои ще бъдат хората, които ще четат конкретната статия и идентифицирайте какви са общите им характеристики. 

Нещо повече, помислете как говорят тези хора, какви са техните интереси и потребителски болки, как прекарват ежедневието си. Доколко те са запознати с темите и решенията, които предлагате. С други думи дали този човек е начинаещ, или пък има по-задълбочени познания в сферата. Всичко това ще ви помогне да създадете един много по-ценен и целенасочен текст за конкретна аудитория. 

Ако не сте сигурни кои са хората, които посещават вашия сайт и четат блога ви, кратка справка в Google Analytics или анализите на бизнес страницата ви във Facebook, биха ви дали добра отправна точка. 

Бонус съвет: Ако все още не сте, създайте профил(и) на вашия таргет клиент (buyer persona), който представлява събирателен образ на целевата ви аудитория. Много по-лесно е да пишете за един човек, отколкото за няколко хиляди. Така съдържанието, което създавате ще бъде много по-насочено към хората, които се стремите да прочетат статията и увеличавате шанса да ги достигнете. 

Стъпка 3: Отделете време за проучване 

Отделете време за проучване

Насочете се към ключови думи, които отговарят на темата, а също така имат висок обем на търсене. Може най-лесно да ги откриете с помощта на инструменти като Google Keyword Planner, Проучването е една от най-важните стъпки в процеса на създаване на блог статии. 

Дори и да притежавате познания по конкретната тема, за която сте решили да пишете, не пропускайте тази стъпка. Тя ще ви даде нови идеи и по-задълбочен поглед върху темата.

Затова ви съветваме: Отделете време, за да откриете допълнителни данни и информация,  които ще направят съдържанието ви още по-стойностно и полезно. Може да се позовете на представителни проучвания, мнението на авторитети в сферата, както и да представите данни, базирани на вашия опит. 

В тази стъпка от процеса идва ред да обърнете внимание и на SEO оптимизация на вашата статия, като потърсите подходящи ключови думи. Правилният им подбор увеличава възможността публикацията ви да се класира на челните позиции в резултатите от търсенето и да получи повече видимост. 

Насочете се към ключови думи, които отговарят на темата, а също така имат висок обем на търсене. Може най-лесно да ги откриете с помощта на инструменти като Google Keyword Planner, Semrush, Ahrefs и др. Добра практика е заглавието на вашата статия също да бъде обогатено с ключови думи.

Бонус съвет: Бъдете внимателни при подбора на източници на информация и винаги проверявайте тяхната актуалност и достоверност. Това важи с пълна сила, когато темите, по които пишете, са чувствителни и изискват точност – медицина, наука и др. 

Стъпка 4: Създайте ясна структура 

Създайте ясна структура

След като сте събрали необходимата информация, не бързайте веднага да започнете с писането. Да застанете пред белия лист (или по-скоро празния Word документ) с всичката тази информация и без ясна структура, може значително да затрудни процеса на писане, а статията ви да стане хаотична. 

За да избегнете това, направете примерна структура на статията ви. На този етап няма нужда да изпадате в подробности относно самия текст. Вместо това помислете за отделните части. Например какво ще включите в увода и как ще представите проблема на потребителите. След това нахвърляйте отделните идеи, които ще представляват вашите решения и помислете как да ги подредите. Накрая идва ред и за заключението. Колкото по-ясно опишете структурата на статията, толкова по-лесно ще ви бъде след това.

Бонус съвет: Дори и да имате относително ясна представа какво ще включва статията, напишете на лист или в текстов документ основната структура. Така ще може да откриете логически несъответствия или други структурни проблеми, преди да сте започнали с писането и по-лесно да ги отстраните. 

Стъпка 5: Напишете първия работен вариант

Създаването на първата чернова често е еднакво предизвикателство, както за професионалните създатели на съдържание, така и за любители и собственици на бизнеси. Обикновено започваме да отлагаме писането, или пък препрочитаме и коригираме всяко изречение по няколко пъти, а накрая пак не сме доволни от резултата. 

