Google Analytics (съкратено GA) е безплатна уеб услуга, предоставена от Google за съставянето на детайлна статистика за посетителите на уебсайтове. Статистиката се събира на сървъра на Google, а тези които го използват само слагат свой Javascript код на страниците на своя уебсайт.
Искате да повишите възвращаемостта от сайта си, да решите бизнес проблем или просто да си набавяте повече информация за по-кратко време?
Колкото по-бързо анализирате данните си, толкова по-адекватно и бързо може да действате при нужда. По този начин едновременно може да подобрите позитивния ефект или да ограничите негативния от всяка ситуация. И в двата случая печелите.
В тази публикация ще Ви представим 12 стратегии, които ще Ви помогнат да подобрите анализаторските ви възможности.
Преди всичко трябва да сте сигурни, че анализираните данни не са грешни. Няма смисъл да се правят анализи на грешни данни. Постарайте се да имате добър разработчик или наемете външна агенция, за да сте сигурни, че всичко, което се измерва в Google Analytics е коректно.
След този увод, нека започнем със съветите.
1. Задайте си бизнес въпрос
Първото и може би най-важен съвет, който можем да ви дадем е:
„Винаги започвайте анализа си с въпрос.“
Без значение дали използвате Google Analytics или друг аналитичен инструмент, първо трябва да знаете какво искате да решите с анализа. Така че не си губете времето просто да гледате в Google Analytics. За да решите проблем, първо трябва да осъзнаете какъв е проблема и тогава да го търсите.
2. Поставете си цели и целеви стойности
Може да Ви звучи смешно, но се срещат много акаунти в Google Analytics, които:
• Нямат определени цели
• Целите не са определени правилно
• Целите са определени без целеви стойности
Трябва да определите целите и целевите стойности за тях предварително. Конфигурирайте целите си в своя Google Analytics акаунт, както и стойностите, които искате да постигнете за всяка цел.
Препоръчително е това да се прави не само за глобалните цели, а и за по-малките микро цели.
Нека Ви дадем един прост пример с Amazon.com
• Директните продажби са глобалната им цел
• Продажбата на ваучери за подарък индиректно водят до продажби(и добавят нови клиенти). Това е микро цел.
3. Настроите алармите си
В Google Analytics има два типа аларми:
• Автоматични аларми
• Потребителски зададени аларми
Автоматичните са създадени за Вас от Google Analytics. Те ще Ви помогнат да забележите големи промени в данните си, както и факторите, които предизвикват тези промени.
От друга страна потребителски зададените Ви помагат да наблюдавате конкретни промени. Тези аларми се задават от Вас и Вие контролирате кога искате да бъдете известени.
Има няколко неща, които трябва да настроите:
• Име на алармата: Изберете подходящо име на алармата.
• Период: Ден, седмица или месец.
• Имейл известяване: Включете и други хора, които имат достъп до вашия акаунт и имат нужда от това известие.
• Мобилно известие: Това е опция ако живеете в САЩ.
• Приложи върху: Целия трафик на сайта или отделни сегменти, които желаете да се наблюдават.
• Условия на алармата: Тук указвате при какви условия да бъдете известени.
4. Автоматизирайте проследяването на кампания в Google Analytics
Автоматичното проследяване от Google Analytics може да е всичко, от което се нуждаете, или изобщо да не Ви влезе в употреба.
В Google Analytics има три трафик канала, които се измерват по подразбиране:
• Директен трафик от отметки или директно вписване на името на сайта Ви в полето на браузера.
• Реферали: Трафик, идващ от линкове в други домейни
• Органичен: Органичен(неплатен) трафик от търсещи машини.
Трябва да положите малко повече усилия ако искате да измервате и останалите канали по правилния начин.
Google AdWords става лесно проследим като свържете акаунтите си в AdWords и Google Analytics.
Непроследени обаче остават:
• Съдружници
• Платени банери
• Имейли
• Офлайн кампании и други.
Те може да станат проследими като се добавят няколко параметъра на Google Analytics в края линка на началната Ви страница:
• Campaign Source (utm_source)
• Campaign Medium (utm_medium)
• Campaign Term (utm_term)
• Campaign Content (utm_content)
• Campaign Name (utm_campaign)
5. Научете всичко за мерките и измеренията в Google Analytics
Мерките и измеренията са градивните елементи на (почти) всеки доклад в Google Analytics. Не всички мерки и измерения работят добре заедно. Поиграйте с тях и разберете кои работят добре за вашия бизнес.
