Оптимизация на сайт – това е комплекс от методи, които ще направят сайта не само интересен, удобен за потребителите и полезен, но и разбираем и близък за търсачките.
Оптимизация на сайт е способ за „помирение“ на търсачките със сайта, способ, който ще накара търсачките да „уважават“ сайта и да го избират, като му предлагат първите позиции в резултатите от търсенето. Целта на оптимизацията на сайт е извеждането му в топ – в първите десет отговора, разположени на първата страница. За да може търсачката да реагира на сайта подобаващо, трябва да се изучат нейните алгоритми и да се определят моментите, които са особено важни, и след това да се осъществят дейностите, които отговарят за удовлетворяване на тези условия.
Оптимизация по цвят
Практиката вече е създала доста широк набор от техники, които могат да манипулират търсачката, но по своята коректност, законност, те са различни. В тази връзка възникват три класа оптимизация на сайтовете за търсачките:
• черна
• сива
• бяла
Черната оптимизация включва набор от техники, които се отличават с явна коректност, много от тях са забранени, някои представляват са просто измама на системата. Към сивата оптимизация се отнасят методите, които не са забранени, но са потенциално некоректни. В случай, ако черната или сивата оптимизация е намерена от търсачката, сайтът ще бъде обект на глоба или забрана. Бялата оптимизация са легални методи, които взаимно се допълват и дават стабилен резултат. Бялата оптимизация е насочена към това, посетителите и търсачките да поставят висока оценка.
Вътрешна оптимизация на сайт
Бялата оптимизация на сайт предполага, че оптимизатора има работа с полезен сайт, пълен с уникално съдържание. И в този случай оптимизацията се разделя на две части: вътрешна и външна. Към вътрешната оптимизация се отнася работата с мета-таговете (мета-тег Desciption, мета-тег Keywords) ясно структуриране на сайта, правилно проектиране на началната страница, карта на сайта, навигационно меню. Особено внимание се отделя на работата с ключовите думи. Тя започва с определяне на семантичното ядро, формулиране на ключовите думи, разпределянето им по страниците на сайта. Оформлението на съдържанието също трябва да се извършва според определени изисквания, които влияят на крайното класиране на сайта. Още един важен момент е вътрешното свързване на страниците, което има свои собствени характеристики и те трябва да бъдат взети под внимание от оптимизатора.
Външна оптимизация на сайт
Външната оптимизация преди всичко се състои в увеличаване на референтната маса на сайта, т.е. в получаване на връзки от други сайтове. Методите за получаване на тези връзки са различни и може също да се отнесат към черна, сива, бяла оптимизация. Търсачките с повишено внимание се отнасят към внезапното увеличение на връзки, предполагаемо купени връзки. Външната оптимизация, проведена с нарушения, може да стане повод за наказание.
Search Engine Optimization не е замразени комбинация. Тя е фокусирана върху алгоритми за търсене, и тези алгоритми се променят често, за да се противодейства на черната оптимизация. Заедно с актуализацията се добавят и нови тайни на оптимизация на уеб сайтове, уточняват се старите.