Кога вашият уебсайт е истински успешен?

Наистина ли имате успешен уебсайт, защото успехът в края на краищата е всичко, към което се стремим, независимо как точно го дефинираме. Както в личния си, така и в професионалния живот, всички ние искаме да бъдем първи – или поне едни от първите. Затова е много важно как точно разбираме и измерваме този успех. Дори когато вече имате свой собствен уебсайт и той функционира добре за нуждите на вашия бизнес, критериите, по които го оценявате, могат да бъдат неясни и субективни. Ето защо ще споделим с вас най-важните параметри, които трябва да следвате, за да знаете, че се движите в добра посока и имате успешен уебсайт.

Имате ли ясни цели?

На първо място трябва да си отговорите на въпроса дали вашият уебсайт е създаден и понастоящем е поддържан точно така, че да си партнира на високо ниво с нуждите и очакванията ви. Това означава, че още при изработката му, уеб дизайнерът е разбрал отлично какво точно искате да постигнете и се е постарал да изгради пространство, което може да ви го осигури. Без да знаете точно какво искате да постигнете, шансовете ви да се радвате на успешен уебсайт и високи постижения ще бъдат лоши.

Трябва да бъдете честни пред себе си. Живеем в свят, в който почти всеки бизнес има онлайн присъствие. В момента в интернет съществуват над 1,8 милиарда уебсайта, като броят им непрекъснато се увеличава. Но пък нарастването на конкуренцията носи голям интерес към изследването на факторите за успех.

Като начало, всеки успешен уебсайт се нуждае от добре дефинирана продуктова стратегия. Стратегията определя тона на всички дейности и дава контекст, който помага при вземането на решенията за дизайна. А след това свържете целта с бизнес идеята. Целта на уебсайта е да служи за подпомагане на мисията на компанията.

Бъдете конкретни

Вместо да казвате нещо като „Искам да имам силно онлайн присъствие“, помислете за това: „Нашият уебсайт трябва да е място, където потребителите да подават сигурни заявки за нашите услуги. Нашата цел е 50% от поръчките да бъдат направени онлайн, а не по телефона“. Провеждайте изследвания на конкурентите. Посочете интернет адресите на други фирми, които смятате за успешни, и се опитайте да установите защо те са такива във вашите очи.

Освен това, стремете се да създадете продукт, фокусиран върху потребителя. Тъй като посетителите са тези, които определят успеха на даден уебсайт, те трябва да бъдат в центъра на вниманието. Опитайте се да разберете какво съдържание биха искали да получат, какви са навиците им за сърфиране (как предпочитат да взаимодействат с уебсайта) и нивото на техническата им компетентност. Това знание ще ви помогне да комуникирате, макар и индиректно, с тях по-добре.

Да градите с успех

Преди да се спрем на критериите, които могат да ви послужат за оценка на уебсайта, първо ще ви припомним как изобщо да изградите успешен уебсайт, още с първоначалната си концепция. По принцип колкото по-добро е първото впечатление, толкова по-голям е шансът потребителите да останат по-дълго в страницата и да продължат да се връщат в нея и за в бъдеще. Но ако първото впечатление е отрицателно, то може да накара потребителите да искат да избягват взаимодействие с продукта ви в продължение на години.

А как да оставите доброто първо впечатление? Добър дизайн. Първите впечатления са близо 90% свързани с дизайна. Независимо, че е невъзможно да се посочат еднозначни параметри, които да гарантират положително развитие на бизнеса ви, можем да се съсредоточим върху фактори, които да създадат чудесно първо впечатление: качество на съдържанието, използваемост и визуална естетика.

Съдържание с високо качество

За един успешен уебсайт съдържанието е също толкова важно, колкото дизайна: това е причината хората да го посещават. Повече от 95% от информацията в мрежата е под формата на писмен език. Дори ако сайтът ви е красиво проектиран, той не е нищо повече от празна рамка без добро съдържание. А то трябва да бъде увлекателно, авторско и информиращо читателя.

Предоставяйте информацията, която вашите потребители очакват да видят. Например, ако проектирате уеб адрес за верига от ресторанти, повечето посетители ще очакват менютата на ресторантите, както и карти, показващи къде се намира всеки един от обектите. Вероятно е да потърсят и мненията на други потребители за качеството на облсужването.

В този ред на мисли, е много важно да си партнирате с фирма за SEO оптимизация, която ще направи така, че чрез качествено съдържание вашият сайт и публикациите в него ще излизат на челните места при търсене чрез ключова дума. Сред другите полезни съвети са да избягвате твърде дълги текстове без изображения и да разделяте материалите с подзаглавия.

Избягвайте и разсейване. Човешкото око веднага разпознава движещите се обекти и ги проследява. Подобни елементи като анимирани банери или видеорекламиране могат да привлекат вниманието на потребителите и да го отвлекат от вас. Затова поставете акценти върху сайта с минимални отклонения. Не забравяйте също, че качественото съдържание включва още подходящи изображения и видеоклипове с високо качество.

Информация за връзка

Улеснете хората да стигнат до вас. Това изискване звучи доста очевидно, но все пак е добре да напомним, че е доста типична ситуацията посетителите да търсят информация за връзка и да не намират такава. Не позволявайте това да се случи. Оставете телефонен номер, имейл адрес и адрес за контакт, лесно достъпни и актуални.

