През изминалата година станахме свидетели на революционен технологичен скок. Значителното подобрение на невронните мрежи и изкуствения интелект, в съчетание с все по-широкото разпространение на Internet of Things (интернет на вещите) промени из основи ежедневието ни на много нива. С все по-органичното навлизане на мрежата в реалния живот, оптимизацията за търсачки също претърпява промени. Днес ще разгледаме водещите SEO тенденции, които ще изиграят ключова роля през новата 2024 година. Нашата цел е да Ви информираме и помогнем да усъвършенствате своите стратегии през настоящата година.
Тенденция 1: Voice search optimization
Гласовото търсене не е новост – то е разработено от Google още през 2011 година. И ако в ранните дни тази технология беше далеч от съвършена, днес тя е значително по-точна, а гласовото разпознаване на Google включва 119 езика. Паралелно с все по-доброто разбиране на човешката реч от компютрите расте и разпространението на устройства, които могат да използват тази технология: от мобилни телефони и лаптопи до дигитални асистенти като Siri и Alexa. В резултат на това, гласовото търсене заема все по-значимо място.
И това не е учудващо: търсенето с помощта на говор е до три пъти по-бързо от писането, което го прави лесно и удобно за употреба. В редица ежедневни ситуации, например по време на шофиране, то е и значително по-безопасно. И така, през изминалата година 58% от потребителите са намерили местни фирми чрез гласово търсене, а 71% от потребителите казват, че предпочитат да правят заявки за търсене посредством гласа си, вместо да пишат.
Как се отразява това развитие на SEO? Типичното гласово търсене съдържа средно 29 думи, които включват предимно дълги и по-сложни ключови словосъчетания. За да отговори на такъв тип запитвания, Google разчита до голяма степен на featured snippets (представени фрагменти) и knowledge graphs/panels (извадките с подробна информация относно търсенето, които обикновено се намират в дясната част на компютърния екран в резултатите от търсенето – SERP). Ето защо, ако искате да се възползвате от потенциала, който гласовите запитвания отварят пред бизнеса, трябва да работите върху оптимизирането на сайта си за този тип елементи.
Тенденция 2: Създаване на съдържание с помощта на АI
В края на 2022 за пръв път изкуственият интелект, под формата на чатбот, стана достъпен за широката общественост. През изминалата година неговата употреба стана ежедневие за огромната част от хората, а гигантите в бранша влязоха в открито съревнование за усъвършенстването му.
Немалко собственици на уебсайтове започнаха да използват тази иновация, за да създават по-голямата част от своето съдържание (а в някои случаи дори и цялото). И докато в началото мнозина се питаха дали Google няма да наказва съдържанието, генерирано от изкуствен интелект, в течение на годината стана ясно, че това най-вероятно няма да се случи. Въпреки това, технологичният гигант открай време дава приоритет на качественото съдържание, като още от 2014 г. включва в своите препоръки концепцията EAT (Expertise – Authority – Trust, англ.: Експертиза – Авторитет – Доверие). През 2022 добавя още един елемент – Experience (Опит). С други думи, целта на EEAT е да бъде класирано съдържание, което е полезно и ангажиращо за потребителите.
Всичко това означава, че ако искате да се откроите от конкуренцията, трябва да използвате потенциала на изкуствения интелект стратегически. Някои от най-полезните приложения включват:
- Изготвяне на кратки задания за съдържание за копирайтъри. С тяхна помощ професионалистите могат да разберат по-бързо структурата, ключовите думи и целта на материала, който трябва да бъде написан.
- Генериране на идеи за съдържание с по-малко усилия. По този начин се спестява време за проучване и брейнсторминг. Инструментите за създаване на идеи за съдържание могат да помогнат за преодоляване на блокажа, който мнозина от нас изпитват пред белия лист (или празния екран).
Когато създавате съдържание с изкуствен интелект, е важно да отчетете ограниченията на тази технология. Често AI допуска не само фактологични, но и граматически грешки. Това е особено валидно при запитванията на български език. Ето защо препоръчваме винаги да проверявате фактите и да редактирате из основи текстовете, генерирани с помощта на ChatGPT или други подобни инструменти.
