Пуснах реклама в Google Ads, но тя не се показва при търсене. Защо?
Звучи ли Ви познато? Ако сами управлявате рекламния си акаунт в Google Ads или сте начинаещи в сферата, сме почти 100% сигурни, че вече сте опитвали да търсите рекламните си кампании в мрежата за търсене. И най-вероятно те не са се появили, което води и до Вашия въпрос. Не се тревожете, нищо страшно не се е случило. Но днес няма да говорим само за това защо не се показват рекламите Ви, а и защо НЕ Е добре изобщо да ги търсете в мрежата на технологичния гигант.
Освен това ще Ви запознаем с малко допълнителна информация, а именно как да проверявате Вашите Google реклами коректно и как да минимизирате компрометирането на данни.
Бележка: Още преди да сме започнали с разясненията, бързаме да кажем – НЕ КЛИКАЙТЕ на рекламата си, дори да я видите в търсачката. Това ще доведе до компрометирана информация, за която можете да прочетете малко по-долу.
И без да губим повече време, преминаваме към съществената част, а именно:
1. Какви могат да са причините, поради които не виждате рекламите си в Google?
1.1 Реклами в режим на преглед
Всички реклами, които стартирате във Вашия Google Ads акаунт минават одобрение от световната компания. Понякога това може да отнеме броени минути, но друг път прегледът на рекламата може да се забави и няколко дни. Напълно възможно е рекламата Ви все още да не е одобрена и това да е причината, поради която не я виждате. За да сте сигурни, че кампанията Ви и съответстващите към нея реклами са активни, проверете профила си в Google Ads.
1.2 Целева аудитория
Без значение какъв тип реклама сте стартирали – за търсене, дисплейна или динамична реклама, напълно възможно е да не виждате дадена реклама, защото не попадате в таргетирана рекламна група. Т.е. Вие не отговаряте на зададените демографски изисквания, като пол, възраст, семейно състояние, интереси и други.
1.3 Бюджетът Ви може да не е достатъчен
Често срещан случай е рекламата Ви да не се показва поради ограничен бюджет. Ако сте задали малък или просто недостатъчен бюджет, който да обхване всички търсения на ключовите Ви думи в дадена рекламна група, е напълно възможно рекламата Ви да не се показва. Какво означава това? Рекламата Ви или вече е изразходила дневния си бюджет и няма средства, за да се показва повече в този ден, или се показва веднъж на няколко търсения, за да може да се показва в целия период от 24 часа на конкретния ден.
Например: Имате 10 думи с цена на клик 0,20 ст., а бюджетът Ви е 10 лева. На пръв поглед това изглежда достатъчно, но е важно да се проверят и броят търсения на тези думи. Ако една ключова дума за един ден е търсена около 1000 пъти, Вие се стремите да получите 50 клика на ден от тази дума. 50 клика х 0,20 ст. = 10 лв. Така не остава рекламен бюджет за останалите думи в рекламната група и рекламите Ви няма да се показват.
1.4 Насочване на рекламите според устройства за търсене
Друг вариант, в който рекламите Ви могат да не се показват, е ако сте задали насочване по устройства. Може да сте ги насочили само към мобилни устройства и да търсите през лаптоп – тогава няма да се покажат. Важи и в обратния случай – да сте пуснали реклами за компютри и таблети, но да търсите през мобилен телефон. Резултатът ще бъде същият.
1.5 Географско местоположение
Google Ads позволява и прецизиране по географско положение. Можете да рекламирате както в цяла зададена от Вас страна, така и в конкретни градове, дори квартали (в по-големите страни). Ако сте таргетирали хора от София, но Вие проверявате за рекламата си през търсачка, с пусната локация в Пловдив, то съвсем логично няма да откриете търсената от Вас реклама.
1.6 Нисък рейтинг на рекламата
Всяка реклама има рекламен рейтинг, който се измерва от 1 до 10 (като 1 е най-ниският рейтинг, а 10 най-високият). Ако не сте попълни всички полета на рекламата си, не сте добавили достатъчно заглавия или подзаглавия, или просто не сте използвали ключовите си думи в заглавията на рекламите Ви, то тогава Вашата реклама може да има нисък рекламен рейтинг. В такива ситуации тя може да не се класира изобщо в показването или да се визуализира на 2-ра и 3-та страница в търсачката.
Разбира се, това съвсем не са всички причини, поради които можете да не намирате рекламите си в Google, но са най-често срещаните такива. А искате ли да разберете защо не е добре да търсите рекламите си в търсачките по принцип? Вижте отговора на този въпрос в следващите редове.
Ето и отговора на въпроса:
2. Защо не бива да търсим рекламите си по ключови думи в търсачките?
- Компрометиране на данни (Да не кликате не е достатъчно)
В тази точка е важно първо да уточним какво означава компрометирани данни. Компрометираните данни са такива, които имат „замърсена“ статистика. Ако говорим за уеб сайта Ви, например, и имате бот, който непрестанно посещава сайта Ви и публикува странни коментари, то той компрометира данните Ви не само за трафик, но и за ангажираност на страниците. Всички действия, които не са направени от реални потребители и в реални ситуации, могат да компрометират статистиката Ви.
