Поддръжка на социални мрежи! Сами или от професионалист? – мнението на SEOMAX

маркетинг екип SEOMAX

Днес все по-често бизнесите се възползват от широките възможности, които дигиталният маркетинг предоставя, за да се развиват успешно и реализират по-големи печалби. Една от дилемите, която стои пред собствениците е дали сами да поддържат страниците си в социалните мрежи, или да се доверят на специалист. Експертното си мнение в интервю по темата споделят Християна Петкова – Marketing Manager и Стефка Георгиева – Senior Marketing Specialist в Дигитална агенция SEOMAX.

Какви са най-често срещаните грешки, които можем да допуснем, ако решим сами да поддържаме страниците си в социалните мрежи?

Х.П.: Една от най-често срещаните грешки е изборът на неправилно съдържание за аудиторията. Много е важно на база нея и интересите ѝ да определим какъв тип публикации ще се прилагат. Много е важен и копирайтинг текстът с Call To Action фрази. Понякога в желанието си да грабват вниманието, добавят много емотикони, които създават негативно усещане у потребителите.

Друга често срещана грешка е пренасищането с рекламни публикации. Под такива имам предвид публикуване на продукти с описание към сайта, представяне на компанията и конкретни услуги. Потребителите оценяват полезната информация за тях като статии, полезни съвети, развлекателно видео.

Понякога се забравя главната функция на социалните мрежи – да комуникираме един с друг. Прякото задаване на въпроси в публикациите, изказване на мнение помага за ангажираността на аудиторията с бизнеса. По този  разбират и повече за своите потенциални клиенти.

С.Г. : Основната грешка, която допускат повечето собственици на бизнеси е, че обикновено съдят за клиентите си по-себе си, т.е. смятат, че това, което се харесва на тях, ще се хареса и на крайния потребител. Често пъти, резултатите от подобни тестове сочат точно обратното.

Също така, ако не сте изцяло отдадени на сферата, може да пропуснете някои от функционалностите на дадена платформа, които са изключително полезни. Тези възможности са десетки за всяка отделна социална мрежа. Много е трудно човек, който не е специалист в това, да е наясно с всички възможности и алгоритми. Дори при публикуването на Facebook постове има специални изисквания, с които повечето хора не са запознати.

Картинка и текст отдавна не са достатъчни, за поддръжка на профил в която и да било социална мрежа.

По повод рекламите… Там грешките са много. Например, клиентите търсят рекламата на собствения си бизнес в Google. Това, че не я виждат, не означава, че тя не съществува. Специално за Google рекламите, обяснението и механизмът на работа е изключително дълъг и специфичен за обяснение. Това е нишова част от дигиталния маркетинг, за която се изисква много опит, средства, инвестирани в професионално развитие, и разбира се – изразходвани бюджети, за да може даден човек да се нарече специалист.

Какви са ползите, ако  предпочетем услугите на специалист?

Х.П.: Поради две главни причини се обръщат към нас партньорите. Първата е знанията, които имаме за онлайн платформите. Нашите познания и умения ни помагат да използваме маркетингови похвати, които с годините сме тествали и са показали  добър успех.

Втората причина е това, че за да има устойчив резултат, е необходим цял екип от специалисти в сферата на онлайн рекламирането, копирайтинга, SEO, графичен дизайн. Затова често фирмите предпочитат да аутсорснат това към агенция, отколкото да наема 4-5 служители.

С.Г. : О, те са много! Освен, че освобождавате личното си време от тези задачи, специалистите следят всички промени в различните канали и винаги са запознати с актуалната информация. Понякога тези промени са жизненоважно за някои бизнеси. Но самите предимства ще изброя съвсем накратко:

  • Специалистът умее да борави със специализиран софтуер, за който ще са Ви необходими месеци да разучите;
  • Специалистът умее да чете и анализира резултатите с цел непрестанно да подобрява резултатите на Вашия бизнес;
  • Специалистът има задълбочени умения и години практически опит. В процеса на работа и боравенето с бюджети, той е натрупал знания, които ги няма описани в нито един курс или обучение;
  • Също така, работи в екип, така че ако има проблем по акаунта Ви, за Вас ще се погрижи не един човек, а цял екип от професионалисти;
  • Също така, се ползват различни онлайн инструменти, които често пъти са финансово недостъпни за малкия и среден бизнес. Ежемесечният разход за платени инструменти на месец, в някои случаи, може да достигне петцифрени суми;
  • Специалистът знае как да представи Вашия бизнес по привлекателен начин в онлайн пространството.