Тенденция 3: Local SEO and Hyperlocal Targeting
Хиперлокалното таргетиране прави още една стъпка напред в локалната SEO оптимизация, като се фокусира върху изключително точни географски области (например квартали, улици или конкретни места в района). То включва адаптиране на маркетинговите усилия и съдържанието, за да се отговори на специфичните нужди и интереси на хиперлокалните общности.
При все по-ожесточената конкуренция онлайн, хиперлокалното таргетиране е отлична стратегия за малкия бизнес, който не може да се конкурира с огромните маркетинг бюджети на големите компании. То таргетира общностите, които се намират в непосредствена близост и е идеално за бизнеси като квартални магазини, ресторанти и кафенета, салони за красота и др.
Хиперлокалното таргетиране се фокусира върху дълги ключови изрази, които включват 2 важни елемента: услугите, които предлага бизнесът и точната локация, на която се намира. Например, ако отваряте японски ресторант на ул. Папрат в София, (в зависимост от честотата на търсене) можете да таргетирате изрази като:
- суши ресторант на улица Папрат
- суши сетове на ул. Папрат
- японски деликатеси близо до ул. Папрат
- терияки пиле в района на ул. Папрат
Хиперлокалната оптимизация се прави на няколко нива. Първият елемент, разбира се, са текстовете на вашия уебсайт. Не по-малко важно е оптимизирането на Google Business профила – включително късото и дългото описание на бизнеса. Съдържанието на блога ви би могло да включи теми интересни за локалната общност – например “Един романтичен ден в Драгалевци”, а линкбилдинг стратегията може да използва сътрудничество с местни бизнеси в близост до вашата локация – например хотели.
Хиперлокалното таргетиране има огромен дългосрочен потенциал, тъй като може не само да увеличи оборота ви, но и да обогати вашата клиентска база с потребители, които лесно биха могли да се превърнат в редовни клиенти.
Тенденция 4: Visual Search Optimisation
Визуалното търсене е технология, задвижвана от изкуствен интелект, която позволява на потребителите да намират информация, продукти или услуги, като просто качват изображения или правят снимки чрез камерите на устройствата си. Тя позволява на потребителите да научат повече за света около себе си, например:
- Какво е дървото, което расте пред съседния блок?
- Кой е брандът, чието лого не познават?
- Къде могат да намерят продукти в определен стил – особено в категории като мода, мебели и дори автомобили?
Статистиките сочат, че 36% от потребителите използват визуално търсене, когато пазаруват в интернет. Ето защо, макар тази SEO стратегия да има предимства за множество ниши, през 2024 тя е абсолютно задължителна за онлайн магазини. Силно препоръчителна е също така и за компании, които спонсорират различни събития, защото би могла да увеличи възвращаемостта на подобен род инвестиция.
Тенденция 5: Video SEO
Преди по-малко от десетилетие средното ежедневно потребление на онлайн видео съдържание едва достигаше 15 минути. Днес то е впечатляващите 84 минути на ден, а броят зрителите продължава прогресивно да расте, като в края на 2023 г. достига почти 3,5 милиарда! Това прави видеото некоронования крал на интернет.
Видеосъдържанието е лесно за възприемане, ангажиращо, предлага завладяващи истории и по-голяма достъпност за хората, които изпитват затруднение с четенето. Ето някои важни данни, които трябва да знаете:
- 96% от хората са гледали обяснително видео, за да научат повече за даден продукт или услуга.
- 89% от хората казват, че гледането на видеоклип ги е убедило да купят продукт или услуга.
- 79% от хората казват, че гледането на видеоклип ги е убедило да купят софтуер или приложение.
- 91% от хората казват, че искат да видят повече онлайн видеоклипове от марки през 2023 г.
Може би се питате какво е специфичното при оптимизацията на видео? Всъщност, тя е доста по-различна от тази на уебсайтове. Причината е, че най-често видеото се консумира от потребителите в специализирани платформи като YouTube или социални мрежи като TikTok, Instagram и дори Facebook. И макар да не е излишно да оптимизирате своето видео съдържание и за търсене в Google, по-важното е то да бъде лесно за намиране именно в YouTube (който впрочем се явява втората най-популярна търсачка в света след Гугъл). Това означава, че трябва да проведете отделно проучване както на ключовите думи, така и на тагове, подходящи за вашето видео съдържание.
