Имате страхотна предприемаческа идея? Направили сте проучване и вече сте разработили своя бизнес план? Чудесно! Цялата предварителна работа вече е приключила и е време да създадете фирма! Щом се стигне до този етап, не един и двама предприемачи попадат в творчески блокаж пред въпроса: “Какво да бъде името на фирмата?”
И това изобщо не е учудващо. Името е първото нещо, което ще представя компанията пред света. И точно тежката отговорност на този избор често блокира мисленето ни. Ако и вие се намирате в подобна ситуация, продължавайте да четете. Ще разгледаме заедно подходящите опции за вашия бизнес, защото името на вашия бранд стои в основата на изграждането на успешна маркетингова стратегия.
Откъде да започнем?
Добре подбраното име на фирма трябва да бъде кратко, запомнящо се и подходящо за характера на вашия бизнес. В зависимост от сферата, в която оперирате, и вашия уникален стил, името може да бъде ясно и конкретно или да включва игра на думи. То може да носи сериозен тон или да бъде провокативно, съобразно посланието, което искате да предадете.
Помислете над въпроса: “Какво звучене искам да има името на фирмата ми?”. За мнозина размислите над този въпрос ще се превърнат в импулса, който ще задвижи творческия процес. Препоръчваме да разгледате конкурентите във вашата сфера и какви са техните имена на фирми. Това ще ви даде възможност за уникално име, което да бъде точно за вас, като същевременно е релевантно на бранша.
Брейнсторминг
“Ами, ако нямаме абсолютно никакви идеи?”. Този въпрос може би е един от основните при първата сесия за измисляне на подходящо име. Запазете спокойствие и в никакъв случай не се отчайвайте! Всяко начало е трудно.
За да започнете да генерирате идеи, можете да се обърнете към популярната техника “брейнсторминг”. Съберете колегите или приятелите си и започнете размишленията над варианти за име на фирма. Има много опции за фирмени имена и именно това ще бъде една от вашите ключови думи, когато започнете изграждането на стратегията.
Целта на брейнсторминга е да стимулира вашето творческо мислене. Състои се от два основни етапа:
- Нахвърляне на голямо количество идеи
В първия етап задачата ви е да измислите максимален брой имена за единица време. Вие решавате колко ще бъде дълга сесията, но нашият съвет е да бъде не по-кратка от 10 минути и не по-дълга от половин час. Колкото и да е трудно, опитайте се да останете фокусирани през цялото време.
Важно правило: В никакъв случай не оценявайте идеите си на този етап! Напротив – развихрете въображението си, нарочно напишете 5-6 напълно абсурдни варианта, за да се отпуснете и да преодолеете страха от “грешка”.
В първия етап от брейнсторминга грешки просто не съществуват! Вашата компания може да спре на бизнес име или такова, което е нестандартно, спрямо вашите лични предпочитания и Google търсения.
- Отсяване и рафиниране на идеите
След като сесията приключи, би трябвало да имате достатъчно богат списък с варианти на имена. Прочетете всички опции и премахнете очевидно неподходящите. След това разгледайте внимателно останалите варианти и ги преценете. Кажете ги на глас, напишете ги няколко пъти на лист хартия. Каква асоциация създават те у вас? Как звучат? Също така проверете дали вече няма фирма със същото име, това може да е голям проблем и да създаде много неприятности в бъдеще. Подобно име може да причини както съдебни проблеми, така и проблеми с търсачките.
Съвет: Потърсете професионални услуги за брандиране и графичен дизайн, ако имате нужда от помощ в избора на подходящо име за вашия нов бизнес.
Интернет – безкраен източник на идеи за име на фирма
Ако поради някаква причина брейнстормингът не ви харесва, можете да потърсите вдъхновение в интернет. Потърсете статии и уебсайтове от вашия бранш, гледайте репортажи и видеа, свързани с бъдещата дейност на вашата фирма. Има ли думи или термини, които да са ярки, запомнящи се и подходящи за име? За да изберете подходящо име може да се спрете на онлайн търсачки, предложения от приятели, вашите колеги и дори от семейството. Не знаете откъде ще излезе подходящо име на вашата фирма.
Съществуват и много автоматични генератори на имена и домейни, които можете да използвате като източник на вдъхновение. Допълнително предимство, ако решите да поемете по този път е, че в крайна сметка ще имате не само име за компанията си, но и свободен домейн за уебсайта, който неизбежно ще ви се наложи да разработите някой ден.
Важно уточнение: Огромният недостатък на генераторите е, че те са приложими само за английски език. Ето защо, ако смятате да оперирате в България или пък поради друга причина предпочитате името ви да бъде българско, те няма да ви бъдат особено полезни.
Използвайте груповата синергия
“Две глави мислят по-добре от една.” – гласи популярната поговорка. Двама души заедно често са много по-креативни, отколкото поотделно. Причината е, че в процеса на обсъждане се раждат страшно много идеи. Ето защо, ако имате възможност да го направите, съберете няколко души, на които имате доверие, и обсъдете заедно с тях въпроса.
Можете да включите вашия “мозъчен тръст” още на етап брейнсторминг или пък да свършите първоначалната работа сами и да представите пред вашите близки, приятели или партньори само най-добрите варианти. Колкото повече различни гледни точки получите, толкова по-голям е шансът вашият финален избор да бъде наистина страхотен.
Свободно ли е името?
След като вече имате една или няколко подходящи идеи, време е да изберете вашия фаворит. Имайте предвид, че за да можете да използвате името, то не трябва да бъде използвано от друга компания. Ето защо е важно да направите проверка за свободно име на фирма в Търговския регистър. За целта просто напишете избраното от вас име в полето за търсене. Преди да натиснете бутона, уверете се, че сте избрали опцията за юридическо лице!
Какво да правим, ако избраното име е заето?
Ако думата или изразът, който сте избрали, е често срещан или поради друга причина предпочитан във вашия бранш, твърде възможно е да се окаже, че избраното име вече е заето. За съжаление, единственото, което можете да направите, е да го промените.
Не е задължително промяната да бъде голяма. Ако държите името на фирмата ви да бъде максимално близо до първоначалната идея, можете просто да добавите дума или цифра. Например, ако сте се спрели на името “Идея”, можете да го превърнете в “Добра идея”, “Бизнес идея”, “Блестяща идея” или “Идея 42”. Имайте предвид също така, че името на фирмата не е задължително да бъде същото като името, с което ще наложите бранда си.
Съвет: Помислете дали наистина това е най-подходящото име. Ако вече има компания на пазара, която се е утвърдила с име, подобно на избраното от вас, готови ли сте да поемете риска клиентите да ви объркват с нея?
Надяваме се, че успяхме да ви дадем малко вдъхновение и творчески импулс. Изборът на правилното име на фирма е ключов етап в изграждането на вашия бранд. Не забравяйте, че то ще представлява вас и вашия бизнес пред света.
Пожелаваме ви успех и нека изборът на подходящо име бъде първата стъпка в пътя към успешното реализиране на вашата бизнес идея! Ако имате нужда от допълнителна помощ, не се колебайте да се обърнете към нашите специалисти.