Черен петък е денят, в който по-евтино може да закупите дадени продукти. Пригответе големия списък, отидете на пазар или поръчайте онлайн без да се замисляте. Хубаво е да знаете какви са Вашите права в този ден. Дигитална агенция SEOMAX разработва различни кампании, като е специализирана в интернет маркетинг. Затова ще ви запознаем с това, на което трябва да обръщате особено внимание при пазаруване.
1. Какво представлява „Черен петък“?
Самото наименование се появява във Филаделфия в началото на 60-те години на 20 век. След Деня на благодарността, служители от полицията го нарекли така, поради задръстванията по пътя. В САЩ, този ден след Деня на благодарността е началото на коледното пазаруване, както и повод за задръстванията. След известно време продавачите използват този термин с идеята, че магазините на дребно имат достатъчно продажби, за да ги поставят „на черно“. Изразът се позовава на практиката на отчитане на загубите в червено и печалбите в черно.
Другото подобен термин може да срещнете като Кибер понеделника. Това е понеделника след Деня на благодарността в САЩ. Тогава намаленията са само за онлайн и се предлагат предимно от по-малки търговци. Тук може да намерите продукти, които са свързани с модата, а по време на Черен петък, най-изгодни са неща, свързани с технологията.
2. Какво купувате и на каква цена?
Ето какво трябва да знаете, за да не допускате грешки по време на пазаруването. Бъдете внимателни и спазвайте следните правила, защото често клиентите биват подлъгани.
Наистина ли има голямо намаление?
Често някои магазини съобщават за намаления, но продуктите им са на същата цена. Задължително трябва да сравните новата цена със старата, по закон те трябва да са предоставени. Как да разберем коя е старата цена? Това е цената, която продавачът е прилагал през период, не по-малък от месец преди датата на самото намаление. Ще се ориентирате от поставения етикет на новата цена до старата, която вече е задраскана или ще я познаете по надписа „нова цена“ или „стара цена“. Третият вариант е да видите посочен процент на намалението.
Всички продукти в магазина ли са намалени?
Погледнете дали не са намалени само някои продукти. Търговецът трябва да съобщи за всички стоки, които са намалени и да посочи за коя група от стоки и услуги важи намалението. Някои продукти остават на старата цена.
Какво е „намаление в намалението“?
Когато е обявено намаление за период от един месец, например с -50% и по време на Черен петък се добавя още една отстъпка (-10%). Двете намаления се събират от продавачите (-60%), но така Вие може да се заблудите. Гледайте внимателно!
Как да разберете за отстъпката?
Когато на самата витрина пише до какъв процент е намалението, но на самия етикет не пише коя стока с какво намаление е, тогава Вие не може да разберете каква е крайната цена. Това е забранено за продавачите, защото реално те нарушават Вашите права. Всъщност е доста често срещана практика.
Възможни ли са допълнителни разходи?
В случай, че Вие пазарувате онлайн, проверете дали не трябва да плащате доставката. Търговците са задължен да предоставят тази информация в близост до бутона за поръчка. Нужно е да опише кои стоки на каква цена се предлагат. Ако не сте предупредени за тези допълнителни такси, Вие не сте задължени да плащате.
3. Как трябва да пазарувате по време на Черен петък?
Ето какво е необходимо да знаете за Вашите права, защото пазаруването не е толкова лесно, колкото изглежда.
- Имате право да получите информация за условията на сделката и характеристиките на предлаганите продукти. С една дума, Вие сте в пълното си правo да знаете какво получавате и колко ще платите и разбира се, да не бъдете подведени по време на някои преговори с продавача.
- Имате право на рекламация, независимо дали пазарувате онлайн по време на Черния петък. Ако сте закупили дефектна стока, в правото сте си да изискате стоката да бъде сменена с нова или да се поправи, така че да заслужи парите си.
- Може да откажете договора по време на онлайн пазаруването в рамките на 14 дни. За тази цел, Вие трябва да използвате формуляр.
! Ако търговецът е нарушил някое от тези права, които гарантира законът, Вие имате пълното прави да подадете жалба в Комисията за защита на потребителите!