Тенденция 6: Authority
Както вече споменахме, с експоненциалното увеличаване на съдържанието генерирано от изкуствен интелект, търсачките все повече ще предпочитат уебсайтове, които се възприемат от потребителите като авторитетни и заслужаващи доверие. Това означава, че дългите експертни статии, които са проучени отлично, ще се превръщат във все по-ценен актив.
Ето какво отличава съдържанието като експертно, според препоръките на Google:
- Предоставя оригинална информация, изследване или анализ;
- Представлява съществено, пълно и изчерпателно описание на темата;
- Предоставя проницателен анализ или интересна информация;
- Избягва копиране или пренаписване други източници, като дава значителна добавена стойност;
- Заглавията предоставят описателно, полезно резюме на съдържанието, като избягват преувеличението или шокиращите формулировки (т.нар. clickbait);
- Страницата стимулира читателя да я запази или препоръча на приятел;
- Съдържанието е на достатъчно високо ниво, за да бъде отпечатано в списание, енциклопедия или книга.
- Текстът предоставя значителна стойност в сравнение с други страници в резултатите от търсенето.
- Характеризира се с отличен правопис, граматика и стил на изразяване;
- Представя информацията по достоверен и авторитетен начин;
- Материалът е написан или прегледан от експерт, добре запознат с темата;
- Не съдържа фактологически грешки.
Тенденция 7 : Core Web Vitals – INP
Една от основополагащите ценности на Google като компания е фокусът върху потребителя и прогресивното подобряване на неговото преживяване онлайн. Поради огромния пазарен дял на компанията, тази цел в годините беше важна движеща сила за еволюцията на интернет като цяло. През 2020 технологичният гигант обяви нов важен елемент от своя алгоритъм за класиране на сайтове: Core Web Vitals. Става дума за съставна метрика, която включва 3 важни критерия за интерактивност:
- Largest Contentful Paint (LCP): Този критерий измерва времето, за което се зарежда най-големият елемент на страницата.
- Cumulative Layout Shift (CLS): Измерва неочакваното изместване на оформлението на страницата по време на зареждане.
- First Input Delay (FID): Финалният елемент отчита времето, необходимо на браузъра, да отговори на първото взаимодействие на потребителя със страница (например кликване, при компютрите, или докосване при мобилните устройства). Идеалните стойности за FID са под 100 милисекунди.
Включването на FID към Core Web Vitals беше огромна стъпка напред, защото даде на разработчиците начин да измерват отзивчивостта на един уебсайт така, както я изживяват реалните потребители. Още на следващата година обаче Google започна да търси начини да преодолее познатите ограничения на този критерий.
Така, през 2022 беше представена алтернатива: Interaction to Next Paint (INP). След известен период на тестване беше обявено, че през март 2024 новата метрика окончателно ще замести FID. Това означава, че собствениците на уебсайтове трябва да се адаптират към тази промяна, ако искат да запазят своето класиране или да го подобрят. Тази новост, разбира се, е важна за всички, но е критична за онлайн магазини и други интерактивни уебсайтове.
Тенденция 8 : Answer Engine Optimization (AEO)
AI и чатботовете променят начина, по който потребителите търсят и намират информация. Наличието на чатботове, интелигентни асистенти и гласово търсене стимулира потребителите все повече да търсят незабавни отговори на своите въпроси, без да е необходимо да кликват до уеб страница. Това е т.нар. “търсене с 0 кликвания”. Изследване на SEMRush от 2022 сочи, че 57% от мобилните и 25% от десктоп търсенията са именно от този тип.
И така, за да продължаваме да бъдем в крак с новите SEO тенденции, можем да използваме Answer Engine Optimization (AEO), за да адаптираме нашето съдържание и да се подготвим за бъдещето. Става дума за дял от SEO, който се фокусира върху трансформирането на съдържанието така, че то:
- да предоставя директни отговори на запитванията от потребителите;
- да гарантира четливост и лесно обхождане от AI асистентите.
