Growth hacking е тенденция в съвременния маркетинг, която отговаря за ръста (growth), разширяване и развитие на компанията, като правило, създаване на нови предприятия в резултат на необичайни решения и иновативни разработки (hack).
С други думи, намиране на нетрадиционни начини за развитие и мащаб, способни бързо да стимулират търсенето на продукта.
Самият термин не означава нищо принципно ново, а само описва настоящата ситуация в момента в бизнеса. Growth hacking се превърна в реална тенденция, а в условията на бързо растящите стартъпи и нови идеи, потребността от специалисти, способни да измислят необичаен метод за насърчаване на даден продукт само ще се увеличава.
Някой може да сравни тази тенденция с „Партизанският маркетинг“, тъй като в неговия арсенал има такива методи, като разпространение на информация или отзиви за продукти в тематичните форуми, блогове, специализирани сайтове. Въпреки това, самата концепция е много по-широка, и изброените методи по-горе са само малка част от неговите възможни техники.
Принципи на Growth hacking
Всяка техника на новата тенденция е гениално изобретение, което се дължи на неговата оригиналност и новост, и по тази причина неговите разработчици пазят в тайна своите нови и смели идеи, докато те не докажат своята ефективност и не получат обществено признание, а заедно с това и известност.
Главното различаване на Growth hacking от обичайния маркетинг е неговия инженерно-системен подход. Докато щатните маркетолози са заети да измислят дългосрочни стратегии, разширяване на функционалността, план за продажби, реклама и взаимодействие с партньори, основната задача на експертите на Growth hacking е постоянно експериментиране и анализ на получените резултати и създаване на следващи такива, комбинирайки ги в една работеща стратегия от доказани методики.
Така че, A/B тестването е един от основните инструменти на “Хакерството на растежа”, което прави възможно незабавно да се тества функционалността на идеята, както и в случай на неуспех тя да се отхвърли и да се продължи напред. Друг начин да се увеличи популярността на продукта е мониторинг на най-активните потребители, за да се разбере какво точно ги привлича в продукта, за да се запази съществуващата функционалност, да се направи по-достъпен.
В действителност, всички, които се интересуват от growth hacking е да се създаде максимално популярен продукт за бързо привличане на целевата аудитория, както и да се задържи вниманието, или постоянно въвличане на съществуващите потребители.
Growth hacking е това, което напомня на компанията за необходимостта от непрекъснат ръст, без който тя може да се загуби в морето от такива интересни, но по-инициативни проекти.
Техники на Growth hacking
Така че, днес са известни следните техники:
1. Вирусно разпространение на продукта – viral marketing;
2. Използване на съществуващата аудитория с цел да се привлече нова;
3. Опростена регистрация чрез интегриране на социални услуги (Facebook, Google+, Instagram, Twitter);
4. Предоставяне на предимства, например, безплатно съдържание или получаване на допълнително място при за канене на нови потребители (Пример: Dropbox);
5. Внедряване на продукта в други популярни услуги, например, чрез вграждане (embed) на своя плейър в други сайтове (Пример: YouTube);
6. Насърчаване на марката чрез създаването на допълнителни приложения и софтуер за известни програми (in-app purchase);
7. Създаване на единна платформа, която може да се използва и от други популярни сайтове и производители (платежните системи, портали за игри и т.н.);
8. Експериментиране с призив към действие, оригинални фрази и формулировки на целевите страници; (Landing pages / Call to action)
9. Създаване на прост и разбираем интерфейс, достъпен за по-голяма част от потребителите;
10. „Партизанският“ маркетинг – дава възможност за насърчаване на вашата фирма чрез потребителски оценки, тематични ревюта, скрита реклама;
11. Развитие за сметка на други, по-малко технологични услуги (Пример: Airbnb) и т.н.
С други думи, това е не само идентифициране на потенциалните нужди на купувачите, но и насърчаване на съществуващите продукти за сметка на играта на съвременните технологии, което изисква от маркетолозите определени умения и разбиране на техническата страна на въпроса.
Тенденции за Growth hacking
В тази връзка, да се наричат тези специалисти маркетолози не е съвсем коректно. Напълно вероятно е в близко бъдеще тази тенденция да нарасне от актуална тенденция в отделна сфера на дейност, без която няма да може нито една съвременна компания.
Growth hacking е търсене на вратички за растеж но също така и създаване на истински качествен продукт, с механизъм на разпространение, установен в него първоначално чрез тестване на работещи канали. Растежът на аудиторията, това е добре, но стартъпите трябва да „поддържат визия на компанията“ през целия жизнен цикъл на продукта, в противен случай стремглавия ръст ща стане стремително падение.
Ако темата Ви е интересна, можете да видите цялостна разработка (e-book) на Neil Patel (Известена личност в средите свързани с SEO оптимизацията на сайтове и Bronson Taylor с името „Тhe definitive guide to growth hacking“.
Постоянно експериментиране, оптимизация на конверсиите на различни етапи, анализ на показателите, създаване на качествен и разбираем продукт – ето това представлява Growth hacking.