В последните няколко месеца видяхме как изкуственият интелект стремглаво започна да навлиза във все повече инструменти, които използваме ежедневно. Неотдавна се проведе една от най-значимите конференции в ИТ бранша: Google I/O 2023. Основните лайтмотиви тази година, съвсем закономерно, беше интегрирането на генеративен изкуствен интелект в софтуера на технологичния гигант.
Една от най-вълнуващите новини беше обявяването на публичното бета тестване на т.нар. Search Generative Experience (SGE). Това е обновление на търсачката на компанията, чиято цел е да впрегне мощта на изкуствения интелект, за да отговори на комплексни потребителски търсения. То до известна степен прилича на т.нар. “препоръчани фрагменти” (featured snippets). Съдържа текст, отговарящ на потребителското запитване (генериран от изкуствения интелект) и препратка към няколко сайта, в които може да се намери допълнителна информация.
Впрочем, всички в бранша очакваха подобна стъпка още от момента, в който ChatGPT започна да придобива известност през ноември 2022 г. Напрежението се засили допълнително, когато през февруари Microsoft обявиха новата версия на Bing. И отговорът на Google не закъсня. Днес ще споделим някои първоначални впечатления от обновлението, както и важни неща, които трябва да знаете за него.
Search Generative Experience – какво е новото?
Предвид новостта на тази технология, е доста трудно тя да бъде определена накратко. Най-революционното в нея несъмнено е вграждането на изкуствен интелект в търсачка. Това води и до известни промени в начина, по който могат да бъдат задавани запитванията – те могат да бъдат значително по-дълги от преди. Същевременно обаче има и известна доза диалогичност, посредством последващите въпроси, които могат да се зададат. Това дори се насърчава с помощта на интерфейса, който предлага няколко логични последващи въпроса в края на SGE прозореца.
Но каква е целта на обновлението? На пръв поглед изглежда, че идеята е потребителите да могат да задават въпроси с все по-голяма сложност, на които да получат ясни и конкретни отговори, даващи ъзможно най-точна и информация на потребителското търсене.
Едно от любопитните запитвания, включени в презентацията на Google, е следното: “Коя е по-добрата дестинация за семейство с деца под 3 години и куче – каньонът Брайс или национален парк “Арки”?” Оттук можем да направим извода, че концепцията на Google е да позволява все по-дълги запитвания. Те могат да включват сравнения и множество различни фактори. Целта е алгоритъмът да ги разбира и да може да им отговаря успешно въз основа информацията, до която има достъп.
Технологията зад обновлението
Както и Bard – чатбота на компанията, достъпен от март месец 2023 г., обновлението на търсачката използва генеративен изкуствен интелект. С други думи, това е технология, която позволява създаването на оригинални текстове в отговор на потребителски запитвания под формата на своеобразен диалог.
Новият “изглед” е задвижван от няколко вида големи езикови модели (LLM – large language models). Това включва усъвършенствана версия на MUM (Multitask Unified Model – унифициран модел за многостъпкови задачи) и PaLM2 (Pathways Language Model – езиков модел “Пътища”).
MUM беше представен от Google за пръв път през май 2021, като модел за машинно обучение, който работи с изкуствен интелект или разбиране и обработка на естествен език, отговарящ на сложни заявки за търсене с мултимодални данни. Моделът е многоезичен и обработва информация от различни медийни формати, включително изображения, видео и аудио файлове.
PaLM2 е голям езиков модел. Неотдавна запознахме своите редовни читатели с технологията зад GPT, която е подобна. Ако и вие сте сред тях, със сигурност вече сте си задали въпроса “Как се представя PaLM2 в сравнение с най-новата версия в изкуствения интелект на OpenAI, GPT-4?”. Ако разгледаме резултатите от някои стандартни тестове за изкуствен интелект, то новият модел на Google изглежда остава на заден план.
Макар резултатите и на двата модела да са силно впечатляващи, във всеки от тях GPT4 взима преднина. PaLM2 обаче има и своите предимства. Вероятно най-голямото сред тях е това, че предоставя новата технологията в различни “размери” – в зависимост от изчислителната сила, която се изисква от дадена задача. Най-малкият от тях (Gecko) може да бъде използван дори на мобилни устройства без достъп до интернет.
