Обявлението на Илон Мъск, че има намерение да купи Twitter, което той направи на 14 април 2022 в същата платформа, хвърли в шок интернет потребителите по цял свят. Всички бяхме наясно, че промени ще има и те ще бъдат фундаментални. След редица противоречиви решения и скандални обявления на новия си собственик, компанията-монополист в микроблогинга претърпя сериозни сътресения. Днес, малко повече от година след финализиране на придобиването, социалната платформа, ребрандирана под името Х, търпи видими неуспехи.
И така, кой ще наследи короната на Twitter? Това е въпросът, който всички си задаваха дълго време. А претенденти не липсваха – Bluesky, Pebble and Spill, Mastodon… В края на 2023 обаче везните убедително се накланят в полза на най-новата социална платформа, разработена от мегакорпорацията на Марк Зукърбърг, Meta. Разбира се, става дума за Threads.
Главозамайващи резултати
Новата социална мрежа е дело на екип от мениджъри, дизайнери и разработчици на Инстаграм. Още в края на 2022 те започват да проучват възможността за добавяне на текстова функционалност към Инста. Малко повече от половин година по-късно техният труд е представен пред широката общественост под името Threads.
Новата социална мрежа става достъпна едновременно за потребителите в САЩ и още 99 държави по целия свят на 5 юли 2023, а нейният успех още от самото начало е забележителен! Само за ден след обявяването, тя успява да спечели 30 милиона потребители, с което побеждава рекорда на ChatGPT и се превръща в най-бързорастящата платформа в света. Към началото на декември, потребителите вече са над 140 милиона.
Вероятно успехът на Threads е закономерен. Все пак платформата е разработена от компания с дългогодишен опит и безспорна експертиза в създаването и управлението на социални мрежи. В допълнение, обвързването ѝ с четвъртата най-популярна платформа в света, Instagram, ѝ дава уникалното предимство да се възползва от нейната огромна потребителска база, наброяваща над 2 милиарда активни профила.
Разширение към европейския пазар
На 14 декември най-после се случи и още едно дългоочаквано събитие: Threads стана достъпна и за потребителите от Европейския съюз. Забавянето от почти половин година беше наложено от все по-строгите закони за защита на потребителите и техните лични данни, които ЕС налага. Може би именно спазването на закони като GDPR и DMA подтикват разработчиците да включат в своята нова платформа функция, която рядко виждаме в социалните мрежи, а именно възможността Threads да бъде използвана без регистрация.
Първи впечатления
След нарастващата хегемония на визуалните публикации и видео съдържанието, Threads прави рязък завой обратно към текста като основа на взаимодействието между хората. Това, макар и до известна степен изненадващо, всъщност допълва портфолиото на Meta. Интересно е да се отбележи, че още в процеса на регистрация, компанията-създател заявява визията си за интегриране на многобройни социални платформи в едно цялостно, органично изживяване за потребителите.
На пръв поглед дизайнът на приложението има дървовидна структура. Всяка публикация може да получи отговор. А всеки отговор може да получи допълнителни коментари. Ориентирането в дискусията обаче е все още далеч от интуитивно. Фактът, че само ден след обявяването на новата мрежа, в официалния ѝ канал в Инстаграм се появява публикация, обясняваща различните елементи на Threads предполага, че не един потребител се чувства объркан от нейната логика. В момента платформата до голяма степен отразява хаотичността на живото общуване между много хора. Предстои да видим дали в бъдеще дизайнерите на компанията ще доразвият изгледа, така че той да бъде по-четим и лесен за проследяване.
Какво може да се публикува в Threads?
Въпреки фокуса си върху текста като изразно средство, платформата позволява публикуването на съдържание в няколко разнообразни формата. Ето какво можете да публикувате в новата платформа:
- текст до 500 символа
- аудио съобщения
- кратки видеа (с дължина до 5 минути)
- снимки
- анкети
Предвид факта, че платформата е разработена от екипа на Инстаграм, важно е да подчертаем, че тук съществува възможността да се публикуват линкове към външни сайтове.
Какво е “нишка”?
Новата платформа въвежда и своя собствена терминология. Много от думите са същите, които се използват и в другите социални мрежи, с леки нюанси, наложени от логиката, по която функционира Threads.
- публикация – единица медия или текст, публикувани в платформата;
- отговор – коментар, публикуван към чужда публикация или нишка;
- препубликуване/репост – споделяне на чужда публикация в личния профил;
- цитат – споделяне на чужда публикация, заедно с коментар към нея на личния профил.
Най-важният термин несъмнено е “thread” или “нишка”. Той означава дискусия или поредица от последователни свързани публикации, които могат да обхващат разнообразие от теми. От обсъждане на актуални въпроси до споделяне на творчески проекти, нишките предлагат възможност за себеизразяване и взаимодействие с определена общност. Независимо дали става въпрос за образователни ресурси, лични истории или разпространение на новини, важно е съдържанието да бъде ангажиращо, ясно и в съответствие с правилата и логиката на платформата.
Използването на нишки за обсъждането на актуални теми и споделянето на лични преживявания са за момента най-разпространените начини за ангажиране на аудиторията. Все повече професионалисти от сферата на образованието, изкуството, шоубизнеса и дори учени се присъединяват към новата социална мрежа, като използват тази платформа, за да споделят своето творчество или да осведомят аудиторията за напредъка по своите проекти.
Какво отличава Threads от другите социални платформи?
Според нейните създатели, целта на Threads е да насърчи стойностното взаимодействие между хората и по-задълбоченото взаимодействие на създателите на съдържание с тяхната аудитория. Постигането на тази цел става посредством органични интеракции в реално време: нишките еволюират с помощта на приноса на всеки нов потребител към тях.
Платформата се стреми да стимулира читателите да участват активно в дискусията, като отговарят на отделни части от нишката или добавят свои мисли, въпроси и мнения по темата. Действително, текстовият формат, както и значително по-големите обеми, които една публикация може да съдържа (в сравнение с Туитър/Х например), създават предпоставка за по-ангажиращо и задълбочено общуване. Дали този потенциал обаче ще бъде реализиран в по-голяма степен тук, отколкото в другите социални мрежи, предстои да се види.
Друга важна разлика между Threads и преките му конкуренти, която бегло споменахме вече, е възможността платформата да бъде използвана без регистрация. Разбира се, този вариант на употреба ограничава част от функциите ѝ: потребителите могат само да четат публикациите, но не и да ги харесват, споделят или да пишат свои собствени.
Допълнителна особеност, която няма как да не споменем, са доста разширените потребителски настройки. Преминаването на профила от публичен в поверителен режим става с един клик. Важна допълнителна екстра е възможността да се извеждат коментари, съдържащи определени думи, в отделна скрита папка.
Какво вещае бъдещето?
Въпреки своя огромен успех, Threads има нужда от още около 100 милиона нови потребители, за да настигне лидера в микроблогинга, Twitter/X. Въпреки силния си старт, в последните месеци растежът на новата социална мрежа претърпя значително забавяне. Със сигурност потенциалът на европейския пазар ще доведе до нов голям скок на потребителската база. Дали обаче това ще бъде достатъчно, предстои да разберем.
За момента разработчиците на Threads са впечатляващо отзивчиви към реакциите на потребителите, като се стремят да добавят най-желаните нови функционалности максимално бързо. Ние със сигурност ще следим с огромен интерес развитието на най-новата социална мрежа.