Ето няколко неща, които ще ви помогнат. Първото е един любим цитат от сър Тери Пратчет (малко хора знаят повече за писането от него): “Първата чернова е за да разкажете историята на самите вас”. От там следва и второто, а именно да започнете да пишете. Не се старайте да постигнете перфектен резултат, а само да завършите статията. Забравете за всякакви правописни и пунктуационни грешки, не мислете за изказа си, нито се притеснявайте за форматиране. С всичко това ще се справите по-късно. Веднъж след като имате готова чернова, работата става много по-лесна. 

Бонус съвет: Ако имате тази възможност, след като завършите първия работен вариант, оставете го да отлежи ден-два. Много е вероятно междувременно да се появят нови идеи, които до този момент не са ви хрумвали. Освен това, ще ви бъде много по-лесно да откриете и евентуални пропуски или несъответствия. 

Стъпка 6: Редакция на текста

Редакция на текста

Ако сте стигнали до тази стъпка, честито! Това означава, че сте се справили успешно с преборването на страха от започване на първия работен вариант. В етапа на редакция идва време внимателно да прочетете всяко изречение и дори всяка дума и да помислите как бихте могли да направите текста още по-добър. Ето няколко неща, на които да обърнете внимание:
 

  • Заглавие – вероятно досега сте използвали някакво работно заглавие. На етап редакция е време да помислите дали то е достатъчно ангажиращо и интересно. Не подценявайте избора на подходящо заглавие, защото именно това са първите думи, които потребителят ще прочете. От заглавието в голяма степен зависи дали потребителят ще прочете остатъка от вашия текст. Затова постарайте се то да разкрива какво може да прочете и научи потребителят от статията и едновременно с това да събуди любопитството му. 
  • Изказ – думите, с които си служите са изключително важни. Уверете се, че “говорите на езика на вашата аудитория”. Също така се придържайте към по-кратки и ясни изречения, за да бъде максимално лесно на четящия да разбере вашия текст. 
  • Правописни, граматически, технически и други грешки – задължително е да проверите текста и да редактирате всички възможни грешки. Присъствието им не само понижава стойността на текста ви, но и може да разсее потребителите от основното послание, което се опитвате да им предадете. 
  • Логическа последователност на текста – накрая, но не и на последно място, уверете се, че всяко парче от пъзела е паснало на правилното място. Всяка част от статията ви трябва да следва  определената логическа последователност, за да може вашата аудитория лесно да осмисли написаното и да получи добавена стойност от блог съдържанието ви. 

Бонус съвет: За да улесните себе си при редакцията на текстовете, които пишете, бихте могли да използвате различни инструменти за проверка на текст. Текстовите редактори като Google Docs и Microsoft Word имат вградени такива. Grammarly също е популярен и ефективен инструмент, който може да използвате, за да усъвършенствате текстове на английски език. Все пак, всички те имат своите недостатъци, затова не им се доверявайте на 100%, а проверете текста поне няколко пъти. 

Стъпка 7: Форматиране 

Форматирането е от съществено значение за потребителското преживяване. Никой няма да прочете един огромен текст, който не е разделен на отделни параграфи и оформен по подходящ начин. Придържайте се към кратки параграфи от по няколко изречения, за да осигурите повече четимост на текста, както и по-лесното му разбиране от потребителите. 

Още нещо важно е да използвате подходяща стилизация на заглавията. Това ще помогне на потребителите да се ориентират за цялостното съдържание на блог статията. Освен това е важно и за SEO оптимизацията на сайта, тъй като търсачките също използват тази структура, за да разберат за какво се отнася съдържанието. 

Основното заглавие на текста трябва да бъде стилизирано като H1 заглавие. H2 заглавията открояват отделни идеи или части  на текста (в тази статия това са заглавията на отделните стъпки). Ако статията е по-обемна и структурата го изисква, може да продължите и с заглавия от по-нисък ред – от H3-H6. Добавянето на списъци с булети или таблици също е от полза за добрата четимост и синтезираното представяне на информацията. 