Добра навигация

Добрата навигация е един от най-важните аспекти за успешен уебсайт. Дори и най-красиво проектираният ще бъде безполезен, ако потребителите не могат да се ориентират добре и да намерят това, което търсят. Когато разработвате навигация, помислете кои са най-важните страници за посетителите и как ще се придвижват от една страница в друга. Следвайте очакванията на потребителите – създайте предсказуема структура за навигация и я поставете там, където потребителите очакват да я видят. Намалете общия брой действия, които потребителите трябва да извършат, за достигнат до целта си. Опитайте се да следвате правилото за „трите кликвания“, което означава създаване на структура, която ще позволи на потребителите да намерят търсената от тях информация в рамките на три натискания върху мишката.

Бързо време за зареждане

Потребителите нямат желание да чакат. Бавното зареждане е една от основните причини посетителите да напускат интернет страниците и да не се връщат към тях никога повече. Средностатистическият посетител ще изчака само няколко секунди за зареждане. Ако нищо не се случи през това време, той ще отиде на друго място.

И още нещо. Бавното зареждане не само създава неприятно впечатление за потребителите, но и влияе върху класирането в търсачките.

Разбира се, това са само част от многото и детайлни изисквания за един успешен уебсайт. Понякога създаването на уебсайт е истинско изкуство! Ето защо трябва да държите тясна връзка с дизайнерите, научавайки всички важни стъпки и следейки за тяхното правилно изпълнение. Когато това вече е изпълнено и вашият екип е доволен от крайния резултат, и след като уебсайтът е официално влязъл в експлоатация, има различни начини да проверите как работи той и дали носи очакваните ползи за предприятието ви.

Критерии за оценка на успешен уебсайт

Ще ви представим няколко от най-важните критерии, които могат да ви ориентират за това как се движи уебсайтът ви и достига ли реално до потребителите по начина, по който бихте искали да се случи това. Запомнете, че те не са крайна оценка, и затова текущите данни не бива нито да ви разочароват, нито да ви накарат да се отпуснете в работата си. Въпреки това те могат да бъдат ясен показател за слабостите, върху които вие и екипът ви би трябвало да поработите.

Брой посетители (и техния източник)

Един от ключовите показатели за проверка е броят на посетителите, които сайтът ви отчита всеки месец. Да накарате хората да дойдат при вас винаги е първата стъпка, нали? Проверявайте пиковете в трафика или внезапното намаляване. Когато видите голямо увеличение, ще искате да знаете откъде идва то. Ако пък видите голям спад в посещенията, ще искате да разберете възможно най-бързо как и защо това се е случило.

Също така проверете как точно посетителите стигат до вашия сайт. Кой е източникът, който ги насочва? Намират ли сайта ви чрез органично търсене в Google, например, или от социални мрежи и външни линкове в медиите?

Bounce rate

Този термин отчита какъв процент от потребителите ви са влезли в сайта и са го затворили веднага, без да отварят други страници в него. Това може да включва посетители, които кликват върху външна връзка в уеб страницата, натискат бутона за връщане на браузъра, въвеждат друг URL адрес в браузъра, затварят прозореца на браузъра или раздела или не взаимодействат с уеб страницата за дълго време, при което сесията изтича. Трябва да разберете дали посетителите, които достигате, се задържат в сайта или напускат веднага. Направили ли сте скорошна промяна или актуализация, която може да е довела до по-висок процент на отхвърляне от потребителите? Ако е така, вижте дали можете да намерите решение на проблема.

Разгледайте източниците и определете кои са посетителите с най-високи проценти на отхвърляне. Разбирането на тези данни ви помага да направите подобрения и да се фокусирате повече върху източници, които изпращат качествен трафик към сайта ви.

Средно време, прекарано на страница

Колко време прекарват посетителите на страниците ви? Ако времето е твърде малко, защо е така? Направете всичко възможно, за да знаете, че привличате интереса им за по-дълго време, защото това е начинът те да продължат да се връщат.

Честота на кликване по СТА

Т. нар. призиви за действие или саll to action (CTA) са критичен аспект за всяка уеб страница. Трябва да насочите посетителите си към следващото нещо, което искате да правят (напр. „изтегляне сега“, „вижте повече“, „добавете в кошницата“). Ако няма висока честота на кликванията, то трябва да направите необходимите подобрения, така че посетителите ви да направят следващата стъпка към това да станат и клиенти.

Опитайте се да използвате цветове и графики, които се открояват, но не изглеждат като досаден спам. Поставете своите призиви за действие така, че да изглеждат достатъчно интригуващи, за да щракнат посетителите върху тях. Това е рискова игра, която изисква упражняване на много баланс, но след като направите някои тестове, ще разберете кой е работещият за вас инструмент.

Прогрес

Както вече казахме, първото нещо, което винаги трябва да се питате, преди да започнете да работите, е „Какви са целите?“ Проследяването на напредъка ви към тези цели е също ключово важна част от метричната система. Всички те трябва да са измерими, постижими, реалистични и навременни.

В заключение

Трябва да знаете, че дали наистина имате успешен уебсайт е нещо повече от това как изглежда той отвън. Всъщност измерването на успеха му изисква задълбочен поглед върху анализите и данните на месечна, седмична или дневна база. И за да разберете как се справяте, трябва да следите изкъсо цялата статистика, както и да бъдете наясно какво точно ви показва тя. Само така ще можете да поправяте грешките си и да затвърждавате силните си страни.

За щастие, вече има достатъчно данни и ресурси на един клик разстояние. Не губете повече време!

абонамент за маркетинг новини

Абонирайте се за ежемесечния бюлетин на Дигитална агенция SEOMAX

Вие ще получавате:

  • компилация от полезни статии за онлайн маркетинг и развитие на онлайн бизнеса
  • новини и информация за специализирани събития

Посочете email, който четете редовно!

TOP