Как да изберем най-правилните социални мрежи за нашия бизнес? Това е един от често задаваните въпроси, след като вече сте последвали мечтата си и сте стартирали бизнес. Сега, след като всички административни, бавни и изтощителни процедури са приключили, е време да се занимаете с новата ви марка и нейната мисия. Време е да кажете на света за вашия бизнес! За щастие, маркетингът непрекъснато се развива, за да направи живота на предприемачите по-лесен. Социалните мрежи вече ви позволяват да имате директен достъп до целевата си аудитория и да се ангажирате със смислени взаимодействия, оставяйки следа в съзнанието на хората за вашия продукт.
Социалните мрежи наистина промениха цялата индустрия на маркетинга и рекламата. Затова, ако сте решили да направите висок скок и да инвестирате за промотиране в тях, сте направили добър избор. Социалните медии са една от най-евтините форми на маркетинг, а същевременно позволяват на бизнеса да нараства все повече и повече всеки ден.
Но тук идва големият въпрос – в коя от многобройните такива ще инвестирате? В крайна сметка, няма как да сте достатъчно активни във всяка една от тях, така че е добре да се концентрирате върху 2-3, в които бизнесът ви ще се впише и развива най-добре.
Статистика
Преди да се потопим в най-добрите места за бизнес, обаче, нека поговорим малко повече за социалните медии като цяло. Според статистиката, потребителите не просто използват социални мрежи за личните си контакти, но и вземат решения за покупки чрез тях. Например, 70% от компаниите твърдят, че са придобивали клиенти чрез Facebook. 93% от потребителите на Pinterest използват платформата за планиране или извършване на покупки, а над ⅓ от потребителите на канала за споделяне на снимки Instagram са го използвали за закупуване на продукт онлайн. И хората не само пазаруват от фирми в социалните медии, но те харчат между 20% и 40% повече средства за тях.
И ако това не е достатъчно, ще споделим още, че 71% от потребителите, които са имали положителен опит със социалните медии, вероятно ще препоръчат марката на своите приятели и семейства. Така отглеждането на клиентската база става още по-лесно и мащабно. Тези числа са категорични, че има смисъл да ползвате подобни уебсайтове и приложения за популяризиране на вашия бранд. Но кои сред тях са най-добрите? Нека разгледаме 10-те фаворита през 2018 година, а вероятно и през следващите няколко.
Не трябва да е голяма изненада, че Facebook е номер едно в нашия списък с топ 10 социални медийни сайтове за бизнес. С 1,32 милиарда дневни активни потребители, това е най-широко използваната социална платформа. Независимо дали целта ви е повишаване на разпознаваемостта на бранда, повече трафик към бизнес уебсайтовете ви, повече продажби или друго, Facebook трябва (и повече от вероятно ще) да даде осезаем резултат в постигането на целите ви, когато се използва по правилния начин.
Широката потребителска база и демографските данни на потребителите са основната причина, поради която Facebook е на челното място в нашия списък. Там почти всеки може да намери своята целева аудитория и да взаимодейства с нея с високо качество. Можете да се насочвате по възраст, пол, заетост, интереси, поведение при пазаруване и много други признаци.
Facebook Messenger
Въпреки че Facebook Messenger е част от Facebook, трябва да изтеглите приложението отделно, за да го използвате. То съдържа няколко допълнителни функции извън тези, споменати по-горе. По този начин се класира като номер 2 в нашия списък най-подходящите социални мрежи за растеж на бизнеса.
Това е приложение, което позволява на потребителите на Facebook да изпращат директни съобщения един към друг. И тази функционалност се простира и до бизнес страниците. Тъй като е част от Facebook, апликацията има същия достъп до голямата потребителска база и рекламна платформа, така че можете да извлечете солидни ползи от това.
Facebook има рекламни кампании, специално разработени за Messenger. Когато някой кликне върху реклама, той ще бъде подканен да напише съобщение до вашата бизнес страница. Можете да настроите автоматизирани отговори. По този начин, ако някой ви пише, Facebook Messenger ще изпрати обратно съобщение с автоматичен отговор (това, което сте създали). Често тези автоматизирани съобщения казват нещо просто, като: “Благодарим Ви, че се свързахте с нас! Някой ще ви отговори в рамките на 24 часа.” Дори семпли реакции като тази помагат за изграждането на доверие и близост между бизнеса и потенциалните, или вече съществуващи клиенти.
Социалната мрежа Instagram е собственост на същото лице, което притежава Facebook, и има 500 милиона ежедневни активни потребители. Марк Зукърбърг, главен изпълнителен директор на Facebook, видя толкова голям потенциал в платформата за споделяне на снимки и видео, че я купи само 18 месеца след стартирането й за 1 милиард долара. А тя продължава да расте и до днес.
Тъй като Instagram е собственост на Facebook, отново наблюдаваме достъп до добре познатата широка потребителска база и рекламна платформа, подобно на приложението Messenger. Но тук има и сериозен набор от органични ползи. Впромче, когато използваме термина “органичен”, имаме предвид функциите, които можете да използвате или резултатите, които можете да постигнете, без да плащате директно за тях. Във Facebook трябва да плащате за рекламни кампании, ако искате да увеличите последователите си и да увеличите обхвата на страницата и публикациите в нея. Това прави Instagram чудесна възможност за фирми без или с малък рекламен бюджет.