Бонус съвет: Ако в текста има важни термини, заключения или друга информация, на която бихте искали потребителите да обърнат повече внимание, бихте могли да използвате удебеляване (bold) или подчертаване (underline)  на текста, като по този начин ще ги откроите визуално. Не ви препоръчваме да прекалявате с използването на този похват, защото може да има обратен ефект. 

Стъпка 8: Добавете подходящи изображения 

Подходящи изожражения за блог

Визуалните елементи са задължителна част от успешните блог статии. Особено ако обемът на статията е голям, изображенията ще послужат като визуални разделители и ще направят потребителското преживяване по-добро. 

За да вземете максимумът от изображението обаче, не ги приемайте само като разделители на абзаците. Вместо това, опитайте се те да бъдат максимално полезни и свързани с текста, така че да помогнат на потребителите да разберат по-добре вашите идеи. Добра практика е да използвате инфографики, които помагат да се синтезира важна информация във по-визуален формат. 

Бонус съвет: Когато е възможно (и особено в случаите, когато споменавате вашите продукти или услуги), използвайте и изображения с хора. Подберете хора, които приличат на вашата аудитория по възраст, начин на обличане, професия или други характеристики. Това ще помогне да потребителите да припознаят себе си и ще направи цялостното преживяване на потребителя една идея по-персонализирано. 

Стъпка 9: SEO оптимизация 

В етап проучване стана дума за SEO оптимизацията и сега отново е време да се върнем към нея. Време да проверите дали планираните ключови думи присъстват във вашата статия. Добре е да ги включите в заглавието, няколко от подзаглавията, както и в самия текст. 

Пишете на първо място за хората, не за търсачките. Избягвайте да пренасищане съдържанието с много ключови думи. Тази тактика отдавна не работи, а и е изнервящо за потребителите, което може да се отрази негативно на представянето на вашата статия. Затова използвайте повече синоними и поставяйте ключови думи на места, където се вписват естествено и логически.

Още една полезна стратегия за SEO оптимизация, това е добавянето на линкове към други страници във вашия сайт. От една страна, така ще позволите на потребителя да намери още релевантна и свързана информация. От друга, търсачките като Google също използват вътрешни линкове, за да откриват и индексират ново съдържание. 

Тук е момента да създадете мета заглавия, мета описания и алт текстове за изображенията. Тези атрибути са задължителни, защото благодарение на тях ботовете на търсачките успяват да получат повече информация за съдържанието, което сте създали, а това е важно за класирането и видимостта му.

Бонус съвет: Ако всичко, което прочетохте дотук ви се струва като трудоемка задача, за да се справите с нея сами, препоръчваме ви да се доверите на професионална услуга за SEO копирайтинг. Така вие няма да се налага да преминавате сами през този процес, а ще поверите блога си в ръцете на опитни специалисти, които познават тънкостите при създаване на съдържание. 

Стъпка 10: Публикуване и разпространение 

Публикуване и разпространение на съдържание

Ето, че стигнахме до последната и вероятно най-приятна част, защото идва ред да публикувате статията и да получите обратна връзка от вашата аудитория. Преди да натиснете бутона “публикувай”, уверете се, че всичко е наред с текста, структурата, изображенията и че сте добавили нужните SEO елементи. 

Не оставяйте статията само в блога, а използвайте подходящите социални мрежи, в които да я разпространите. Споделете я във Facebook или LinkedIn профила на компанията ви, за да достигне до повече потребители, които биха се интересували от темата. Ако сте създали наистина добро съдържание за вашите таргет потребители, тогава бихте могли да го промотирате и да го изпратите под формата на нюзлетър, за  да достигнете до по-голяма аудитория. 

Бонус съвет: Добавете призив за действие (Call-to-action) в самата статия или към описанието на публикацията в социалните мрежи, за да стимулирате потребителите също да я споделят. 

Използвайте тези стъпки, за да създадете наистина качествено и стойностно съдържание, което да привлече интереса на потребителите към вашия блог. Ако има нужда от професионални копирайтинг услуги, които да ви помогнат да създавате ангажиращо съдържание, свържете се с нашия екип! 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

ИЗПРАТЕТЕ ЗАПИТВАНЕ

Моля, попълнете полетата от формата и ние ще се свържем с Вас при първа възможност.