По този начин можете да увеличите видимостта на своя уебсайт за двата основни типа “answer engine” (“търсачка на отговори”), а именно генеративните чатботове (като ChatGPT и Bard) и дигиталните асистенти (като Siri и Alexa).
Най-важната предпоставка за успех в тази стратегия е да откриете въпросите, които вълнуват вашата целева аудитория, като използвате резултатите от този анализ, за да планирате и вашата стратегия за цифрово съдържание. Допълнителни елементи при AEO включват използването на формат въпрос-отговор и имплементирането на структурирани данни и Schema markup.
Тенденция 9: Google Search Generative Experience (SGE)
Представянето на Search Generative Experience беше една от най-вълнуващите новини на конференцията Google I/O през май 2023. Целта на нововъведението е да се отговаря на комплексни потребителски запитвания с незабавни, генерирани от AI резултати. Заявката е сериозна, а през изминалата година бяха направени и няколко обновления на технологията. Въпреки това тя все още е в своя начален стадий. Ето защо е рано да правим същинска оптимизация за SGE. Въпреки това, SGE и AI без съмнение ще оформят бъдещето на търсенията с Google. А качественото съдържание ще бъде онова, което адресира директно потребителските заявки, като същевременно включва експертен анализ от авторитети.
Тенденция 10: Актуализиране на съществуващо съдържание
С бързо нарастващата конкуренция и скоростта на създаване на съдържание, една стара, но често пренебрегвана стратегия отново ще заеме централно място на SEO сцената. Става дума за редовното опресняване и актуализиране на вашето съдържание. Това е тактика, на която Hubspot обръща внимание още през 2018. Впоследствие няколко световни SEO експерти (включително Браян Дийн от Backlinko) публикуват материали за впечатляващите резултати, които са постигнали с нейна помощ.
Мнозина създатели на съдържание попадат в капана на идеята, че няма нищо по-важно от това да публикуват нови статии. Но генерирането на текст става все по-бързо (благодарение на генеративния изкуствен интелект), а поради това се съкращава и периодът на актуалност на онлайн съдържанието.
Обновяването на съществуващи статии има редица предимства, включително:
- подобрява “оценката за свежест” (freshness score) на сайта ви;
- може да подобри съществуващите ви позиции в резултатите при търсене;
- достига до нови аудитории;
- позволява ви прогресивно да подобрявате качеството на своето съдържание.
Разбира се, не всеки материал може или пък си струва да бъде обновен. Ако обаче вашият сайт съдържа публикации, които не губят своята актуалност във времето (например: “Kак да подобрим класирането си в резултатите на Google?”), тяхното периодично освежаване е една от най-добрите инвестиции, които можете да направите.
Често Задавани Въпроси относно SEO тенденциите
Струва ли си все още SEO Оптимизацията през 2024 г.?
SEO не просто продължава да заслужава да инвестирате в нея, а е по-необходима от всякога. Причината е именно експоненциално нарастващото количество съдържание в мрежата и все по-силната конкуренция онлайн.
Ще убие ли AI SEO Оптимизацията на сайтове?
В последните няколко десетилетия SEO преживя бурна трансформация: от елементарно насищане с ключови думи до комплексна наука, която включва стратегии за съдържание, техническа оптимизация и изграждане на отлични обратни връзки. При всяко голямо обновление на алгоритъма за търсене на Google, песимистите се питаха “Дошъл ли е краят на SEO?” Но този край така и не идваше. Вместо това, оптимизацията еволюираше, за да се адаптира към новите изисквания на търсачките, потребителите и технологиите. Най-вероятно именно това ще се случи и сега, когато изкуственият интелект обещава да промени из основи множество аспекти – не само на интеракцията ни с технологиите, но и живота ни като цяло.
Ще съществува ли SEO след пет години?
Разбира се! Оптимизацията за търсачки несъмнено ще бъде значително по-различна, отколкото е сега, но това не е нещо лошо. Ние със сигурност ще следим развитието на SEO тенденциите идните години с огромно вълнение и любопитство.