Например, в нашия отдел постоянно се обучаваме допълнително, чрез семинари, уебинари, курсове и други. И след това обменяме знанията по между си, обяснявайки на колегите кои са новите неща, които сме научили или забелязали. За човек, който работи сам, това е практически невъзможно.

Как да открием добър специалист, който да управлява социалните медии на нашия бизнес?

 Х.П.: Много добър подход е посещението на конференции. Там се запознавате с различни специалисти, лектори и изложители, които представят своите услуги.

С.Г. : Доста сложен въпрос. Най-добре можете да разберете дали човекът срещу Вас е компетентен от въпросите, които Ви задава. Ако някой заяви, че иска да поддържа социалните Ви мрежи или рекламните Ви акаунти, преди да Ви е задал няколко въпроса, свързани с бизнеса Ви, можете да се усъмните.

Добрите специалисти разпитват много и пресмятат още докато Вие говорите. Работата ни е математика, статистика, анализ и креативна част. И все пак, най-важното нещо са резултатите. Понякога се случва така, че ако имате сгрешен бизнес модел в самата основа или вътрешнофирмен проблем, дори и най-добрите специалисти не могат да Ви помогнат. Добрият специалист Ви съветва и консултира.

Какво е важно да знаем, когато започнем съвместна работа с маркетинг специалист?

 Х.П.: Важно е да се получи добро взаимодействие между маркетинг специалиста и компанията. Добрите резултатите зависят от това, продукта/услугата и уменията на специалиста.

С.Г.: Това, че наемате човек или фирма, които да се грижат за маркетинга на Вашия бизнес, не означава, че всички отговорности от Вас отпадат. Важно е да помагате на този човек или екип да си свърши работата качествено. Неминуемо ще възникват въпроси, на които Вие ще трябва да отговорите или ще са необходими материали, които би следвало Вие да предоставите.

И може би най-важното нещо, което трябва да знаете, е че трябва да си имате доверие. Специалистите взимат компетентни и добре обосновани решения. Колкото по-голяма свобода им давате, толкова по-добре за тях. Но ако ограничавате действията на маркетолозите, не им давате свобода за тестване дори на банери и текстове, то няма как да извлекат най-подробна и обоснована информация и анализ. А това влияе и на крайния резултат. Да наемете маркетолог е същото като да наемете бавачка за детето си. Наблюдавайте какво се случва, но няма как да нямате доверие на този човек.

Какви резултати можем да очакваме и колко скоро?

 Х.П.: Зависи от това на какъв етап е бизнесът. Ако е новостартиращ бизнес, е по-трудно да се определи времето за постигане на резултат. В другите случаи е възможно да се очаква резултат между 3-тия и 6-тия месец от работата по проекта.

С.Г.: Резултатите са различни в зависимост от всеки бизнес, бранш и бизнес модел. Няма как да гарантираме 50% ръст на всички клиенти за първите три месеца, например. Но колко скоро можем да ги очакваме? Обикновено между 3-тия и 6-тия месец вече се постигат по-добри резултати, тъй като има натрупана информация за анализ. За нов онлайн магазин, който тепърва стартира дейност, е добре да се изчака половин година.

абонамент за маркетинг новини

Абонирайте се за ежемесечния бюлетин на Дигитална агенция SEOMAX

Вие ще получавате:

  • компилация от полезни статии за онлайн маркетинг и развитие на онлайн бизнеса
  • новини и информация за специализирани събития

Посочете email, който четете редовно!

TOP