Не забравяйте да запазите любимия си шаблон за последваща употреба.
6. Научете се да използвате изразите по подразбиране
Изразите по подразбиране са много мощен инструмент в Google Analytics и ние от Seomax ви препоръчваме да научите колкото може повече за тях.
Те могат да ви помогнат при:
• Ефективно филтриране на данните Ви
• Поставяне на филтри
• Определяне на цели
• Определяне на сегменти и други.
Използвайте готови Dashboards, за да генерирате идеи
По наше мнение таблата на Google Analytics определено имат нужда от подобрение в различни сфери. Въпреки това, те могат да са ефективни, ако ги настроим както трябва.
Може да използвате готови табла от източници като:
• Google Analytics Solution Gallery(включва и къстъм отчети и сегменти)
• Dashboard Junkie
Още веднъж спестяваме време, което може да използваме в анализ на данни и оптимизация на сайта ни.
7. Уголемете екрана си за данни
Вие можете да персонализирате екрана си според нуждите си. В повечето случай ще ви е нужен малък навигационен панел(от ляво) който да е отворен. Въпреки това, когато извършвате анализа на данните си, може да Ви е неприятно да има разсейващи елементи. При анализа, може да свиете навигационния панел (бутончето в горния ляв ъгъл), което ще Ви осигури повече работно пространство.
Това може да Ви е полезно при анализ на големи обеми от данни (особено когато отчетът Ви съдържа три измерни и други комбинирани метрики).
Бележка: Можете да натиснете „m” за да уголемите екрана си; цъкнете още един път за да се върне в оригиналния размер.
8. Използвайте търсачката в навигационния панел
Вместо да използвате навигационния панел, може директно да търсите любимите си отчети в търсачката. С търсачката може да търсите сред:
• Стандартни отчети
• Потребителски отчети
• Запазени преки пътища
Ще намерите търсачката за много полезна, особено ако сте напреднал потребител на Google Analytics, който е запомнил имената на повечето отчети и преки пътища в Google Analytics.
9. Използвайте отчети в реално време
Нека предположим, че сте служител в голяма компания и шефът ви иска да анализирате нова онлайн кампания.
Ще трябва да гледате в „нормалните“ отчети за да получите най-точния поглед върху кампанията.
Въпреки това, отчетите в реално време са много полезни когато искате да надникнете набързо върху хода на кампанията.
Ето пример:
• Трябва да поставите специфична цел за своята онлайн кампания
• Навигирайте до Real-Time в Google Analytics.
• Кликнете на Conversions.
• Изберете целта, която ще се приложи върху кампанията.
Последвалия отчет Ви дава ясна индикация за хода на кампанията в последните 30 минути.
10. Задавайте въпроси
Имате нужда от вдъхновение за решаване на пъзела?
Може да получите много полезна обратна връзка ако задавате умни въпроси към клиентите си, колегите или дори приятел. Поставете анализа в правилния контекст и ще се справите много по-добре. И не се плашете, че ще зададете прекалено много въпроси. Няма да стане!
Това е приложимо не само в уеб анализа, а и във всички сфери от живота.
Задаването на въпроси е жизнено важно за личния растеж.
11. Дайте си почивка
Забелязвали ли сте как понякога забивате докато правите анализа си?
Не можете да работите ефективно много часове подред, без да си дадете почивка. Много хора мислят, че могат, но реалността е, че умората се отразява изключително пагубно на производителността. Ако искате да сте продуктивни давайте си почивки. Това ще Ви помогне и да се отърсите от напрежението, а и може да роди нова идея.
12. Автоматизирайте отчетността си в Google Analytics
Важно е да следите най-важните показатели на Вашия бизнес, но трябва да минимизирате времето за създаване на отчетите си.
Как обработвате данните си? Като ги експортирате в Excel или друг статистически софтуер?
Преместете данните си в среда, в която можете лесно да работите с тях, както и да анализирате бързо големи масиви от данни. Това ще подобри в голяма степен скоростта Ви.
Изградете си определен модел, по който да се движите, когато разработвате отчета си, и с всеки следващ отчет, нещата ще стават по-бързо.
Екипът на SEOMAX се надява, че са ви дали нови и полезни съвети, които да ви помогнат по-бързо и лесно да анализирате данните си в Google Analytics.