Лесно е да объркате понятията за дигитален маркетинг и интернет маркетинг през последното десетилетие. Съществуват обаче съществени разлики, които имат отражение върху всеки един маркетингов план, така че трябва да разбирате всички тях, ако искате да имате успешен бизнес. Ето какво трябва да знаете.
Дигиталният маркетинг на практика съществува от изобретяването на радиото през 1896 г. Той се разраства и променя, като включва множество канали, които включват:
- Приложения за телефон;
- Подкасти и радио;
- Електронни билбордове;
- Телевизия;
- Онлайн маркетинг.
Едно от най-големите предимства на дигиталния маркетинг е огромното количество налични данни за това какво работи и кое не. На базата на всички тези форми на дигитален маркетинг една компания може да види точно кои части от маркетинговия план привличат вниманието и превръщат зрителите и слушателите в потребители. Използвайки тези данни, можете да прецизирате своята стратегия, за да отговорите бързо на непрекъснато променящите се нужди на клиентите.
Интернет маркетингът е част от областта на дигиталния маркетинг и включва:
- Уебсайтове;
- Социални медии;
- Мобилен маркетинг;
- Маркетинг чрез съдържание.
Този конкретен клон на дигиталния маркетинг нараства ежедневно с безпрецедентен темп. Промяната в света на интернет маркетинга се случва бързо и находчивите маркетолози трябва да бъдат в крак с най-новите тенденции и промени, за да привлекат нови клиенти и да задържат настоящите.
Докато интернет маркетингът има централен фокус, за вас е жизненоважно да разработите маркетингов план, който включва повече от просто онлайн маркетинг. Трябва да достигнете до клиенти в широк спектър от платформи. Цялостният маркетингов план има за цел да се докосне до клиентите както онлайн, така и офлайн, използвайки както дигиталния маркетинг, така и един от неговите подвидове – интернет маркетинга.
Радио
Въпреки че нещата са се променили драстично от 1896 г. до наши дни, радиото все още е основен играч в света на дигиталния маркетинг, още повече с масовия ръст на подкастите през последните няколко години. Радио рекламата има както предимства, така и недостатъци; географски и демографски е насочена към определено население в даден район. Това може да улесни достигането до ниша, географска група; ако обаче се насочите към по-широка аудитория, това може да ви струва твърде скъпо. Осигуряването на достатъчно рекламно време в различни канали може бързо да „изяде“ вашия бюджет. По подобен начин подкастите обикновено имат ниша от слушатели, така че един ако продукт или бизнес са насочени към добре подбрана група хора, те може да са идеалното място за реклама.
Електронни билбордове
Електронните билбордове са друг чудесен начин за достигане до географски концентрирано население. Що се отнася до външната реклама (табели, билбордове, банери и т.н.), електронните билбордове са най-чувствителните във времето… и най-отзивчивите. Можете бързо да ги актуализирате или промените, освен това те са склонни да привличат доста повече от традиционните билбордове. Можете дори да закупите времеви слотове за рекламиране.
Телевизия
Телевизията винаги е била мощен маркетингов инструмент за реклама. Според скорошно проучване на Kissmetrics, потребителите се доверяват на телевизионните реклами средно с 15% повече в сравнение с онлайн видеорекламите. Въпреки че интернет маркетингът отбелязва значителен напредък, присъствието на телевизията все още е съществена част от маркетинговите планове на повечето големи компании. Всъщност телевизионните реклами винаги трябва да работят във връзка със стабилна онлайн кампания.
Приложения за телефон
Това е по-нова форма на маркетинг, която бързо нараства по популярност, редом с мобилните телефони. Според Forbes, 53% от маркетинговите мениджъри проектират и внедряват мобилни приложения, вътрешни и външни, като част от техните стратегии за развитие на бизнеса. Апликации могат да бъдат насочени към потребителите за тяхна лична употреба или вътрешни, за подобряване на ефективността на персонала в една компания. Напоследък са много популярни мобилните версии на дадени уебсайтове, новинарски например.
Онлайн клиентът
Това са само няколко от платформите, достъпни за вас, когато става въпрос за дигитален маркетинг. Както ясно виждате, той е комбинация от нови и стари медии, при които клиентите взаимодействат с вас в голямо разнообразие от платформи. Най-бързо развиващата се подкатегория на дигиталния маркетинг обаче е интернет маркетингът. Всъщност много стратегии за дигитален маркетинг сега имат за цел да привлекат тези клиенти онлайн. И това се вижда навсякъде, защото телевизионната реклама може да насочва зрителите към уебсайта, електронният билборд може да насърчи зрителите да намерят продукта в социалните медии и т.н. Според проучване на Forbes за търговците на дребно, 82% от клиентите правят онлайн проучвания, преди да направят каквато и да било покупка.