Освен това говорим за визуална платформа, в която можете да пускате само публикации, включващи снимки и видеоклипове. Това работи във ваша полза като бизнес, тъй като хората запомнят 80% от това, което виждат, за разлика от това, което четат или чуват.
Ако вашият бизнес попада в творческа индустрия от какъвто и да било вид или е насочен повече към жените, тогава Pinterest е социалната медийна платформа, в която искате да бъдете. Има 175 милиона активни месечни потребители. От тези потребители 81% са жени, а 93% от активните потребители посочват, че използват приложението, за да планират покупки. 87% пък заявяват, че са си купили нещо именно заради Pinterest.
Рецепти за храна, статии за начина на живот, вдъхновение за сватба и идеи за облекла са едни от най-търсените материали там. И въпреки че рекламната платформа не е толкова напреднала, колкото при Facebook, можете да използвате платени реклами, за да увеличите обхвата на публикациите си. Но Pinterest има и някои органични възможности, които други социални платформи не предоставят. Органичният обхват се определя от броя на ключовите думи в публикацията и дали те съвпадат с това, което потребителят е търсил. Това дава възможност на бизнеса да планира стратегически съдържанието с думи, които се търсят много, без да се правят големи разходи.
Snapchat
Snapchat е приложение, което позволява на потребителите да изпращат снапчатове (снимка или видеоклип) директно към друг потребител или към тяхната история. Снапчат, изпратен директно до друг потребител, може да бъде прегледан само веднъж, но историята се вижда до 24 часа след публикуването й. Ако вашият целеви пазар до голяма степен се състои от младежи, вероятно трябва да се насочите именно натам. Има над 300 милиона месечни активни потребители и 187 милиона ежедневно активни потребители, а 71% от тези потребители са на възраст под 34 години. Почти половината от тях са на възраст между 18 и 24 години.
Snapchat споделя предимството на Instagram за визуалното съдържание, тъй като публикациите задължително трябва да включват или снимка, или видео.
YouTube
Това е видео платформа, която позволява на потребителите да гледат видеоклипове и /или да ги качват. YouTube има 1,57 милиарда месечни активни потребители, което дава възможност на бизнеса да споделя съдържанието на компанията с повече от 30 милиона ежедневни активни потенциални клиенти.
Подобно на Instagram, Pinterest и Snapchat, от YouTube има полза основно за визуалното съдържание. Но за разлика от другите сайтове за социални медии, които изброихме досега, той е собственост на Google. Поради това има достъп до рекламната платформа на техноогичния гигант.
Видео платформата имитира компанията майка, тъй като можете да оптимизирате търсенето на публикациите с подходящи ключови думи. Без да се налага да харчите допълнителни средства за рекламиране, можете да направите така, че вашите клипове да се класират по-напред в търсачката, като включите популярните ключови думи в заглавието, описанието на видеоклипа и таговете.
Twitter е една от по-старите социални мрежи и класически медийни платформи и има 330 милиона месечно активни потребители. Можете да публикувате снимки и видеоклипове заедно с текст с ограничен брой символи. Тази социална мрежа е най-известна с актуализациите в реално време. Тя е чудесно място за ангажиране на нови клиенти чрез използването на хаштагове. Това е огромно предимство, чрез което потребителите ще ви намират много лесно и ще се превръщат в общност.
Ако вашият бизнес следва B2B модел, тогава LinkedIn може да бъде мощен инструмент за вас. Тази социална мрежа има 250 милиона месечни активни потребители. И тъй като се счита за социална медийна платформа за бизнеса, хората често включват по-точна информация за своите работодатели, работни позиции, служебни имейл адреси и телефони и други данни, отколкото в други социални медийни платформи, които се използват по-скоро за лична употреба и забавление.
Google Plus
Google Plus, подобно на YouTube, е друга платформа за социални медии, която е собственост на Google. За разлика от всички останали социални медийни сайтове за бизнеса в този списък, тя може да играе много съществена роля в повишаването на SEO класирането ви по органичен начин.
Публикуването в Google Plus редовно не само ще излага вашата компания на своите 395 милиона месечни активни потребители, но също така ще помогне на Google да ви класира на челните места при търсене, познавайки уебсайта ви и неговата мисия отлично.
Yelp
Yelp рядко е първото приложение, за което някой мисли, когато говорим за социалните мрежи, но е в този списък, защото е много важно за имиджа на вашата компания. Има 145 милиона месечни посетители, а тези посетители включват хора, които искат потвърждение от уста на уста дали вашият бизнес е добър или лош. Поради естеството на Yelp, това дава на екипа ви шанса да запази репутацията си блестяща, като се насърчават положителните отзиви. При отрицателните пък може да разговаря с потребителите, като се достига до консенсус и появилите се проблеми се решават бързо и дипломатично.
По този начин изграждате усещане за прозрачност и доверие у хората си и това може да бъде ключово при задържането на клиентска база.
В заключение
Това са първите 10 социални мрежи, които ви препоръчваме да опитате с цел рекламиране на вашия бизнес и комуникация с клиентите. Не забравяйте, че вече е невъзможно да имате успешна фирма, без тя да е видима в някой от тези канали. Надяваме се да сме ви ориентирали за това коя мрежа за какъв тип бизнес е подходяща и да бележите успехи в избраните от вас приложения.