Основната система за класиране на Google също играе важна роля в SGE. Според компанията, това позволява да се смекчат някои от познатите ограничения на големите езикови модели – например неточностите или т.нар. “халюцинации”. Дали това е наистина така предстои да бъде установено със сигурност.
Прилики и разлики с Bard
Както вероятно вече знаете, Bard е чатбот, разработен от Google и задвижван с помощта на изкуствен интелект. Предвид множеството прилики между тях, е интересно да се види как се съпоставят двете технологии на компанията. SGE е създаден и трениран специално с идеята да извършва задачи, които са свързани с търсенето в интернет. Някои от тях включват откриването на надеждни уеб сайтове, които подкрепят информацията в отговора на SGE към потребителското запитване. Именно приложението е основната разлика между двете.
Прилики също има. Основната сред тях е нехайството към ясното и конкретно посочване на източниците на информация в отговорите на езиковите модели. Макар SGE да се старае да бъде значително по-прозрачен от Bard в това отношение, като добавя полезни линкове, при него отново липсва директното цитиране на източник на информация – такова, каквото го виждаме в търсачки като you.com, например. Този подход определено създава проблеми, защото нерядко се случва отговорът в изложението на изкуствения интелект да не е заимстван от сайтовете, посочени като референтни в изгледа.
Приложения
Вече споменахме, че целта на обновлението е да позволи на потребителите с едно търсене да получат отговор на сложни запитвания, включващи много параметри. Първото очевидно приложение на технологията е в сферата на онлайн пазаруването. Тя би позволила на потребителя да зададе в едно-единствено търсене всички изисквания и предпочитания за продукта, който търси. По този начин би могъл да спечели значително време в откриването на най-подходящия артикул.
Другото приложение е в планирането на различни аспекти от ежедневието. Те могат да варират от изготвянето на специфичен тренировъчен план, хранителен режим до помощ при организирането на семейната лятна ваканция или уикенд екскурзия. Важно е да отбележим, че към момента резултатите, споделени от първите потребители, получили достъп до новата технология, са смесени. В зависимост от начина на задаване на въпроса, специфичността му и други фактори, отговорите варират от изключително точни и полезни до напълно негодни.
Ограничения и недостъпната категория YMYL
Google е наясно, че технологията все още има дълъг път на развитие пред себе си. Ето защо поставя определени ограничения във връзка със запитванията, касаещи финанси, здраве и други теми, от които би могъл да зависи животът или благополучието на потребителя (т.нар. YMYL – your money, your life – твоите пари и твоят живот). Някои запитвания от този тип изобщо не отключват генеративния изглед. В други случаи, изгледът се задейства, но текстът е придружен с предупреждение, че отговорът е с изключително информативна функция и на него не бива да се разчита за взимането на важни решения.
Друг недостатък е, че за момента този изглед е доста бавен – в повечето случаи отнема между 3 и 8 секунди, за да зареди отговора. И макар да е разбираемо, това носи солидна доза ирония, предвид невероятния акцент, който Гугъл по принцип слага върху Core Web Vitals (един, от които е и бързината на зареждане).
Друго интересно ограничение е фактът, че генеративният изглед е центриран около текстовите отговори. Важно е да уточним, че има различни оформления. Някои от тях включват изображения. За момента обаче това не е силна страна на SGE: кликването върху снимките в отговора ни води към стандартното търсене на изображения.
Първи отзиви
Макар новата функция все още да е достъпна за силно ограничен кръг от хора, първоначалните отзиви на широката общественост вече могат да бъдат открити в социалните мрежи. Несъмнено повечето хора приемат на SGE със смесени чувства. Google очевидно се старае да вземе предвид критиките във връзка с цитирането на източници. Новият изглед насърчава потребителя да прочете допълнително по темата, предоставяйки активни връзки към уеб сайтове. Въпреки това мнозина имат сериозни (и вероятно основателни) опасения, че вероятно ще се усети осезаем спад в трафика към сайтовете, защото хората ще имат директен отговор на въпросите си.
Други смятат, че това обновление нито е революционно, нито е необходимо. Според тях то не е значително по-различно от Featured snippets, но за сметка на това прави изгледа много по-натоварен и визуално труден за ориентиране. Трети пък се опасяват, че единствените сайтове, които ще могат да влязат сред препоръките в този нов изглед са онези, които се възползват от рекламните услуги на Google.
