User experience (UX) или потребителско преживяване е изключително важен термин, с който всеки собственик на сайт или електронен магазин трябва да е добре запознат, ако иска да постига високи резултати в онлайн пространството.
Съществуват множество сложни определения, но казано на разбираем език user experience е понятие, което обхваща всички аспекти на взаимодействието на потребителите с вашия сайт, включително и предлаганите от вас продукти и услуги.
Защо това е важно? Отговорът е съвсем прост. Ако вашият сайт предостави добро потребителско преживяване, това значително повишава възможността посетителите да ви се доверят и да направят поръчка или запитване. Обратно, ако потребителите не са удовлетворени и изпитват затруднения да използват сайта – по всяка вероятност те ще изберат продуктите или услугите на някой от вашите конкуренти.
Ключовият въпрос тук е как може да повлияете на посетителите на вашия сайт или онлайн магазин, така че техният опит да е положителен и те да извършат желаното от вас действие? Като отговорите на техните очаквания, нужди и изисквания, предоставите им лесен за използване сайт и отстраните проблеми, които биха имали негативно отражение върху потребителското преживяване. За всичко това може да ви помогне извършването на професионален UX анализ.
Анализът на потребителското поведение е процес, свързан със събирането и оценяването на данни относно начина, по който потребителите взаимодействат с вашия сайт, с цел подобряване на потребителското изживяване. Крайният резултат от този анализ са ефективни препоръки и решения, които може да приложите на практика и да постигнете измерими и по-високи резултати за вашия онлайн бизнес.
UX анализът е мощен инструмент, който ще ви позволи да навременно да откриете съществуващи проблеми, базирани на анализа на данни, като и да получите професионални съвети за добри практики, които ще ви помогнат да постигнете високи нива на потребителско удовлетворение. Ако се колебаете дали инвестицията в анализа на поведението на потребители си струва, в следващите редове ще изброим някои основни негови предимства, които ще ви помогнат да прецените сами:
За да може наистина да си представите ползите от анализа на потребителското преживяване, опирайте само за миг да излезете от ролята си на собственик или маркетинг мениджър на вашия сайт и да се поставите в обувките на обикновен потребител. Кое е първото нещо, което ще забележите, когато отворите някоя начална страница? Точно така, дизайнът.
Още преди да сте прочели и една дума от текста, вие вече ще се обходили визуално сайта и е много вероятно дори да сте си изградили мнение за него. Ако видите визуално оформление, което подсказва, че никакви промени не са правени по страницата в последните няколко години, ако липсват изображения или пък други основни елементи, като лого например, много вероятно е този сайт да не спечели вашето доверие. Какво бихте направили, ако сайтът ви се струва неактуален или дори съмнителен? Проучванията показват, че повечето потребители просто ще потърсят това, което им трябва, другаде.
Освен дизайна, още един фактор е от ключово значение за доброто потребителско преживяване – това е именно добрата навигация между отделните страници. Тя трябва да е достатъчно ясна и дори интуитивна, за да може потребителите бързо да открият продукт, услуга или друга информация от която се нуждаят. Проучванията на потребителското поведение са категорични за важността на навигацията, като посочват, че 61% от посетителите твърдят, че ще напуснат сайта, ако не могат да открият нуждата им информация достатъчно бързо.
UX анализът може да бъде изключително ценен източник на информация, който да ви помогне да валидирате вашите идеи, що се отнася до дизайна и навигацията. Доверявайки се на специалисти да извършат този анализ, много точно могат да бъдат засечени пропуски, както и да бъдат открити техники и практики, които работят много добре за вашата целева аудитория.
Практиката е показала, че понякога нещо на пръв поглед дребно, може да е създаде сериозни загуби за вашия бизнес. Например, завършването на поръчката в няколко дълги стъпки може да е причина потребителите във вашия онлайн магазин да не завършат поръчките си и това да намали вашите приходи. В крайна сметка клиентът винаги има право, нали така? А ако трябва да запомните само едно единствено нещо за съвременните потребителите, то това е, че са нетърпеливи и искат всичко да се случва максимално бързо.
Професионалният UX анализ ще ви помогне да откриете причините, които отблъскват потенциалните ви клиенти и да подобрите техния опит с вашия сайт. Колкото по-добър е той, от гледна точна на потребителско преживяване, толкова по-голяма е възможността да привлечете и задържите нови аудитории, да превърнете посетителите в лоялни клиенти и да бъдете препоръчани. С други думи, не само ще предотвратите загубите ви, но имате потенциала да увеличите възвращаемостта на инвестицията ви.
От значителна полза е и възможността да опознаете вашите клиенти по-добре. Колкото повече се развива вашият бизнес, толкова повече нови потребители стават част от вашата аудитория. С постоянно променящите се изисквания от тяхна страна и високите очаквания, които съвременните онлайн потребители имат, да познавате добре не само техните демографски характеристики (като пол, възраст, семейно положение и др.), но и да разбирате какво харесват, какво търсят, как използват сайта ви, е ценно предимство. Събраните от анализа обобщени данни може да използвате, за да промените и разширите вашата маркетингова стратегия, както и да направите нужните подобрения по сайта, за да увеличите конверсиите.
Посетителите идват на сайта ви и веднага излизат? Причините за това могат да са разнообразни, но резултатът е един – по-висока степен на отпадане. Освен че това намалява възможността да превърнете тези посетители в клиенти, има и още един сериозен проблем. Търсещите машини като Google, активно работят, за да предоставят на потребителите релевантни резултати от търсенето. За тях големия процент отпадащи потребителите на сайт е негативен сигнал, който би навредил на вашия ранг в класирането. Затова е важно да наблюдавате тези метрики и да потърсите причинените за увеличаващите се проценти навреме.
