5 разлики между Google Analytics Universal и Google Analytics 4 (GA4)

Seomax blog разлика между Analytics Universal и Google Analytics 4

С развитието на електронната търговия, комуникация и информация, задълбоченото разбиране на потребителското поведение и ефективността на един уебсайт става все по-съществено. Уеб анализите предоставят ценна информация за потребителското поведение в различните видове уебсайтове. С тяхна помощ бизнесите могат да  оптимизират онлайн присъствието си и да подобрят клиентското изживяване.

Google Analytics е една от най-разпространените платформи за уеб анализи. Тя предлага мощни инструменти и функционалности за проследяване и анализиране на данни от уебсайтове. През годините технологичният гигант предостави няколко различни версии на този важен софтуер, всяко от които надгражда предходните с нови подобрения и възможности. 

Понастоящем почти всички маркетолози и собственици на уеб сайтове използват Google Analytics Universal, превърнал се в еталон за уеб анализи в продължение на години. Той предоставя ценна информация за трафика на уебсайта, потребителските демографски данни, каналите за придобиване и проследяването на реализациите. След броени седмици обаче този любим на мнозина инструмент ще спре да работи и ще бъде изцяло заместен от новата версия: Google Analytics 4.

Отброяване на времето до навлизането на Google Analytics 4 (GA4)

Макар обикновено да се разглежда като нова версия, GA4 в действителност представлява изцяло нов софтуер, използващ различен подход за събиране и анализиране на данните. Той включва машинно обучение, проследяване на т.нар. “събития” /events/ и подобрено измерване на информация от различни устройства. По този начин позволява на търговците и маркетолозите да придобият по-точна, приложима информация, която да изгради една задълбочена представа за поведението на тяхната аудитория.

Днес ще разгледаме 5 ключови разлики между Google Analytics Universal и Google Analytics 4. Надяваме се, че това ще даде възможност на търговците и бизнеса да вземат информирани решения относно своята стратегия за уеб анализ и по-лесно да се адаптират към променящия се дигитален пейзаж. 

1. Модел за приписване на данни и методология на проследяването 

Модел за приписване на данни и методолгия на проследяването

Google Analytics Universal и Google Analytics 4 използват различни модели за приписване данни и методологии за проследяване, което налага на маркетолозите да преминат през известна адаптация на начина, по който използват информацията и извършват своите анализи. 

Основата на Google UA е посещението на страници от потребителите. При стария модел се проследяват на първо място потребителите. Техните посещения на сайта представляват сесии, а допълнителните данни за сесиите включват средното време, прекарано на страницата и степента на отпадане. Следващото ниво на проследяване включва “кликвания” (hits) – определени взаимодействия с уебсайта, които са настроени по подразбиране. Най-накрая, има възможност за настройване на допълнителни взаимодействия – “събития” (events). Този подход позволява да се проследи как потребителите навигират в един уебсайт и каква е популярността на различните елементи от съдържанието. Условно могат да се класифицират следните категории събития:

  • Автоматичните събития – взаимодействия, които са налични по подразбиране и не е необходимо да преминават през допълнителна настройка. Някои примери включват отчитане на първо посещение, започване на сесия и ангажираност на потребителя;
  • Събития с подобрено измерване (enhanced measurement events). Те отново са предефинирани (т.е. не изискват допълнителна настройка) и позволяват по-задълбочено разбиране на потребителското поведение. Някои примери за тях включват търсене на сайта, дълбочина на скролване, ангажираност с видео и др. 
  • Препоръчаните събития – взаимодействия, които Google смята, че вашият бизнес ще използва и изискват известна настройка. Такива са например покупка, връщане на артикул и др. 
  • Персонализираните събития – истинският потенциал на GA4 обаче се проявява с тази категория събития. Те позволяват да се отчете практически всяко взаимодействие със сайта! Недостатъкът е, че тяхната имплементация изисква свободно боравене с Google Tag Manager, а понякога и солидни технически познания.

Важно е да се отбележи, че за да улавят точни данни, събитията трябва да бъдат правилно дефинирани. Освен това, базираното на събития събиране на данни изисква определена промяна в начина на анализиране на потребителското поведение, с фокус върху конкретни действия, а не върху общото показване на страници. За маркетолозите това предвещава необходимост от сериозен предварителен анализ и планиране, за да структурират и настроят събитията по оптимален начин.

2. Фокус върху потребителя и проследяване между устройства 

Втората ключова разлика е огромния фокус на GA4 върху потребителя и разбирането на неговото поведение, вместо акцента върху проследяването на сесии при UA. Тази промяна позволява на бизнеса да придобие по-цялостно разбиране за поведението и предпочитанията на потребителите по време на цялото им пътуване през множество сесии и устройства. С широкото разпространение на дигитални устройства потребителите често превключват между смартфони, таблети и настолни компютри, когато взаимодействат с бизнесите и техните уебсайтове. GA 4 успешно се справя с това предизвикателство, с помощта на концепцията „идентификатор на измерване“ (Measurement ID).

