Пазарни дялове на браузърите по света

Пазарни дялове на браузърите по света

Животът ни в интернет е немислим без браузърите – тези толкова полезни уебсайтове ни помагат бързо и лесно да намираме това, от което се нуждаем, само с въвеждането на една ключова дума. Това е изключително удобство за всички нас и неслучайно милиони хора всеки ден използват търсачките, за да стигнат до желаната информация. А питали ли сте се някога как са се зародили те?

Историята на уеб браузърите

Световната мрежа, както всички знаем, че е „изобретена“ през 1989 г. в ЦЕРН от Тим ​​Бърнърс Лий. През 1991 г. британският учен е и първият, който създава уеб браузър: World Wide Web (по-късно преименуван на Nexus).

През 1993 г. се появява Mosaic – браузър, който може да показва текстове и изображения заедно, създадени за използване от всеки – но само от малкото хора, които тогава използвали интернет.  Тази търсачка е създадена от Националния център за суперкомпютърни приложения на Университета на Илинойс и по-късно обхваща потребители по целия свят.

Създаден от много от същите хора, които стоят зад Mosaic, Netscape Navigator излиза на сцената през 1994 г. През 1994 г. се появява и Opera, която е особено впечатляваща, тъй като това е браузър, който все още е силен и до днес.

Докато Internet Explorer (IE) има по-ранни версии, като например оригиналната, която стартира напълно интегрирана с операционни системи Windows 95, IE 3, която се появява на хоризонта през 1996 г., започва доминирането на браузъра. Той поддържа много нови функции и се превръща с лекота във водещата търсачка до 1999 г.

Стив Джобс представя първия уеб браузър на Apple, Safari, през 2003 г. После Internet Explorer намира основен конкурент с пускането на Firefox през 2004 г. Именно  Firefox започва да променя пейзажа на уеб браузърите в конкурентното пространство, което днес познаваме. Отворен код в основата си, Firefox е отговор както за онези, които са намирали Internet Explorer за несъвършен, така и на тези, които са се страхували от нивото му на поверителност.

През януари 2005 г. пазарният дял на уеб браузърите е разделен до голяма степен между Internet Explorer (74,5%), Firefox (16,6%), Mozilla (3,4%), Opera (1,9%) и Netscape (1,1%).

Стартирането на Chrome през 2008 г. отбелязва влизането на Google в пазара на уеб браузърите. Към януари 2010 г. популярността на браузъра се прехвърля към Firefox (46,3%), Internet Explorer (36,2%), Chrome (10,8%), Safari (3,7%) и Opera (2,2%).

Само 5 години след това, през 2015 г., статистиката отрежда водещо място за Chrome (64,9%), а след това за Firefox (21,5%), Internet Explorer (7,1%), Safari (3,8%) и Opera (1,6%).

През 2015 г. пък се появява Microsoft Edge (преди наричан Project Spartan), отдавна просрочената подмяна на IE, както и Vivaldi, създаден от съоснователя и бивш изпълнителен директор на Opera.

Пазарен дял на търсачките по света към 2019 година

За да видим как се движат уеб браузърите към днешна дата, потърсихме най-актуалната статистика. Намерихме я в netmarketshare.com. Специализираният уебсайт акуратно изобразява пазарните дялове на браузърите по цял свят към юли месец 2019 г.

Пазарен дял на търсачките по света към 2019 година

Както ясно се вижда от графиката, на първо място продължава да е Chrome с цели 66.77% пазарен дял. Това е внушителна, огромна хегемония за браузъра на технологичния гигант Google. Следват го Mozilla Firefox с 9.39%, „добрият стар“ Internet Explorer с 8.55%, Microsoft Edge с 4.83% и Safari на Apple с 3.62%.

Челната десетка се затваря от Opera с 1.58%, Sogou Explorer с 1.47%, QQ с 1.43%, Yandex с 0.77% и US Browser с 0.46%.

Статистиката на уебсайта позволява да видим и как е варирало движението на пазарните дялове на търсачките от август месец 2018 г. Данните са за четирите най-големи браузъра към момента:

Пазарни дялове на платформите за търсачки

Споделяме с вас и любопитна статистика за пазарните дялове на платформите, чрез които достигаме до любимите си търсачки. Данните са предоставени от анализатора Тимъти Тейлър в неговия блог conversableeconomist.blogspot.com и са актуални към февруари месец 2019 година.

Пазарни дялове на платформите за търсачки

Очаквано, най-сериозна е доминацията на версиите на Windows, както и на Аndroid, все повече сърца сред потребителите печели и операционната система iOS.

Надяваме се да сме ви били полезни с тези данни. А кой е вашият любим браузър?

 

абонамент за маркетинг новини

Абонирайте се за ежемесечния бюлетин на Дигитална агенция SEOMAX

Вие ще получавате:

  • компилация от полезни статии за онлайн маркетинг и развитие на онлайн бизнеса
  • новини и информация за специализирани събития

Посочете email, който четете редовно!

TOP