Първоначално, когато Google обяви новината за SGE, имаше опасения, че SGE ще замени изцяло стандартното търсене. За момента обаче няма такива индикации. Технологията все още е на етап бета тестване и резултатите често не са на необходимото ниво.
Интересен е опитът, ако пуснеш запитване, което включва доза лично мнение и currency (новост). Например: “Кои са най-добрите SEO специалисти?” Резултатите, които извежда изкуственият интелект очевидно са базирани върху добре индексирани страници в интернет. Само че те включват имена като Ранд Фишкин и Дани Съливан, които към момента не се занимават със SEO. Друг факт, който се набива на очи е, че сред резултатите няма нито една жена – още едно доказателство за някои от неволно вградените в алгоритмите пристрастия на техните създатели, които понякога се проявяват в резултатите.
Друг негативен опит, който мнозина споделят е, че алгоритъмът невинаги “схваща” намерението зад потребителското търсене или впрочем дори самия въпрос. Дали това се дължи на неподходяща формулировка на запитването или проблем със самия алгоритъм – към момента не е ясно. Независимо от причината обаче, резултатът е ясен: всички очаквахме доста повече от този нов продукт.
Разпространение
Въпреки критиките, SGE предизвиква огромен интерес. Но, както всяко голямо обновление, то ще бъде разпространено сред огромната база от потребители на Google поетапно. Към момента обновлението е достъпно със списък за изчакване единствено за хора, които се намират на територията на САЩ. Google обаче планират до края на годината да бъде достъпен и в други държави. Този внимателен и доста консервативен подход идва в ярък контраст със стратегията на Microsoft: само няколко месеца след първоначалното обявление за включването на изкуствен интелект в търсачката Bing, новите функции вече са достъпни в 180 държави, на 3 езика.
Какво предвещава обновлението за собствениците на уебсайтове?
Още по-голям фокус върху висококачественото съдържание. Открай време Google е поставял сериозен акцент върху този фактор. Но с помощта на изкуствения интелект, вероятно ще има възможността да прецени още по-точно кои уебсайтове се отличават по този критерий. Това означава, че на сайтовете, които до момента са успявали да “минат между капките”, ще им става все по-трудно да задържат позициите си със съдържание, което е претупано.
Топ 10 ще се превърне в топ 3. Ако преди беше важно да си на първа страница, сега ще бъде важно да бъдеш в цветното правоъгълниче на генеративния изглед. Дългите ключови думи (long-tail keywords) ще станат още по-дълги поради променящия се начин на поднасяне на запитванията. Това ще наложи промяна в стратегиите за съдържанието.
Важно съобщение, което остана до известна степен пренебрегнато е, че Google започва имплементацията на инструменти за разпознаване на AI-генерирано съдържание. И макар от компанията изрично да са заявявали, че няма да наказват такива текстове, вярно е също, че такива статии имат по-ниско ниво на оригиналност (в смисъла, който думата носи в академичното писане). Тоест, комбинациите от думи може би са оригинални, но идеите не са, защото изкуственият интелект (засега) не може да разработва собствени оригинални концепции.
Един от неизменните императиви при продуктите на Google винаги е бил задълбоченото разбиране на целта на потребителското търсене. Първоначалните мнения сочат, че и този път компанията няма да изневери на тази своя ценност, като предоставя генеративен изглед само за релевантните запитвания. Тоест, SGE не цели да замени изцяло featured snippets, видео търсене и др., а само да добави още един полезен инструмент в арсенала на компанията.
Важен етичен въпрос, на който все още няма отговор е: “Какво предвещават проблемите с точността?” Ако изкуственият интелект отговори нещо, което не е вярно, (защото знаем, че това е един от основните проблеми с настоящите големи езикови модели), какво би провокирало потребителите да се усъмнят в отговора? И още по-важно: колко от тях всъщност ще си зададат този критичен въпрос?
В заключение, имплементирането на изкуствен интелект в търсачката на Google цели да промени начина, по който използваме този тип продукти, като предоставят по-точни и персонализирани резултати на все по-комплексни запитвания. Първите резултати не са блестящи, но визията на технологичния гигант предполага, че тази технология ще бъде подобрена във времето и със сигурност в ще установи своето място във все по-вълнуващия дигитален пейзаж.