По този начин се осигурява по-цялостен поглед върху поведението на потребителите, позволявайки на бизнеса да идентифицира модели, предпочитания и възможности за персонализирано преживяване. За маркетолозите, които събират данни както от мобилни приложения, така и от уеб сайтове, новият подход предоставя значителни улеснения.

3. Машинно обучение и Изкуствен интелект 

Една от най-вълнуващите новости, които въвежда GA4 е интегрирането на машинно обучение и AI. Това предоставя на търговците разширени възможности за анализ и извличане на значими изводи от събраните данни.

Впрочем, едно от ключовите предимства е генерирането на автоматизирани “прозрения” (insights). Алгоритмите за машинно обучение анализират данните и автоматично откриват важни модели и тенденции в поведението на потребителите. В допълнение, алгоритмите могат да сигнализират за отклонения в данните, сигнализирайки за потенциални проблеми или възможности. Това спестява време и позволява на маркетолозите по-лесно да оптимизират ефективността и да намалят рисковете, без необходимостта от времеемкия “ръчен” анализ на данни.

Допълнително преимущество е възможността за прогнозиране на бъдещото потребителско поведение, проценти на реализация или тенденции в приходите. Това позволява на търговците да вземат решения, базирани на данни. Така по-лесно могат да бъдат оптимизирани маркетинговите стратегии, подобрявайки  възвръщаемостта на инвестициите.

Макар тази вълнуваща нова технология да предлага значителни предимства, има някои ограничения и съображения, които трябва да имате предвид. Първо, алгоритмите за машинно обучение разчитат на исторически данни и модели. Чрезвичайни събития могат да попречат на способността им да предоставят точни прогнози или предложения. В допълнение, качеството и точността на данните са от решаващо значение за надеждните резултати. Това означава, че макар този епохален скок в технологията да е със сигурност много вълнуващ, изкуственият интелект е все още далеч от възможността да измести изцяло необходимостта от човешка намеса.

4. Анализ на данните и инструменти за отчитане 

Анализ на данните и инструменти за отчитане SEOMAX

GA4 носи забележителни подобрения в инструментите за анализ на данни и отчитане в сравнение с UA, предоставяйки на търговците подобрени възможности за ефективно визуализиране на информацията. Това от една страна улеснява маркетолозите да разглеждат данните по-задълбочено и с по-голяма гъвкавост. От друга, подобрената визуализация позволява по-ясно и по-въздействащо представяне на ключови показатели, тенденции и корелации. 

Значимо допълнение в GA4 е и центърът за анализ. Той предоставя централизиран инструмент за разширен анализ, обединяващ набор от мощни функции и техники. Този интегриран подход улеснява маркетолозите да извършват сложни анализи, без необходимост от външни инструменти или сложни настройки. 

5. Настройване на събития и конверсии 

Последната важна разлика между UA и GA4 се проявява в настройките за проследяване на събития и реализации. Докато в Universal Analytics има много неща, които могат да се настроят с натискането на един бутон, Google Analytics 4 изисква доста повече ръчни настройки. Това прави овладяването и употребата на инструмента Google Tag Manager императив. Тоест, често за настройването на важни (особено за електронната търговия) взаимодействия и параметри – например продажби, цени, имена на продукти, валута и др, се изисква значително вложение на време и усилия. Често се оказва, че за правилното функциониране и отчитане са необходими значителни технически познания и опит.

Последната разлика между двете версии обяснява до голяма степен огромното нежелание на потребителите да възприемат GA4, макар той да е достъпен вече три години. И ако до неотдавна мнозина предпочитаха да избегнат тази гигантска стъпка, преходът към новата версия вече е неизбежен. Ето защо разбирането на разликите между двете версии и овладяването на Google Analytics 4 е от решаващо значение за бизнеса и търговците. И макар че тази промяна неминуемо ще доведе със себе си редица затруднения, надяваме се успяхме да ви помогнем да направите крачка към разбирането на новостите. И така, в случай че все още не сте преминали към GA4, препоръчваме да направите тази стъпка възможно най-скоро.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Бюлетин SEOMAX
Top Heading Element

Последни публикации

Съдържание

Top Heading Element

Свържете се с нас

Заявете среща

Обадете ни се

Изпратете запитване

ИЗПРАТЕТЕ ЗАПИТВАНЕ

Моля, попълнете полетата от формата и ние ще се свържем с Вас при първа възможност.