Всички ползи, които вече изброихме по-горе могат да ви донесат силно конкурентно предимство. Разбирайки вашите потребители, отговаряйки на техните очаквания и желания, то значително увеличавате шансовете си да се превърнете в предпочитания онлайн магазин или сайт, който потенциалните клиенти в дадената ниша ще изберат. Да предоставите отлично потребителско изживяване е задача, която изисква регулярно да полагате усилия, но инвестицията на време и ресурси си струва, за да развиете вашия бизнес и да увеличите приходите си.
Ако до този момент не сте били запознати с този анализ и никога не сте го прилагали на практика, логичният въпрос, който изниква, е кога е необходимо да направите UX анализ.
Обичайно повечето собственици на сайтове осъзнават необходимостта от извършване на такъв тип анализ, когато се вече започнат да се появят различни признаци. Такива могат да бъдат негативни отзиви от клиенти, получени в социалните мрежи, популярни форуми и имейли с оплаквания, свързани с използването на сайта.
Също така, друг алармиращ признак, че нещо не е наред и трябва да предприемете спешни действия, това е високата степен на отпадане. Bounce rate или степен на отпадане е показател, който отчита процента на посетителите, които напускат дадена страница, без по някакъв начин да са взаимодействали с нея – т.е не са отворили линк, не са разгледали друга страница и т.н. Стойности на този показател над 56-70% се смятат за високи и дават сигнал на търсачките, че вероятно нещо не е наред с вашия сайт, което ще окаже негативно влияние и върху класирането ви. Затова е важно да не отлагате, а да установите причината навременно и да отстраните проблемите.
Други признаци, които подсказват, че сайтът ви има проблем с потребителското изживяване, могат да са намаляване на запитванията, увеличаване на броя на незавършените поръчки (т.нар. изоставени колички), по-малко реализирани продажби и като цяло намаляване на приходите от онлайн търговия.
Ако през последните няколко години не сте правили редизайн на сайта или не оптимизирате редовно информацията, поместена на него, това също може да ви даде сигнал. Периодичните промени в дизайна на сайта са необходими не само за да изглежда той добре, но и за да отговори на променящите се очаквания и изисквания на онлайн потребителите.
Разбира се, това не е изчерпателен списък, но в общи линии може да ви даде добра представа кога вашият сайт спешно се нуждае от UX анализ.
Влошаването на ключови показатели не бива да е единствената причина да предприемете тази крачка, защото това е сигнал, че даден проблем се е появил от дълго време и вече е започнал да ви носи загуби. Затова в идеалния случай е добре анализът да се извършва регулярно, особено когато сте реализирали някакви промени по сайта, работите за привличането на нови аудитории и т.н.
Имате нужда от допълнителна SEO консултация?
За да получите максимални ползи от UX анализа, трябва да се уверите, че той е извършен от професионалисти, които притежават нужния опит в тази сфера. Специалистите на Дигитална агенция SEOMAX разполагат с широка експертиза и ще ви помогнат откриете пропуските, които ви пречат пълноценно да ангажирате потребителите и да генерирате повече конверсии.
Нашият анализ на потребителското преживяване следва предварително утвърдени стъпки, които ни помагат да идентифицираме съществуващите проблеми, отговорни за незадоволителното представяне на сайта или онлайн магазина. Нашите специалисти ще направят цялостен преглед на сайта ви от перспективата на клиент, използвайки нужните инструменти (Heatmaps, анализ на потребителски сесии и т.н.), за да проучат в детайли потребителското поведение на вашата аудитория, за да анализират и открият както добрите практики, така и проблемни елементи, които влияят негативно на вашето онлайн представяне.
Нашата услуга обръща детайлно внимание на потребителската пътека на вашите клиенти, затова и част от анализа е фокусиран именно върху констатиране на проблеми, свързани с формите за поръчка на сайта. Те могат да бъдат основната причина за това да наблюдавате изоставени колички и по-малко продажби.
След направата на UX анализът вие ще получите конкретни съвети и добри практики при използване на сайта от клиент, които ще ви помогнат да подобрите удовлетворението на вашите потребители. Също така, нашите специалисти ще ви дадат полезни насоки за правилното позициониране на категории и продукти на сайта. Ще получите и списък с предложения за визуални промени, които биха подпомогнали задържането на клиента на сайта, като и полезни инструменти, които биха повишили вашите продажби.
Специалистите на SEOMAX ще изготвят за вас и насоки за проследяване на потребителското поведение, които бихте могли да приложите на практика, за да продължите да получавате важна информация за това как потребителите взаимодействат с вашия сайт и навременно да откриете евентуални пропуски или по-съществени проблеми със сайта.
Доверете се на нашия дългогодишен опит и експертиза и изберете професионален анализ на потребителското поведение от SEOMAX!
Препоръчително е регулярно да се прави UX анализ, тъй като той ще ви позволи да откривате слабости във вашия сайт, както и да следите и опознавате по-добре поведението на вашите клиенти.
Задължително да този анализ да бъде направен, винаги когато се правят съществени промени по дизайна и навигацията на сайта, както и ако забелязвате влошаване на съществени показатели като конверсии, приходи, степен на отпадане, отзиви от клиенти и др.
Анализът на потребителското поведение има потенциала да донесе значителни ползи за всеки бизнес След направата на анализа вие ще разполагате с ценни сведения за потребителското поведение. Също така, ще получите насоки, съвети и добри практики, изготвени от специалисти в сферата, които ще може да приложите веднага и в кратък срок да подобрите представянето на вашия сайт и да увеличите приходите ви.
Нуждаете ли се от тази услуга ? Пишете ни !
Моля, попълнете полетата от формата и ние ще се свържем с Вас при първа възможност.