Какво е вирусният маркетинг?

Какво е вирусният маркетинг?

В пандемичната обстановка, в която живеем днес, вирусите са нещо, от което опитваме да се предпазим на всяка цена. В света на маркетинга обаче  “вирусните” кампании са цел, към която много брандове се стремят. Затова в днешната  статия решихме да обърнем специално внимание на един интересен маркетинг подход. Какво представлява вирусният маркетинг, какви са неговите предимства и недостатъци и кои са тайните съставки за създаването на една успешна вирусна кампания – вижте в следващите редове.

Какво всъщност представлява вирусният маркетинг?

Вирусният маркетинг (на английски Viral Marketing) е стратегия за промотиране на продукт, чиято цел е създаденото съдържание да се споделя от човек на човек в големи мащаби, подобно на начина, по който се разпространяват вирусите.

Основното при вирусния маркетинг е, че се разчита на потребителите доброволно да разпространят посланието на кампанията, превръщайки я във вирусна кампания. Затова и никак не е учудващо, че именно социалните мрежи с техните огромни възможности за споделяне и  мигновена комуникация между потребителите са мястото, където се развиват подобен тип кампании.

Трябва да имате предвид обаче, че не всяка рекламна кампания притежава потенциала да се превърне във вирусна такава. Потребителите непрестанно са обстрелвани с реклами, статии и видеа, което е изградило солиден филтър на вниманието, който вашето съдържание трябва да прескочи. В този ред на мисли вашето съдържание трябва да бъде достатъчно интересно, забавно, вълнуващо или дори шокиращо, за да бъде забелязано.

Какви са предимствата на вирусния маркетинг?

Внимателно планираната и успешно изпълнена вирусната маркетинг кампания има потенциала да донесе големи ползи за вашия бранд:

  • Вирусните маркетинг стратегии карат потребителите да обърнат внимание на вашия бранд. Знаете колко усилия и средства се изискват, за да направите така, че вашият продукт или услуга да се отличи от тези на конкуренцията. Заразителното съдържание ще накара хората да говорят повече за компанията ви, като по този начин вие печелите много по-голяма разпознаваемост на бранда ви (brand awareness). Това е голяма полза, тъй като потребителите са много по-склонни да купуват от брандове, които познават и на които се доверяват. Това ни води и до следващо предимство.
  • Ако успеете да очаровате потребителите и да им поднесете правилните послания, то е по-лесно да спечелите тяхното доверие. Хората, които са се докоснали до вашето съдържание и са го оценили високо, ще го споделят и препоръчат на техни близки и познати. Тази верижна реакция ще донесе повече и повече потребители, които вярват във вашия бранд.
  • Висока възвръщаемост на инвестицията (ROI) е още едно от големите предимства на вирусният маркетинг, който разчита на предаването на посланието “от уста на уста”. При този тип кампании не се налага инвестирането на големи средства за разпространение и реклама на съдържанието, потребителите сами поемат инициативата и извършват това действие. Това гарантира, че дори с малък бюджет могат да се постигнат значителни резултати.
  • Всеки бизнес се стреми изгради база от лоялни клиенти. Това са хора, които не само купуват продуктите и услугите ви регулярно, но и хора, които подкрепят бранда и припознават ценностите, които той е възприел, като свои. Както загатнахме по-горе, заразните кампании често са емоционални и помагат да се изгради силна и дълготрайна връзка с потребителите.

Какви са недостатъците на вирусния маркетинг?

Със сигурност предимствата, които изброихме звучат изкушаващо за всяка компания. Нещото, което трябва да имате предвид, преди да се захванете с изграждането на вирусна кампания е, че това е сложна задача. Трябва да създадете вълнуващо съдържание, в точното време  и място. Факторът късмет също играе роля в този случай. Вие може да сте положили огромни усили и да сте вложили ресурси, но накрая видео на сладък лабрадор, който не иска да яде зеленчуци да се окаже много по-заразно от вашето съдържание. Казано накратко, вирусните кампании са непредвидими, защото голяма част от техния успех всъщност е в ръцете на потребителите.

Веднъж след като пусне съдържанието си в онлайн пространството, компанията почти няма контрол върху разпространението му, а също така не е изключено потребителите да приемат посланието по-съвсем друг начин и дори в негативен аспект. В такъв случай е възможно кампанията да достигне до широка аудитория, но хората да изградят негативни нагласи към бранда ви, което да ви лиши от предимства като  изграждане на доверие и привличането на лоялни клиенти.

Какви са тайните съставки на успешната вирусна кампания?

Както споменахме, случайността и късметът са от значение, но все пак има някои неща, които може да направите, за да увеличите шансовете за успех на вирусната кампания, която сте планирали.

  • Бъдете оригинални и креативни

На първо място, концентрирайте се върху съдържанието, което ще използвате за кампанията. От неговото качество и това колко интригуващо е, в крайна сметка зависи стимулът на потребителите да го споделят. Съветваме ви да мислите креативно и да бъдете оригинални. Насочете се към нещо ново, вместо да се опитвате да преповторите и имитирате вече успешни вирусни кампании. Хората вече е ги виждали и ефектът на изненада и вълнение, които стоят в началото на верижната реакция, няма да е толкова силен.

  • Предизвикайте емоция

За да заинтригувате потребителя да натисне бутона “сподели”, то трябва да предизвикате у него емоция, която да го подтикне към действие. Емоциите могат да бъдат различни – щастие, вълнение, гордост и т.н., но също болка, страдание или гняв. Обикновено негативните емоции често намират място в кампании, насочени към сериозни проблеми като жертвите на пътни произшествия или насилието над деца, животни и др. Все пак, внимателно трябва да помислите какви емоции искате да предизвикате, за какви ценности ще се застъпите и какво послание ще изпратите.

  • Направете съдържанието лесно за споделяне

Потребителите вечно бързат и е предизвикателство да ги накарате да обърнат внимание и да споделят. Ако вече сте преминали филтъра да вниманието им, тогава уверете се, че сте се погрижили съдържанието да е лесно за споделяне. Избягвайте всякакви бариери, които биха ограничили достъпа като регистрации, абонаменти и т.н. В противен случай рискувате да загубите потенциални споделяния и да прекъснете вирусния ефект.

  • Бъдете внимателни със скритата реклама

Възможно е да създадете рекламно видео, което директно представя вашия бранд и още от самото начало, когато потребителят го пусне, той ще знае, че това е реклама. Някои брандове обаче използват скрита реклама, като не разкриват отначало, че съдържанието е свързано с конкретния бранд или негов продукт. Бъдете внимателни, ако решите да използвате такива техники, тъй като потребителите могат да се почувстват подведени, измамени и излъгани и кампанията ви да се обърне против вас.

Е, вече знаете повече за същността на вирусния маркетинг, неговите предимства и недостатъци. Ако смятате, че това е подходяща стратегия за вашия бранд, то захващайте се за работа. А ако имате нужда от помощ с вашата цялостна маркетинг стратегия , екипът на SEOMAX е насреща!

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Top Heading Element

Свържете се с нас

Заявете среща

Обадете ни се

Изпратете запитване

ИЗПРАТЕТЕ ЗАПИТВАНЕ

Моля, попълнете полетата от формата и ние ще се свържем с Вас при първа възможност.