Понякога изработката на сайт, който е красив и функционален, не е достатъчна. Ще трябва да играете различни роли, според ситуацията и клиента, с който работите.
Една от най-честите роли, които ще трябва да играете, е тази на учител. Може да е просто като, да обясните колко и какви негови нужди се задоволяват с изработката на сайт. Много често обаче, частта с учителството е малко по-нюансирана.
Понякога ще се случва да работите с клиент, които изобщо не разбира от технологии. И често, когато някой се опитва да постигне нещо, извън неговата професионална област, той става човек, с който е трудно да се работи.
Как тогава може да накарате клиента да се чувства комфортно в такава ситуация? Трябва да сте едновременно и учител и психолог.
Слушайте и определете важните въпроси
Първата Ви задача е да изградите комфортна среда, в която клиентът бива изслушван. Понякога просто трябва да изслушате клиента и да задавате уточняващи въпроси. Ако по настоящем те имат сайт, от който не са доволни, разберете защо не са доволни.
Преминете отвъд въпросите, които са чисто за дизайна. Може да откриете, че клиента има проблеми с обновяването на съдържанието, както и с цялата система за управление на съдържание. Може би съществуващия сайт не е достатъчно гъвкав. Може дори да има липса на доверие или слаба комуникация между клиента и предишния дизайнер. Разберете какво е предизвикало настоящите проблеми.
Тази информация ще Ви даде добра представа за нуждите на клиента и спрямо нея, ще можете да работите по-добре заедно.
Обяснете процеса
Понякога е много трудно да се обясни какво правят разработчиците на сайтове. Ако някога сте се опитвали да се хвалите за интересно нещо, което сте вградили в сайт, на някой, който не се занимава с това, със сигурност знаете за какво говорим. Често се случва да обясните на някой, той да Ви погледне, да Ви се усмихне и да каже ‚Браво!“, без изобщо да е разбрал какво говорите.
Ключа е да учтиво да обясните как изработката на сайт ще помогне на клиента да постигне своите бизнес цели. Това обаче е нож с две остриета. Последното нещо, което искате е да обидите клиента, като му говорите все едно е 5 годишно дете.
Помислете как бихте се чувствали, ако местата са обърнати и клиента се опитва да Ви обясни неговия бизнес. Как бихте искали той да го направи?
Просто загатване на стъпките при изработка на сайта най-често е достатъчно. Информирайте клиента, че е свободен да задава въпроси по всяко време. Наличието на отворена линия на комуникация е ключово при изграждане на доверие.
Бъдете уверени и честни
Да говорите уверено понякога може да е трудно. Но запомнете, Вие сте експерта в своята област и Вие знаете какво говорите. Ако говорите със знания и увереност, това ще успокои клиента и той ще знае, че е в добри ръце.
Приемайте, че няма как да знаете всичко и не се притеснявайте от това. Човек се учи цял живот. Ако клиентът Ви зададе въпрос, чийто отговор не знаете, това не трябва да Ви притеснява. Покажете желание да проучите въпроса и му върнете обаждане или e-mail с отговора по-късно. Това показва професионализъм, желание за съвместна работа, както и ангажиране към проблема на клиента. А това се оценява високо.
Съветваме и да бъдете откровени относно положителните и отрицателни страни на някои елементи на проекта. Например, вместо да казвате, че определен софтуер „ще реши всичките им проблеми“, обяснете какво този софтуер прави и какви са неговите ограничения. Не оставяйте клиента с прекалено нереалистични очаквания.
Като цяло, честността ще Ви докара уважение. Като бонус, не трябва да се притеснявате от обещания, които не можете да изпълните. По този начин всичко става много по-лесно.
Отвъд бизнеса
Връзката между вас и клиента, често може да продължи дълго време. С това в предвид, опознаването на клиента на малко по лично ниво може да донесе малко повече комфорт и разбирателство между Вас.
Отделете малко време и говорете за общите си интереси. Може да се окаже, че и двамата сте родители или, че се интересувате от един и същи спорт. Може да видите снимка в техния офис, която да Ви покаже, че клиента има същото хоби като Вас.
Очевидно е, че не искате връзката Ви с клиента да стане прекалено лична. Има и хора, които просто не обичат да се социализират. Преценете добре човека, който стои пред Вас и вземете своето решение.
Спокойният клиент е щастлив клиент
Няма магическа формула, с която да успокоите своите клиенти. В повечето случаи стига да се държите добре, да проявявате емпатия и разбиране. Намерете начин да съчувствате на някой друг на личностно ниво. Когато има добра комуникация и взаимно доверие, проектите често са по-успешни за всички, работещи по тях.
Ние от SEOMAX сме готови да Ви представим положителните страни от притежаването на уеб сайт. Ние се занимаваме с изработка на сайт и изработка на онлайн магазин, като взимаме в предвид всички изисквания на клиента и даваме съвети как да се постигнат най-добри резултати.