Как да се сдобиете с отличен маркетингов план
Отправната точка за всяка стратегия за интернет маркетинг е вашият уебсайт. Проектирането и реализирането на силен маркетингов план може и трябва да донесе голям трафик към вашия сайт, но ако той е остарял и труден за използване, клиентите ви просто ще преминат към някой от вашите конкуренти. Уебсайтовете трябва да бъдат визуално привлекателни, но лесни за използване, става все по-важно да са и мобилни. Последните тенденции при малкия бизнес сочат, че 60% от целия интернет трафик вече е мобилен. Уебсайт, който е объркващ или тежък за използване на телефон или таблет, няма да задържи интереса задълго.
Маркетинг чрез съдържание
Разбира се, добрият уебсайт започва с добро съдържание. В момента много търговци използват различни SEO тактики (оптимизация на търсачките), за да подобрят резултатите си в алгоритмите на търсачките. Тези тактики включват писането на текстове с определени ключови думи и вмъкване на връзки към даден уебсайт, така че Google или друга търсачка да даде приоритет на вашия бизнес в резултатите от търсенето с ключова дума.
Напоследък много търговци се ориентират и към т.нар. маркетинг чрез съдържание, който създава надеждна марка и лоялна група клиенти за дългосрочен успех. Една от стратегиите, която е особено полезна сред нишовите групи, е да действа като информационен ресурс и социален хъб за тези нишови клиенти. Например компания, която продава специализирана екипировка за туризъм, може да поддържа блогове и създава статии за връщане на раници или да действа като място за социална медия за любителите на различни видове туризъм.
Социални медии
Това е този вид интернет маркетинг, който получи лъвския дял на вниманието през последното десетилетие. Въпреки че социалните медии са жизненоважна част от всеки интернет маркетингов план, той трябва да бъде придружен от надежден уебсайт, качествен маркетинг на съдържанието и други хитрини, за да бъде успешен. Традиционно социалните медии бяха „безплатна“ платформа за маркетолозите и в някои случаи това все още е вярно. Платформи като Facebook обаче преминават все повече към формат на заплащане. Така например алгоритъмът на Newsfeed на Facebook вече работи за премахване на съдържанието на вашия бизнес, освен ако не плащате за място там. Това не означава, че трябва да пренебрегвате платформите, които се насочват към платено рекламиране, но на всяка цена трябва да вземете предвид финансовите ограничения, когато разработвате маркетинговите си планове.
Повече от ясно е, че социалните медии са важна част от взаимодействието с клиентите. Не забравяйте, че проследяването на това, което хората казват за вас онлайн, е също ключов компонент от интернет маркетинга, защото потенциалните потребители са много по-склонни да вярват на отзивите, коментарите и оплакванията на други хора, отколкото на директните реклами. Оперирането в социалните медии може да се използва за справяне с критиките и да отговори на оплакванията на клиентите, така че да компенсира потенциалното негативно впечатление. Чрез социалните медии бизнесът може да стане по-личен, а емоционалната връзка винаги е била основополагаща за потребителите.
Имейл маркетинг
Маркетингът по имейл е по-стара, но все още жизнеспособна форма на интернет маркетинг, когато се направи правилно. Не забравяйте, че с имейл списъци потенциалните или настоящите клиенти са дали разрешение да се свързвате с тях, така че се отнасяйте към тази опция с нужното уважение. Задължително е да не злоупотребявате и да се придържате към взаимните очаквания – ако клиент поиска да получава реклама по имейл веднъж седмично, трябва да му изпращате имейл само веднъж седмично, а не да го засипвате с писма. Ако създавате месечен бюлетин, този бюлетин трябва да бъде последователен.
Изводи
Както виждате, това са само част от дигиталните и интернет маркетинговите платформи. Докато дигиталният маркетинг, особено в онлайн частта си, се промени драстично през последното десетилетие, основните принципи на маркетинга изобщо си остават все същите. Всяка добра маркетингова стратегия трябва включва множество платформи, онлайн и офлайн. А планирането и отзивчивостта са ключовите съставки за разработване на успешен алгоритъм за всички аспекти на бизнеса.