В случай, че някога сте питали защо някои от уебсайтовете се класират по-високо в търсачките спрямо всички останали, тогава трябва да знаете, че това е резултат от инструмент за дигитален маркетинг, наречен оптимизация за търсачки (search engine optimization, SEO). Това е стратегия, при която търсачките намират и класират вашата интернет страница по-високо от големия брой различни сайтове при въвеждането на ключова дума или фраза от потребителя.
Ползите от този вид стратегия за бизнеса са доказани във времето, но, разбира се, всяко нещо има и своите минуси, които трябва обективно да споменаваме. Ето кои са добрите и лошите страни от използването на SEO оптимизация във вашия маркетингов план.
Непрекъснат поток от безплатен трафик
Безплатен означава, че вие наистина не плащате за активност във вашия сайт, както е при други бизнес модели, например плащането за клик (pay-per-click, РРС) или с рекламирането чрез Google Ads.
С инструментите за анализ и отчитане ще видите ясно намаляване на разходите за реклама и увеличение на трафика. Това е категоричен начин за увенчаване с голям успех на вашите бизнес усилия. SEO ще ви даде резултати и веднага щом започнете своите усилия в тази насока, трафикът ще расте и расте с постоянна скорост. Използвайки инструменти за проследяване на посещенията на вашия сайт, можете ясно да наблюдавате как все повече хора научават за вас. И още по-важното – купуват от вас.
SEO стимулира растежа на бизнеса ви и често ви дава по-висока възвръщаемост на инвестициите от класическите реклами!
Не забравяйте, че интернет е огромно и бездънно пространство и начинът за оцеляване на бизнеса в тази среда е да си осигурите повече видимост. Според някои експерти, SEO стратегията би могла да позволи на бизнеса ви да увеличи растежа си с до 59%, достигайки купувачите, които използват търсачките като Google, за да търсят продукти и услуги. Ето защо SEO често се сравнява с инвестирането в недвижими имоти – възвръщаемостта може да бъде наистина невероятна, когато си изиграете картите правилно.
Статистиката сочи, че ако получите например 1000 кликвания от SEO, около 2-4% от тези посетители ще се превърнат в купувачи, което често може да доведе до по-добра възвръщаемост на инвестицията ви. Този по-висок процент на конверсия е само едно от предимствата на оптимизацията за търсачки, трудно може да бъде съпоставено с друга форма на маркетинг.
Завършен вид на марката
Класирането в горната част на страницата с резултати от търсенето в Google създава предпоставки да превърне вашия сайт в разпознаваема марка. Колкото по-надалеч сте в класацията на Google, толкова по-малък шанс имат потребителите да запомнят или пожелаят вашия бранд.
Ще получавате достъп до важни данни
Използвайки оптимизация на търсачките като част от вашия бизнес план, ще имате достъп до много ценна информация, която ще ви позволи да се усъвършенствате във времето и да постигате все по-високи резултати.
Информацията за клиента е изключително значима в този бизнес и именно тя е базата да не спирате да развивате дейността си, така че все повече хора да са доволни от вас.
Създават се нови пътища за по-малки фирми
Световната мрежа очевидно е един от най-бързо развиващите се пазари в глобалната икономика, но не значи, че е оставена е без надзор. Един проспериращ SEO план ще ви даде силите да намерите нови пазари и да разгърнете бизнеса си дори и в чуждестранни икономики.
SEO е ценно за социалните медии
Уебсайт с висока класация в търсачките ще бъде предпочетен от социалните медии. Ето защо връзката между SEO и социалните медии не е тайна, поне не за експертите в областта. Популярността на социалните медии е печеливша за всчики SEO цели, а SEO увеличава видимостта и на социалните медии.
И така, ето накратко ползите от оптимизацията на търсачките:
- Постоянно увеличаване на трафика на уебсайтовете;
- Като се намира на челните места в Google, уебсайтът ви лесно става марка;
- В сравнение с PPC и други платени реклами, разходите са сравнително ниски;
- С добро направено SEO, вие се откроявате сред 1 милиард уебсайтове в мрежата;
- Средно 67,60% от кликванията на потребителите отиват за първите 5 резултата в Google. Можете лесно да привлечете клиентите на конкурентите си;
- Ще изведете бизнеса си на следващо ниво с постоянни резултати.
А кои са недостатъците от използването на SEO за вашия уебсайт?
Понякога отнема време, докато дойдат първите резултати
Вероятно най-разпознаваемият недостатък при използването на SEO за бизнеса е умереният период от време за постигане на желани първи резултати от вашето начинание. Всичко това може да отнеме седмици или дори месеци. В случай, че се нуждаете от бързи резултати на момента или смятате, че чакането не си заслужава, тогава SEO може да не е най-подходящото решение за вас.
Имайте предвид също, че резултатите може да не съвпадат напълно с това, което сте очаквали. Алгоритъмът на Google се променя много често, поради което резултатите не са последователни и трябва постоянно да надграждате работата си.
Възвръщаемостта на инвестицията също може да се забави
Понякога е необходимо малко повече време, докато постигнете осезаеми резултати от вашите SEO начинания, в някои случаи това важи и за възвръщаемостта на инвестицията (return on investment, ROI). Това може да не е от полза за независимите компании, които изискват трупането на големи доходи в краткосрочен план.
Конкурентоспособността изисква инвестиции
Очаквано, SEO не е напълно „безплатен“ инструмент за дигитален маркетинг. Малко вероятно е да се справите сами с това начинание, тъй като то се извършва от експерти и специализирани в областта компании, на които ще трябва да платите за услугите. Но няма безплатен обяд, нали?
Няма гаранция, че ще работи на 100%
Нареждането в първата от страниците с резултати на търсачките ще бъде сред най-важните цели, които трябва да постигнете с вашия SEO план. Оптимизацията на търсачките обаче не дава 100% гаранция, че всеки, който ще отвори сайта ви, дори да е на челно място, ще стане и ваш клиент.
Зависите от волята на алгоритъм
Почти никой не знае истински сложните детайли около алгоритъма на Google. Това, което според вас има значение в класирането за търсене (и това, което специалистите препоръчват), понякога може да бъде обратното на действителността. Само Google има пълен контрол над тези процеси.
Вие със сигурност нямате контрол върху това колко дейности ще произвеждате и какъв вид движение ще получите от всичките си SEO начинания, нито колко точно ще се увеличат посещенията на сайта ви и продажбите на вашите стоки и услуги. Следователно, най-големият недостатък на SEO е липсата на пълен контрол. Вие зависите до голяма степен и от волята на алгоритъма.
Можете да бъдете наказани
Google винаги е непредсказуем с актуализации като Panda, Penguin, Hummingbird, Fred. Многобройните усилия, положени от специалиста по оптимизация на търсачки, могат буквално да бъдат съсипани за една нощ, ако бъдат санкционирани за нарушения. Ето защо трябва да сте сигурни, че действате изцяло в съответствие с етичните и бизнес правила на технологичния гигант.
Както вече споменахме, SEO все пак остава изключително добър източник на насочване на трафик към големи уебсайтове и е добре да бъде част от цялостната ви дигитална маркетингова кампания. Въпреки това, представените вече плюсове и минуси на SEO ще ви покажат с много по-добра перспектива как можете да разберете използването на оптимизацията на търсачките, да знаете върху какво да наблегнете и какво да отбягвате. Запознавайки се с всички предимства и недостатъци, сега вече можете да решите дали да вложите повече усилия в този канал или да балансирате между SEO и други канали за дигитален маркетинг, насочени към постигане на общите ви бизнес цели.