Ако не сте дизайнер, възможно е UX и UI да звучат просто като произволна комбинация от букви или секретен код. Може би ще ви разочароваме, но в тях няма нищо тайно. Това са термини, които доста често се употребяват, когато стане дума за дизайн. Какво точно описват те и каква е разликата между тях, ще разгледаме в следващите редове.
Какво означават понятията UX и UI?
Нека първо започнем като изясним какво означават абревиатурите. UX е съкратено от user experience – термин, който на български най-често се превежда като потребителско изживяване. UI е абревиатура на user interface – потребителски интерфейс. Макар да звучат сходно и не рядко хората да ги използват като синоними, много е важно да отбележим, чедвете понятия не означават едно и също.
UX дизайнът, най-общо казано, е свързан с преживяването и усещането, което потребителят чувства при взаимодействие с продукта. От друга страна, UI дизайнът е пряко свързан с презентацията и визуалното преживяване на потребителя при използването на дадения продукт.
Каква е разликата между UX и UI?
За да онагледим разликите и да изясним същността на тези понятия, ще използваме един лесен пример. Представете си, че влизате в онлайн магазин за парфюми и търсите подарък за ваш близък.
Ако сайтът е бавен, трябва да попълните множество полета, за да финализирате поръчката, имате проблеми с откриването на желания от вас продукт, то тогава определено може да дефинирате вашия опит като лошо потребителско преживяване, което не бихте повторили. Обратно, ако сайтът работи добре, ориентирате се бързо и е лесно да поръчате, то тогава можем да говорим за добър UX дизайн.
Сред основните цели на UX дизайнерите е да улеснят максимално потребителя, когато той използва дадения продукт. Затова те се фокусират най-вече върху поредицата от действия, която той извършва, за да достигне до крайното желано действие (например покупка).
Разбира се, за да създадат функционален и лесен за ползване продукт, професионалистите, занимаващи се с UX, трябва много добре да разбират поведението, желанията и особеностите на своята целева група, за да могат наистина да предоставят отлично потребителско преживяване. Тук на помощ идват различни маркетингови проучвания, анализи на потребителските навици и поведение и др.
User experience
Терминът user experience може да се използва както когато говорим за сайтове и дигитални продукти, така и за всякакъв вид физически продукти.
Ако в същия сайт някой от бутоните не работи, липсват снимки на продукти, има твърде много текст, който е нечетим, не може да откриете бутона “купи” и т.н, това означава, че потребителският интерфейс има проблеми.
Както загатнахме по-горе, UI се фокусира върху визуалното преживяване на потребителя и покрива всички елементи (бутони, скролове, оформлението на страниците и т.н.), които той използва, за да достигне от точка А. до точка Б. Ролята на UI дизайнера е да подреди тези елементи, по начин, който е естетически удовлетворяващ и лесен за възприемане от потребителите. Консистентостта между отделните елементи и страници и поддържането на единен визуален стандарт е сред най-важните цели на UI дизайнерите.
Като заключение, може да обобщим, че тези две понятия носят различен смисъл, но въпреки това са свързани помежду си. Връзката им се изразява в това, че потребителският интерфейс (UI) е от огромно значение за цялостното взаимодействие на потребителите с продукта и тяхното усещане за това взаимодействие – т.е. за потребителското изживяване (UX).