Какво означава това при Google рекламите?
Ако търсите рекламите си, то Вие увеличавате броя търсения на дадена дума, т.е. компрометирате нейните данни за търсене. Това може да доведе до отклонения в резултатите и статистиката Ви. Освен това, ако кликате върху думата (молим Ви, не го правете), компрометирате честотата на клик (CTR). И това не е всичко. За да Ви обясним практически колко лошо може да бъде това, Ви даваме следния пример:
Какво правите Вие: Търсите рекламата си по дума „спално бельо“. Виждате я, кликате на нея. Сайтът Ви се зарежда, виждате, че е правилната страница, всичко е наред и за около 3 секунди затваряте сайта.
Какво отчита Google: Показва реклама за „спално бельо“. Увеличава процента кликове по статистика (CTR). Вижда, че затваряте сайта бързо и по презумпция смята, че там има някакъв проблем (некачествена страница или нерелевантно съдържание). Увеличава се степента Ви на отпадане. Следователно или увеличава цената Ви на клик, или намалява рейтинга на реклама Ви и тя спада в позициите. Възможно е да се случват и двете неща едновременно.
Не звучи никак добре, нали?
И тук идва друго важно уточнение – ако не кликнете на рекламата си пък, спада CTR-ът Ви, което отново не е добре, тъй като търсачката ще сметне, че рекламата Ви не е достатъчно ангажираща.
Съвет: Ако все пак сте решили, въпреки всичко горе описано, да потърсите рекламата си, то по-малкото зло е да не кликате върху нея. (Повече информация как да го направите, вижте в края на статията)
- Рекламата ще спре да се показва за Вас след няколко търсения
Ако търсите една реклама няколко пъти по една и съща ключова дума, то след няколко търсения тя изобщо ще спре да се показва. Не само Вашата, а и на конкурентите Ви. Просто така работи Google. Така че ако сте търсили реклама си, виждали сте я първите няколко пъти, то е напълно вероятно след това да спрете да я виждате. Обикновено тя се скрива за срок, приблизителен на настроения в Google Ads профил прозорец за конверсии (най-често 30 дни).
3. Как да проверите визуализирането на рекламите си коректно в търсачката?
Влезте в Google Ads профила си чрез имейла, с който сте регистрирани. Кликнете в горния десен ъгъл върху полето „Инструменти“. Ще се отвори падащо меню. В най-лявата му част ще видите поле, именувано „Визуализация и диагностика на реклами“. Кликнете върху него. Това поле ще Ви отведе в панел, чрез който можете да проверите рекламите си.
След като вече сте влезли в панела, в лявата част изпишете ключовата дума, която активира реклама Ви. След това изберете местоположението, езика и устройствата, на които се визуализират рекламите. За мобилни устройства, таблети и компютри тествайте отделно.
Обърнете внимание и на аудиториите в дясната част. Ако не сте задали аудитории, можете да оставите полето празно. Ако сте задавали, можете да тестване индивидуално за всяка една аудитория.
БОНУС: Какво да правите ако все пак сте твърдо решени да проверите как се показват рекламите Ви в Google?
От личен опит и инат знаем, че все пак някои от Вас ще продължат да търсят рекламите си по стария, не особено коректен начин. Затова Ви предлагаме вариант, с който няма как да постигнете напълно чисти данни, но поне ще намалите „замърсяването“ им.
Оптималният вариант е да използвате VPN сървър с локация в страната, в която са пуснати рекламите Ви. След като стартирате сървъра в България, например, отворете инкогнито режим на Вашия браузър. Става лесно с кликане на десния бутон на мишката и избор „Инкогнито режим“ (или сходен текст, в зависимост от браузъра, който ползвате).
Защо е по-добре през VPN и защо все пак не гарантира оптимална статистика?
VPN най-просто казано е инструмент, който сменя IP адреса на устройството, през което проверявате. Трябва Ви, защото Google запаметява Вашият IP адрес и Ви показва информация, която търсачката смята за релевантна за Вас, спрямо търсенията Ви и потребителското Ви поведение. По този начин избягвате предоставянето именно на тази персонализирана информация.
И все пак данните няма да бъдат максимално коректни, тъй като макар и да ползвате друг IP адрес, нямате информация колко души вече са го ползвали за други цели. Определено броят им няма да бъде толкова голям, колкото потребителите, а по-скоро около 5% от тях. И дори да ползвате безплатен и популярен VPN, то това е по-добър вариант, отколкото да търсите директно в браузъра си без това пренасочване.
Надяваме се, че научихте нещо ново и полезно от тази статия, а ако имате допълнителни въпроси, не се колебайте да се свържете с нас!
Автор: Стефка Георгиева
Старши специалист дигитален маркетинг